Know How

Jak pracodawca powinien przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej?

praca_004

W dużych firmach proces rekrutacji spada na działy HR, jednak w przypadku prowadzenia małego biznesu czy jednoosobowej działalności gospodarczej to pracodawca spotyka się z kandydatem. Rozmowa rekrutacyjna to najczęściej pierwszy bezpośredni kontakt z potencjalnym pracownikiem, dzięki któremu można ocenić, czy spełnia on oczekiwania, jakie posiadamy wobec osoby zatrudnianej na wolne stanowisko. Dlatego warto się do niej odpowiednio przygotować, aby dokonać słusznego wyboru.

 

Wybierz odpowiedni czas i miejsce

Zanim zadzwonisz do osoby ubiegającej się o pracę w twojej firmie, sprawdź w kalendarzu, kiedy możesz poświęcić na spotkanie więcej czasu. Najlepiej ustalić sobie 2-3 terminy, bo może być tak, że kandydat akurat w danym dniu nie będzie mógł stawić się na rozmowę. Wybierz też miejsce, w którym będziecie mogli spokojnie porozmawiać – najlepiej w twoim gabinecie. Warto na czas spotkania wyciszyć lub wyłączyć telefon, aby kandydat nie miał poczucia, że znalazł się w niewłaściwym miejscu i czasie. Zadbaj o to, aby siedział na jednym poziomie z tobą. Dzięki temu nie odniesie wrażenia, że jest traktowany z góry, a swobodniejsza atmosfera zmniejszy poziom jego stresu, przez co da się lepiej poznać. W przypadku rozmowy połączonej z krótkim sprawdzianem umiejętności np. na instruktora fitness, barmana itp., pamiętaj o wcześniejszym przygotowaniu potencjalnego stanowiska pracy. Oprócz wyznaczenia dokładnego miejsca i czasu rozmowy kwalifikacyjnej, poinformuj również kandydata o ewentualnych dokumentach lub rzeczach, które powinien ze sobą przynieść, np. kopia CV i listu motywacyjnego, strój sportowy, certyfikaty potwierdzające kompetencje itp.

 

Poznaj kandydata

 Wprawdzie to od ciebie zależy zatrudnienie, jednak nie możesz podejść do rekrutacji z tzw. marszu. Jeśli kandydat przyłapie cię na tym, że dopiero w trakcie spotkania  zagłębiasz się w jego aplikację, uzna to za mało kompetentne i może sobie wyrobić o firmie nie najlepsze zdanie. Odrób więc pracę domową i zapoznaj się z CV oraz listem motywacyjnym kandydata. Prześledź dokładnie jego ścieżkę kariery, przyjrzyj się zainteresowaniom. Oprócz tego sprawdź dotychczasowe dokonania potencjalnego pracownika, robiąc krótki przegląd np. jego portfolio na wskazanej przez niego stronie internetowej. Dobrym źródłem informacji o kandydacie będą też media społecznościowe, w tym LinkedIn. Weź pod uwagę, że w trakcie spotkania kandydat może się na tyle zestresować lub na tyle grać, że nie pokaże siebie z prawdziwej strony. W trakcie rekrutacji miej pod ręką przesłane zgłoszenie.

 

Opracuj listę potencjalnych pytań

 Ułóż sobie listę pytań, które chcesz zadać potencjalnemu pracownikowi w oparciu zarówno o jego aplikację, jak i ogłoszenie, które wystawiłeś. Zapytaj o jego najważniejsze umiejętności, kwalifikacje, osiągnięcia, cechy, które przydadzą się na oferowanym stanowisku oraz to, co może wnieść do firmy. Dzięki temu dowiesz się, czy kwalifikacje, doświadczenie i umiejętności personalne, które deklarował kandydat w swoim CV są prawdziwe. Unikniesz też sytuacji, w której kandydat już opuści twoje biuro, a ty przypomnisz sobie dopiero kluczową kwestię, o którą chciałeś go zapytać. Przygotuj sobie pełną listę obowiązków, jakie będzie wykonywał kandydat na danym stanowisku. Spróbuj również postawić się po stronie osoby rekrutowanej i zastanów się, jakie ona może mieć pytania do ciebie.

 

Przygotuj krótką charakterystykę swojej firmy

Jako pracodawca powinieneś również opracować krótki opis firmy. Przedstaw cele krótko- i długoterminowe. Skup się na wyliczeniu zalet, jakie wiążą się z pracą właśnie w twoim zespole. Podkreśl możliwości rozwoju osobistego poprzez udział w szkoleniach, warsztatach, konferencjach itp. – to jest ważne zwłaszcza w przypadku rekrutacji przedstawicieli pokolenia Y, czyli osób urodzonych w latach 1980-1995.

Strój, jaki założysz na rozmowę rekrutacyjną powinien być schludny, ale to czy będzie bardzo formalny, czy też luźniejszy zależy wyłącznie od ciebie. Najlepiej dopasować go do charakteru prowadzonej działalności.

 

Redakcja Proseed

Komentarze