Know How

Karty płatnicze wchodzą w mobile

Payleven

Możliwości kart płatniczych zwiększają się z każdym rokiem, z czego chętnie korzystają zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy. 33 milionami kart w portfelach Polaków możemy płacić w coraz to nowych miejscach i za pomocą innowacyjnych narzędzi: mPOS szturmuje rynek.

Możliwość płatności kartą na dobre zakorzeniła się w świadomości zarówno klientów jak i przedsiębiorców. Według analiz Narodowego Banku Polskiego jesteśmy posiadaczami 33,3 mln kart płatniczych i liczba ta stale rośnie, podobnie jak ilość i wartość transakcji: w 2012 roku Polacy wykonali ich ponad sześciokrotnie więcej niż 8 lat wcześniej. W 2004 roku użyliśmy kart 198 milionów razy na transakcje o wartości 26 mld złotych, zaś w 2012 roku – niemal 1,2 miliarda płatności na kwotę ponad 111 miliardów złotych.

Płatności bezgotówkowe to już nie tylko domena sklepów, zwłaszcza sieci handlowych czy hoteli i restauracji. Kartą możemy coraz częściej zapłacić w u lekarza, prawnika, u kosmetyczki, w taksówce. Zwiększająca się oferta rozwiązań do płatności bezgotówkowych powoduje, że monopol dużych dostawców terminali został złamany i coraz więcej przedsiębiorców może sobie na nie pozwolić – mówi Konstantin Wolff z payleven, dostawcy mobilnych terminali płatniczych.

Jako konsumenci coraz rzadziej nosimy przy sobie gotówkę. W realu coraz większą popularnością cieszą się karty płatnicze, zaś online – płatności zdominowały e-przelewy dokonywane poprzez operatora płatności. Z badań wykonanych przez jednego z nich – PayU – wynika, że 40 procent klientów e-sklepów płaci za swoje zakupy kartą płatniczą online, przy odbiorze osobistym z tej opcji korzysta 22%, zaś 8 procent e-konsumentów reguluje należność kartą u kuriera dostarczającego przesyłkę.

Tradycyjne terminale POS (Point Of Sale) powoli ustępują pola nowym, mobilnym rozwiązaniom. mPOS to prężnie rozwijająca się gałąź . Jako pierwsza w Polsce mobilne terminale płatnicze wprowadziła niemiecka firma payleven. Początkowo „terminalem” była przystawka do smartfona, później pojawiło się samodzielne urządzenie Chip & PIN, umożliwiające płatności kartą potwierdzane kodem PIN.

Płatności bezgotówkowe to bezpieczne i wygodne rozwiązanie, także do płatności cyklicznych. Coraz więcej firm oferujących usługi abonamentowe proponuje swoim klientom systematyczne obciążanie karty płatniczej na rzecz subskrypcji: platforma Play Station Plus czy streamingowe serwisy muzyczne (Spotify, Deezer) to tylko niektóre przykłady.

Zmniejszenie obciążeń akceptantów kart płatniczych poprzez wprowadzanie od początku 2014 roku niższej stawki interchange może przyczynić się do dalszego rozwoju zarówno rynku płatności bezgotówkowych jak i oferty mPOS. Handel skłania się ku lżejszym i łatwiejszym w obsłudze mobilnym rozwiązaniom, więc mobilne terminale mają szansę w najbliższych latach zdominować rynek. PARP przyznał w lipcu tego roku ponad 12 milionów złotych konsorcjum firm, które chcą utworzyć platformę dedykowaną innowacyjnym metodom płatności, szykuje się więc mobilna rewolucja w płatnościach – podsumowuje Konstantin Wolff.

Komentarze