Know How

Cykl: 8 grzechów w marketingu e-commerce, cz. 1

grzechy e-commerce

Grzech 1: Brak poprawnej lub pełnej analityki

Błąd: brak zainstalowanego narzędzia do analityki ewidencjonującego skuteczność sprzedażową poszczególnych elementów marketingu.

Analityka w e-commerce jest jak kompas lub busola na żaglowcu. Coraz więcej sklepów internetowych posiada domyślnie zainstalowane narzędzie analityczne – wraz z oprogramowaniem sklepu internetowego. Nadal jednak często zdarza się, że analityka nie ewidencjonuje transakcji.  Nagminnie spotykam się z sytuacjami, w których analityka mierzy wyłącznie ruch. Zdarza się również, że ewidencjowane transakcje nie są zgodne z faktycznie zaistniałymi zamówieniami pojawiającymi się w sklepie. Wprowadzenie poprawnych pomiarów sprzedaży pozwala na obranie trafnego kierunku przy optymalizacji e-sklepu oraz działań marketingowych.

Analityka uwzględniająca obroty sklepu dostępna jest w najbardziej popularnym narzędziu analitycznym – Google Analytics, które wraz z wewnętrznym modułem e-commerce w zdecydowanej większości przypadków wystarczy do efektywnej pracy nad marketingiem i sprzedażą. W podstawowej postaci Google Analytics pozwala na mierzenie zasadniczych elementów transakcji, takich jak numer zamówienia, zawartość koszyka, koszty przesyłki czy odpowiednio naliczony podatek. Na bazie odpowiednich oznaczeń śledzić można również udział sprzedaży poszczególnych kategorii oraz produktów. Jeśli właściciel sklepu internetowego chce optymalizować działania pod kątem poszczególnych klientów, powinien rozbudować analitykę o zmienne niestandardowe przypisane do danego konta lub skorzystać z któregoś z dostępnych na rynku systemów do automatyzacji marketingu.

Czytaj o innych grzechach:

Przeczytaj o innych grzechach:

Grzech 1

Grzech 2

Grzech 3

Grzech 4

Grzech 5

Grzech 6

Grzech 7 i 8

Autor:

  Karol Bzik – Team Leader w dziale efektywności eCommerce w Divante. Certyfikowany specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Ekspert w obszarze marketingu efektywnościowego oraz użyteczności serwisów. Posiada bogate doświadczenie w obszarze kompleksowego planowania oraz wdrażania projektów internetowych. Współpracował z firmami takimi jak: Intersport, Praktiker, Militaria.pl czy Netia. W Divante kieruje zespołem, który wypracowuje najlepsze wyniki sprzedażowe dla kluczowych partnerów.

Fot.: Flickr,  Catholic Church (England and Wales) na lic. CC BY-NC-SA 2.0

Komentarze