Know How

Jak zrekrutować właściwego Project Managera

jak zrekrutowac PMa

Zanim zlecisz napisanie ogłoszenia o pracę na stanowisko Project Managera, zdefiniuj cel, jaki musi zostać zrealizowany poprzez zatrudnienie PM’a. Celem biznesowym nie jest stworzenie stanowiska i zatrudnienie na to miejsce osoby. Przy tak określonym celu, właściwą osobą będzie każdy. Zatrudniasz PM’a po to, aby zrealizował konkretne przedsięwzięcie (projekt) – już dokładnie zaplanowane, będące w planach lub znajdujące się obecnie w impasie. Dlatego na tym etapie najważniejsze pytanie brzmi: „Jaki konkretnie cel w projekcie ma osiągnąć przyszły Project Manager?”
Istotne jest także to, czy firma ma wdrożony system zarządzania projektami. A może realizuje się projekty, jednak
struktura organizacji nie jest zorientowana i zorganizowana wokół przedsięwzięć? W zależności od stopnia dojrzałości organizacji do zarządzania projektami prezes będzie potrzebował innego PM’a.

Oto podstawowe aspekty, na które warto zwrócić uwagę w opisie stanowiska i wymagań oraz podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Wykształcenie
Czy minister zdrowia powinien być lekarzem? Czy minister sprawiedliwości musi być prawnikiem? Doświadczenia zebrane przez polską scenę polityczną pokazują, że wykształcenie kierunkowe nie czyni dobrego Project Managera. Prezes poszukujący pracownika powinien kierować się własną znajomością planowanego projektu. To on będzie wiedział najlepiej, czy wykształcenie jest kluczowe dla przedsięwzięcia lub czy wiedza może zostać dostarczona z innej strony. Warto pomyśleć o rozwiązaniu, w którym zatrudniany PM nie będzie miał dyplomu kierunkowego, jednak w odpowiednim momencie sprawnie posłuży się wiedzą ekspertów zewnętrznych.

Certyfikat
Temat certyfikatów i doboru kandydata z tego klucza wymaga osobnego artykułu. Jeśli certyfikowany PM jest dla organizacji istotny, przed rekrutacją przyjrzyj się najpopularniejszym na rynku światowym i polskim certyfikatom i oceń, który z nich w obszarze planowanego przedsięwzięcia będzie najbardziej adekwatny. W nadesłanych życiorysach spotkasz się z certyfikatami
PRINCE 2 (certyfikat z zarządzania projektami opartego na produktach), PMI (certyfikaty przyznawane przez Project Management Institute, m.in.: PMP), IPMA (certyfikaty przyznawane przez międzynarodowe stowarzyszenie International Project Management Association, które także w Polsce posiada swoje przedstawicielstwo).

Doświadczenie

Przeszłe doświadczenie jest najlepszą wróżbą dla sukcesów w przyszłości. Na rozmowie dowiedz się czegoś o projektach, w które kandydat był zaangażowany. Zadaj pytanie o budżet lub zespół. PM powinien swobodnie przywołać szczegóły projektu w obszarze budżet, harmonogram, zespół, wymagania, cele. Jeśli na pytanie o aspekty finansowe odpowiada „nie byłem/byłam zaangażowany/-a w tworzenie budżetu”, włącz alarm.

Kompetencje
Poszukiwany przez ciebiezakres wiedzy, umiejętności i doświadczenia, czyli kompetencje, powinien dotyczyć następujących obszarów: umiejętności komunikacji (wyrażają się np. w zdolność przekonywania, słuchania, dostarczania dobrych i złych wieści w odpowiednim czasie, negocjowania); umiejętności organizacyjnych (zarządzanie zadaniami wykonywanymi przez podwykonawców i zespół, planowanie), umiejętności budowania zespołu (właściwy dobór pracowników, selekcja sposobów monitorowania pracy, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów).

Postawa
Ty i twój przyszły PM macie wspólny cel: dostarczenie określonych rezultatów w projekcie w określonym czasie, jakości i budżecie. Jednak każdy kandydat, z którym będziesz rozmawiać, ma też swój własny, osobisty cel do zrealizowania. Project Managerowie to z reguły osoby o silnej orientacji na rozwój i rozbudowę kompetencji. Czy osoba, której CV trzymasz właśnie w ręku, będzie widziała osobiste korzyści z pracy w twoim projekcie? Jakie to mogą być korzyści? Nie zapomnij zapytać o to podczas rozmowy, ponieważ postawa warunkowana wysoką wewnętrzną motywacją do realizacji celu będzie tą, którą poszukujesz.

Metodologia i oprogramowanie
Czy przyszły PM pracował w określonej metodologii? Czy jest ona zbieżna z projektem, który planujesz? Czy, i jakiego oprogramowania używał kandydat w prowadzonych przez siebie projektach? Odpowiedzi na te pytania pozwolą wysondować jakość doświadczenia, jakim się chwali.

Jeśli czegoś brakuje

Przypuśćmy, że po wielu tygodniach poszukiwań (a czas goni!), nie znalazłeś certyfikowanego kierownika projektu z wieloletnim doświadczeniem, wykształceniem kierunkowym, którego zdolności zarządzania widać czarno na białym w CV. Albo znalazłeś, ale zwyczajnie cię na niego nie stać. Poszukaj wówczas wśród pozostałych kandydatów cech, które dobrze rokują w obszarach dla ciebie istotnych, na podstawie tego, co będzie najważniejszym wyzwaniem w projekcie.

Przykłady najistotniejszych aspektów projektu:

  • Komunikacja PM będzie musiał spajać grupy współpracujące w środowisku rozproszonym; wchodzi w środek trudnego projektu; odpowiada za zatrudnienie całego zespołu do projektu;

  • Wiedza techniczna PM ma za zadanie wdrożyć projekt z jakim firma jeszcze nie miała do czynienia – PM będzie jedyną osobą z wiedzą w tym obszarze;

  • Dowiezienie do celu Poprzedni kierownik projektu zniknął w tajemniczych okolicznościach, a nowy PM wchodzi w toczący się już, trudny projekt, który wyszedł poza ramy harmonogramu i budżetu;

  • Doświadczenie w podobnych obszarach/sukces w podobnych projektach Firma wdraża innowację i poszukuje osoby, która przeprowadzała projekt o dużym stopniu ryzyka;

  • Wiedza i wykształcenie w dziedzinie Z przyczyn np. formalnych PM musi mieć wykształcenie stricte z dziedziny projektu.

Tutaj ponownie duże znaczenie ma twoja wiedza o projekcie. Jeśli nie jesteś osobą, która może opisać projekt z tak wysoką znajomością tematu, koniecznie zidentyfikuj w organizacji kogoś, kto taką wiedzę posiada i odwołaj się do niego. Jeśli w rekrutacji Kierownika Projektu jest jakaś złota zasada, to może być nią właśnie ta o dogłębnym zrozumieniu celu, jaki kandydat ma zrealizować i tego, co będzie niezbędne, aby go osiągnąć.

Lista kontrolna do rekrutacji Project Managera:
1. Zdefiniuj cel jaki ma zrealizować Kierownik Projektu.

2. Określ dojrzałość projektową organizacji.

3. Określ największe wyzwania projektu i jakie kompetencje Kierownika Projektu powinny im odpowiadać.

4. Określ kompetencje o drugorzędnym znaczeniu.

5. Czy a jeśli tak to jaki certyfikat/certyfikaty będą najwłaściwsze u poszukiwanego Kierownika Projektu.

6. Określ istotność doświadczenia i wykształcenia dla poszukiwanego Kierownika Projektu.

7. Określ wymagania względem znajomości metodologii i oprogramowania do zarządzania projektem.

 

Autor:

Anna Matuszczak

Kierownik działu marketingu w firmie SuperMemo World. Absolwentka studiów podyplomowych Akademia Project Managera na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu, członek stowarzyszenia IPMA Polska, organizacji non-profit obecnej na polskim rynku od 1999 roku, zrzeszającej profesjonalistów oraz instytucje działające w obszarze zarządzania projektami (www.ipma.pl)

Fot. Flickr, US Army Africa, na lic. CC BY 2.0

Komentarze