Kariera

Social media – jak wpływają na rekrutację?

Internet zdominował niemal każdą dziedzinę naszego życia. Do sieci zaglądamy w momencie poszukiwań nowej pracy bądź w przypadku konieczności znalezienia kolejnego pracownika. Jak popularne social media wpływają na wygląd procesu rekrutacyjnego?

 

Rekrutacja dawniej i dziś

 

Niegdyś poszukiwania nowej pracy ograniczały się do samodzielnego odwiedzania siedzib firm, rozpytywania wśród znajomych czy do przeglądania gazet. Obecnie świat mierzy się z bardzo szybkimi przemianami technologicznymi, dlatego dawne metody rekrutacyjne odchodzą powoli do lamusa. Dziś pracy szukamy przede wszystkim w internecie – na portalach ogłoszeniowych, stronach poświęconym lokalnym społecznościom oraz na specjalnych platformach, służących nawiązywaniu kontaktów biznesowych. Internet często pomaga nam także w znalezieniu pracownika – niejednokrotnie właściciele firm sami postują na swoim profilu na Facebooku informację o poszukiwaniach nowego członka zespołu. W ten sposób wiadomość dociera do grona odbiorców już związanych z danym sektorem, a zatem posiadających odpowiednie doświadczenie, kwalifikacje i niezbędną wiedzę.

 

Social media i ich rozwój

 

Media społecznościowe już kilka lat temu zaczęły odgrywać dużą rolę w procesie rekrutacyjnym, ale dopiero teraz przeżywają swój rozkwit na polskim rynku. To właśnie Internet pozwala w kilka sekund prześwietlić kandydata, zweryfikować informacje zawarte w jego CV, poznać jego zainteresowania i sprawdzić prezencję. Często obejrzenie profilu kandydata w popularnych mediach społecznościowych pozwala zdecydować czy jest to osoba godna stanowiska, o które się ubiega, oraz czy reprezentowanymi wartościami będzie wspierać naszą firmę i stanowić jej wizytówkę. W związku z tym profil powinien być niejako przygotowany do obejrzenia przez przyszłego pracodawcę – należy zachować czujność i zwracać baczną uwagę na te treści, które publikuje się publicznie.

 

Serwisy zawodowo-społecznościowe

 

Poza zwykłymi mediami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Twitter czy Nasza Klasa, istnieją także specjalne platformy przeznaczone do realizowania planów zawodowych. LinkedIn oraz Goldenline to dwa portale o podobnym przeznaczeniu oraz formie. Oba służą do nawiązywania oraz podtrzymywania swoich kontaktów biznesowych i pozwalają nam pochwalić się przebiegiem kariery zawodowej. Tego typu platformy stanowią doskonałe miejsce do poszukiwań nowej pracy, ponieważ korzysta z nich wielu headhunterów w momencie przeprowadzania procesu rekrutacyjnego.

 

Internet będzie odgrywał coraz większą rolę w procesach rekrutacyjnych, zarówno dla osób poszukujących pracy, jak i poszukujących pracowników. Należy pamiętać o tym fakcie w momencie udostępniania prywatnych danych na swoich profilach w social media.

Źródło obrazka: [internet]

Komentarze