Know How

Jak uniknąć porażek w startupie?

smilebusiness

Genialny pomysł, inwestor, który pokrywa wszystkie koszty, zrekrutowany zespół i udany start. Jednak aż 70% nowych firm nie świętuje swoich pierwszych urodzin. Co zrobić, żeby nie tylkoprzetrwać, ale i osiągać zyski?

Przede wszystkim trzeba trzymać rękę na pulsie. Śledzenie wszystkich wskaźników, które zostały założone na etapie projektowania biznesu to podstawa. Należy kontrolować jak najdokładniej i jak najczęściej. Żeby kontrola miała sens, trzeba na bieżąco reagować na odstępstwa – nie można niczego pominąć. Podstawowa zasada: „Szukaj przyczyn i rozwiązań”.

Często prace nad projektem przedłużają się. To trochę jak z budową domu. Każdy wprowadza się później, mimo że założył remont o pół roku krótszy. Czas generuje koszty, a nie przynosi zysków. Dlatego nawet jeśli nie ma idealnego produktu, warto jak najszybciej dostarczyć chociaż część funkcjonalności i wygenerować pierwszeprzychody. Każde pieniądze, które pojawią się na koncie okażą się zbawieniem w kryzysie finansowym.

Koszty coraz większe i większe

Wracając do tematu budowy domu – warto być oszczędnym. Pieniądze zawsze kończą się za wcześnie. Podobnie w biznesie. Fundusze od inwestora mogą się skończyć wcześniej niż wydaje się na początku, dlatego tak ważne jest, by na każdym etapie starać się obniżać koszty zakładane w biznesplanie.

Ostatnim, ale niemniej ważnym elementem jest elastyczność. Rynek jest zmienny i założenia sprzed pół roku mogą być nieaktualne. Trzeba zatem na bieżąco monitorować otoczenie i dostosowywać się do zmian.

Paweł Gniadkowski, współzałożyciel platformy obido.pl najlepiej wie, o czym należy pamiętać rozkręcając startup. – Jednym z problemów stojących za porażkami „startupów” jest zbytnie skupienie się na produkcie, w oderwaniu od biznesowej rzeczywistości. Można mieć genialny produkt, ale jeśli nie zadbamy o jego „wpasowanie się” w aktualną sytuację rynkową – nie osiągniemy sukcesu. Znam wiele firm, które pomimo sporego finansowania i bardzo dobrego produktu upadały, bo nie były w stanie zrozumieć, że często o decyzji zakupowej klienta decydują inne niż czysto logiczne przesłanki.

Branża ma znaczenie. Nierzadko sytuacja rynkowa sprzyja jednym, a zagraża innym startupom. Dlatego tak ważne jest, aby nie tracić czujności. Czasem po prostu trzeba więcej czasu, pracy i pieniędzy zainwestować, aby osiągnąć sukces.

obido.pl

Komentarze