Kariera

Rekruterzy – bohaterowie drugiego planu

sprawdz-partnera

W kontekście rynku pracy najwięcej uwagi poświęca się bezrobotnym i pracodawcom. Na drugim planie mamy jednak nie mniej ważnych rekruterów. To właśnie w ich rękach leży los osób poszukujących pracy oraz przedsiębiorców, którzy pracowników potrzebują.

Na rynku pracy coraz trudniej o odpowiednich kandydatów. Ponad 30 proc. średnich i dużych polskich firm twierdzi, że nie jest w stanie znaleźć wykwalifikowanych pracowników1. W jaki sposób eksperci od HR rekrutują najlepszych specjalistów?

„Wysoki popyt na profesjonalistów, zwłaszcza w sektorze IT sprawia, że coraz więcej zależy od umiejętności rekrutera. W walce o talenty branża HR musi powrócić do korzeni, czyli do nauki negocjacji z kandydatami. Od tego wywodził się amerykański headhunting, którego przedstawiciele byli początkowo dyskutantami, negocjatorami.

Obecnie od specjalistów wymaga się jednak dostosowania ich wiedzy i umiejętności do nowoczesnych metod rekrutacji. Dziś niemal każdy rekruter świetnie sobie radzi w social media, a ogłoszenia na portalach to tylko element bazowy rekrutacji. Proces wstępnej selekcji kandydatów jest już na tyle zautomatyzowany, że w wielu przypadkach zachodzi bez udziału konsultanta. W związku z tym kluczowe staje się negocjowanie z kandydatem już od rozmowy kwalifikacyjnej, aż po finalne ustalenia warunków zatrudnienia” – komentuje Hanna Listek, dyrektor zarządzająca spółki Polski HR.

Malejące bezrobocie i towarzysząca mu luka demograficzna to dwa najważniejsze czynniki determinujące zmiany na rynku pracy w 2016 roku. Oba te zjawiska decydują o strukturze zatrudnienia już od kilku miesięcy i sprawiają, że mamy do czynienia z deficytem pewnych kompetencji i rosnącym w siłę rynkiem pracownika. Rynek pracy zmienia się zdecydowanie na korzyść pracownika, ale warto zauważyć, że główne pracownikawyspecjalizowanego. W relacjach na linii pracodawca – specjaliści poszukujący pracy komunikację usprawnią rekruterzy, którzy pomogą w negocjacjach.

„Sztuka negocjacji musi iść w parze z pełnieniem funkcji doradcy klienta. Rekruter musi doradzić, w jaki sposób zapewnić kandydatowi najlepsze warunki, optymalne dla obu stron. Dziś już nie same pieniądze motywują kandydatów. Rekruter rekomenduje pracodawcy na jakie programy motywacyjne, bonusy, etc. powinien zwrócić uwagę. Czy wystarczy ubezpieczenie zdrowotne, czy trzeba skusić kandydata zajęciami sportowo-rekreacyjnymi?” – dodaje Hanna Listek.

Loyd S.A.

Komentarze