Know How

Gdzie i jak szukać pracowników – popularne metody

work_10

Znalezienie dobrego pracownika o odpowiednich kwalifikacjach, zwłaszcza wśród młodych osób, często okazuje się procesem o wiele trudniejszym i czasochłonnym niż mogłoby się początkowo wydawać. Aby poszukiwanie nowego pracownika nie było mozolne i długotrwałe, warto wykorzystać  kilka sprawdzonych metod.

 

W procesie rekrutacji warto wykorzystać zarówno kanał online, jak również tradycyjne metody. Powinniśmy dobrać formę do wieku potencjalnych pracowników.

 

Portale pracy

Mamy dwa rodzaje portali pracy – oferujące rejestrację i zamieszczanie ogłoszeń za darmo lub publikujące oferty pracy przez określony czas za opłatę abonamentową. Możemy wybrać serwis, w którym publikowane są oferty dla różnych sektorów, jak również skupić się jedynie na branżowych portalach, które będą efektywniejsze, gdy jest nam potrzebny wysoko wykwalifikowany specjalista w określonej dziedzinie.

 

Ogłoszenia w prasie

Zamieszczając ofertę w dzienniku czy bezpłatnych gazetach, mamy szansę dotrzeć do sporej grupy odbiorców. Jednocześnie musimy liczyć się z dość wysokimi kosztami tego rozwiązania oraz tym, że nie wystarczy ogłaszać się tylko w jednym tytule. Nie mamy też wpływu na to, do jakich konkretnie osób dotrze ogłoszenie. To najlepsza metoda szukania pracownika wśród osób w średnim wieku.

 

Urząd pracy

Wystarczy wypełnić formularz w Powiatowym Urzędzie Pracy potwierdzający chęć zatrudnienia osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy. Wniosek znajdziemy na stronie internetowej urzędu pracy właściwego dla miejsca, w którym prowadzimy działalność.  Ogłoszenie musi zawierać dane odnośnie naszej firmy, zgłaszanego miejsca pracy, oczekiwań wobec kandydata do pracy oraz postępowania rekrutacyjnego. PUP pomoże nam również znaleźć stażystę, osobę do prac interwencyjnych czy robót publicznych.

 

LinkedIn

LinkedIn to bogate źródło bardziej wykwalifikowanych pracowników o określonych umiejętnościach z różnych dziedzin, branż i firm. Na profilu kandydata znajdziemy pełen wykaz jego referencji i kompetencji, jakie posiada, będziemy wiedzieć, gdzie pracował, co robił itp. Warunkiem poszukiwania pracownika w LinkedIn jest założenie własnego profilu.

 

Firmy doradcze i rekrutacyjne oraz agencje pracy

Jedna z najprostszych i najefektywniejszych metod poszukiwania pracownika to outsourcing, czyli zlecenie zewnętrznej firmie, która częściowo także pomoże w rekrutacji i selekcji kandydatów. Firmy doradcze i rekrutacyjne oraz agencje pośrednictw pracy posiadają bazę specjalistów i potencjalnych kandydatów. Wystarczy zgłosić do niej swoją potrzebę. Oczywiście będzie to wiązać się z wydatkiem, ale dzięki powierzeniu całego procesu specjalistom zaoszczędzimy czas, który my lub nasz dział HR musiałby poświęcić na przeglądanie zgłoszeń, odpowiadanie na przesłane CV, monitorowanie rynku i inne formalności związane z procesem rekrutacyjnym.

 

Przez znajomych i rodzinę

Popularną i skuteczną metodą znalezienia dobrego pracownika jest też zrobienie małego wywiadu wśród znajomych czy kontrahentów. Warto wspomnieć na jakie stanowisko szukamy kandydata i jakie mamy wobec niego wymagania. Jeśli uzyskamy potencjalnego pracownika z polecenia tych, którym ufamy, istnieje małe ryzyko, że trafimy na niekompetentną osobę,  która nie wniesie nic do firmy i nie spełni naszych oczekiwań.

 

Biura karier

Działające przy uczelniach wyższych biura karier sprawdzą się zwłaszcza, gdy szukamy praktykantów i stażystów lub potrzebujemy świeżo upieczonych absolwentów. Niezbędna jest jednorazowa rejestracja w serwisie wybranej uczelni oraz podpisanie umowy współpracy.

 

Redakcja Proseed

Komentarze