Know How

Cykl: 8 grzechów w marketingu e-commerce, cz.5

grzech 2

Grzech 5: brak tagowania kampanii

Błąd: brak otagowanych źródeł ruchu oraz elementów marketingowych.

Błąd, który opisuję jest bardzo częsty, choć nie dla każdego może być istotny. Idea tagowania bazuje na odpowiednim oznaczaniu każdego źródła ruchu, każdego elementu z danej kampanii oraz każdej wersji materiału reklamowego, który jest wykorzystywany do sprowadzania ruchu do promowanego serwisu.

Korzyści z tagowania najlepiej zobrazuje przykład kampanii świątecznej. Załóżmy, że właściciel e-sklepu planuje kampanię z okazji świąt Bożego Narodzenia. Zamierza wykorzystać różne kanały marketingowe:

  • bannery w dwóch kreacjach,
  • artykuł sponsorowany,
  • newsletter wewnętrzny,
  • wiadomość e-mail wysyłaną do bazy zewnętrznej,
  • reklamę Google AdWords
  • 2 formy reklamowe na Facebooku.

Kampanię można by analizować całościowo – pod kątem przychodu wygenerowanego w czasie trwania akcji. Dzięki odpowiedniemu otagowaniu każdego z elementów kampanii marketingowej możemy pogłębić analizę i zyskać dane, które pozwolą zoptymalizować kolejne kampanie.

Tabela 1. Przykład otagowanych elementów kampanii zimowej:

Element marketingowy Miejsce/źródło Koszt Przychód
Banner A Serwis 1 500,00 zł 921,21 zł
Banner B Serwis 1 500,00 zł 1 280,11 zł
Odnośnik w artykule sponsorowanym Serwis 1 100,00 zł 17,80 zł
Newsletter wewnętrzny Newsletter 500,00 zł 8 209,99 zł
E-mail do bazy zewnętrznej Serwis 2 1 500,00 zł 5 106,90 zł
Kampania CPC Linki sponsorowane 500,00 zł 100,00 zł
Reklama Facebook Ads Facebook 150,00 zł 52,10 zł
Post promowany z odnośnikiem Facebook 100,00 zł 470,00 zł

Źródło: Opracowanie autora na podstawie Google Analytics.

Na podstawie zebranych danych można dojść do wniosku, które kreacje oraz elementy marketingu się sprawdziły i na tej podstawie rozwijać komunikację marketingową. Tagowanie kampanii w Google Analytics można szybko wykonać za pomocą narzędzia do tworzenia URL-i dostępnego bezpośrednio na stronach pomocy Google Analytics.

Przeczytaj o innych grzechach:

Grzech 1

Grzech 2

Grzech 3

Grzech 4

Autor:

  Karol Bzik – Team Leader w dziale efektywności eCommerce w Divante. Certyfikowany specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Ekspert w obszarze marketingu efektywnościowego oraz użyteczności serwisów. Posiada bogate doświadczenie w obszarze kompleksowego planowania oraz wdrażania projektów internetowych. Współpracował z firmami takimi jak: Intersport, Praktiker, Militaria.pl czy Netia. W Divante kieruje zespołem, który wypracowuje najlepsze wyniki sprzedażowe dla kluczowych partnerów.

Fot. Flickr, e³°°°, na lic. CC BY-SA 2.0

Komentarze