Masz dobry pomysł, najlepszy produkt, zbadany rynek, napisany biznesplan i stworzoną prezentację inwestycyjną. Pozostaje jedno – jak znaleźć inwestorów?
Zanim zaczniesz starać się o inwestowanie swojego startupu wykonaj jeden bardzo ważny krok – przygotuj MVP (minimum viable product). Będziesz mógł pokazać potencjalny
Klientom swój produkt i przeprowadzić pierwsze testy jego działania wśród rzeczywistych odbiorców. Po uzyskaniu pozytywnych wyników można zacząć szukać inwestorów. - Wyniki testu zdecydowanie wpływają na decyzje inwestorów – mówi Paweł Gniadkowski, współzałożyciel
platformy obido.pl. Potwierdzają, że
dany model biznesowy działa w warunkach rynkowych.
Kto może Ci pomóc?
Finansowanie można uzyskać z różnych źródeł. Wiele osób decyduje się na fundusze unijne, inni zaczynają poszukiwania od funduszy inwestycyjnych – venture capital oraz inwestorów
prywatnych, czyli tzw. „aniołów biznesu”.
Kolejnym etapem jest
spotkanie z inwestorem – i tej szansy nie można zmarnować. Do inwestora musisz mówić krótko, zwięźle i na temat. Ale zanim powiesz, musisz zaprosić go na spotkanie. - Zrób wszystko, aby dotrzeć bezpośrednio do inwestora, na którym Ci zależy – radzi Gniadkowski. Poświęć czas na zredagowanie przesyłanej
informacji, ponieważ inwestorzy otrzymują codziennie setki tego typu
wiadomości. Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne – dodaje.
W mailu powinny się znajdować następujące informacje:
Nazwa spółki
Link do strony
Informacja o Tobie i innych founderach
Zwięzły opis produktu
Wyniki testu MVP
Plany rozwoju produktu
Oczekiwania wobec inwestora
Dobra prezentacja to klucz do sukcesu!
Do prezentacji przed inwestorem musisz się naprawdę dobrze przygotować. Trenuj swoje wystąpienie przed godziną „0”. Pozwól innym je ocenić i zastanów się, czy Twój przekaz jest zrozumiały. Zadbaj też o swój wygląd – schludny, ale nie odwracający uwagi od celu spotkania. I przede wszystkim mów sensownie. Pamiętaj, aby w swoją prezentację wpleść liczby, które potwierdzą, że warto zainwestować w Twój projekt.
Aby Twój projekt miał szansę uzyskać finansowanie, musisz być przekonany, że jest dobrze opracowany i naprawdę ma szansę rozwinąć się
na rynku. Z własną niepewnością nie przekonasz nawet jednego inwestora.
- Wierząc w projekt obido.pl, podjęliśmy ryzyko rozbicia
procesu inwestycyjnego na trzy rundy – opowiada Paweł Gniadkowski. Dzięki temu mogliśmy niemal natychmiast
pracować nad produktem, walcząc o finansowanie kolejnych działań. Przez 4 miesiące spotkaliśmy się z kilkudziesięcioma funduszami VC, Aniołami Biznesu i przedsiębiorcami. W ostatnim etapie rozmów o największej rundzie, w
grze pozostało trzech inwestorów, z których wybraliśmy jednego.
Gdyby nie wsparcie inwestorów, mało który startup mógłby się rozwinąć. W zależności od branży i rodzaju inwestycji potrzebne jest finansowanie z jednego lub nawet kilku źródeł. Nie zawsze udaje się za pierwszym razem, nie zawsze udaje się tak
szybko, jak w przypadku obido.pl. Dlatego zawsze warto mieć plan B i rozważyć różne możliwości pozyskiwania funduszy.
obido.pl