Know How

Proszę rozerwij mój pomysł na strzępy (część 2.)

spór_c_alphaspirit

Przedstawiamy cykl praktycznych porad dla przedsiębiorców. Autorem jest Richard Lucas – przedsiębiorca, anioł biznesu, mentor i coach.

przeczytaj pierwszą część artykułu

Kuszące, lecz błędne jest myślenie, że „jeśli robię coś źle i ma to znaczenie, na pewno ktoś mi o tym powie”. Ludzie często nie udzielają krytycznej informacji zwrotnej bez zachęty, z łatwych do zrozumienia przyczyn, wszak na krytykę reagujemy źle. Ludzie przekazują dużo mniej konstruktywnych informacji zwrotnych i robią to dużo rzadziej, niż mogliby, gdybyśmy ich do tego zachęcili. Zamiast powiedzieć Ci, że nie podoba mu się sposób prowadzenia spotkań służbowych, niezadowolony pracownik może po cichu szukać innej pracy. Klient, zamiast powiedzieć Ci, że twoja strona jest niewygodna w użyciu,   może poszukać lepszego dostawcy.

Może po prostu zdaje Ci się, że „wiesz co chcą powiedzieć i nie musisz pytać” lub „wiesz co powiedzą i masz to gdzieś”, lub „ wiesz co powiedzą i nie chcesz tego słuchać”, więc po co się męczyć?

Nawet w najbardziej ekstremalnym przypadku, gdy naprawdę nie obchodzi Cię co inni mają do powiedzenia na temat sposobu w jaki Cię widzą, jest dla Ciebie użytecznym i produktywnym, by zdać sobie sprawę, że punkt widzenia innych ludzi zawiera cenne informacje.

Nawet jeśli czasem nie obchodzą Cię opinie, poprzez zadawanie pytań otwartych „co według Ciebie u mnie szwankuje”, „jak mogę się poprawić” zdobywasz cenne informacje, które możesz wykorzystać do poprawienia swoich działań w innych przypadkach. Firma może „wiedzieć”, że pracownicy nie zawsze lubią szkolenia i imprezy integracyjne odbywające się wieczorami lub w weekendy.

Jeśli powody braku zabiegania o informację zwrotną są związane z obawami, że może ona być bardzo negatywna, pamiętaj, że ludzie zwykle są zadowoleni, gdy bierze się pod uwagę ich opinie. Gdy Ryanair spytał mnie co myślę o jego usługach, moja antypatia do nich zelżała nieco, gdyż mogłem powiedzieć im jak bardzo nie podobał mi się proces kupowania biletów. Dodatkowo,zapytanie czego inni od Ciebie oczekują, może dać Ci obraz rzeczy, którego się nie spodziewałeś, (możesz się doweidzieć także o pozytywach). Nie bez znaczenia będzie fakt, że zapytani docenią okazane im zainteresowanie.

Będąc młodszym biznesmenem, nie znosiłem słuchać negatywnych opinii o moich pomysłach i unikałem takich rozmów. Był to ogromny błąd. Teraz wiem, że proszenie innych o informację zwrotną świadczy o pewności siebie i daje okazję uzyskania wiadomości, których można użyć do usprawnienia działań.

Ważne jest, by pamiętać, że nawet duże spółki obsługujące miliony osób regularnie proszą o informacje zwrotne swoich klientów i potencjalnych klientów poprzez badania rynku. O wiele ważniejsze jest otrzymywanie takich informacji od najważniejszych ludzi w Twoim życiu, rodziny i przyjaciół.

Inicjując udzielanie informacji zwrotnej kontrolujesz ten proces. Jeśli ludziom daje się okazje do przekazywania informacji zwrotnej, działa to jak wentyl bezpieczeństwa i pozwala unikać konfliktów. Siostra lub rodzic, który jest coraz bardziej zirytowany Twoim zachowaniem może w końcu wybuchnąć w nieodpowiednim momencie robiąc i mówiąc tak denerwujące rzeczy, że nawet nie będzie Ci dane usłyszeć jak możesz naprawić problem, który ten wybuch spowodował. Przeprowadzając regularne sesje pozyskiwania informacji zwrotnej przejmujesz kontrolę nad ich terminem, dajesz sobie okazję do mierzenia się z problemami w swoim tempie i w wybranym przez siebie miejscu.

Dobrze jest wypracować zestaw pytań stymulujących konstruktywną krytykę w przeciwieństwie do negowania. Ramy konstruktywnej krytyki zawierają się w jedynie czterech pytaniach.
1 Jaki jest problem?
2 Jakie są przyczyny problemu?
3 Jakie są potencjalne rozwiązania?
4 Które z nich jest najlepsze?

W kontekście biznesowym lub projektowym te pytania są ważne, ale w życiu rodzinnym wypowiedź w stylu „co było dobre, a co złe w moim zachowaniu w ten weekend i czy jest coś co mogę poprawić” również znacznie poprawia jakość relacji między domownikami.

Źle zarządzana i kierowana firma najprawdopodobniej upadnie. Źle funkcjonująca rodzina nie znika, tylko kuleje dalej.

Jeśli masz pomysł na biznes, zaczynaj rozmowy od prośby „rozerwij mój pomysł na strzępy”. Taki jest początek kontrolowania Twojego procesu pozyskiwania informacji zwrotnej.

Przede wszystkim pamiętaj, że otrzymanie informacji zwrotnej nie oznacza, że musisz się do niej zastosować. Cała odpowiedzialność za Twoje czyny i słowa spoczywa na Tobie.

Ludzie przekazują dużo mniej konstruktywnych informacji zwrotnych i robią to dużo rzadziej, niż mogliby, gdyby ich do tego zachęcić.

 

Autor: Richard Lucas – przedsiębiorca i anioł biznesu. 6 firm, 400 pracowników. Od 20 lat mieszka w Polsce.  Absolwent ekonomii na Cambridge University. Wspiera środowisko start-up jako coach i mentor oraz inwestor w projektach, które pozwalają robić rzeczy lepiej, szybciej, efektywniej i ciekawiej. Mówca na TEDxKraków.

 

 

 

Tłumaczenie z języka angielskiego wykonało biuro tłumaczeń MIW

 

Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com  alphaspirit – Fotolia.com)

Komentarze