Know How

Optymalizacja SEO sklepu internetowego – podstawy i najnowsze standardy, cz. 1

SEO sklep internetowy

Kluczowym czynnikiem wpływającym na liczbę odwiedzin i zyski ze sprzedaży w sklepie online jest jego widoczność w wyszukiwarkach internetowych. Aby osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania niezbędna jest prawidłowa budowa sklepu internetowego pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization). W artykule omówione zostały najważniejsze elementy optymalizacji SEO, mające największy wpływ na ranking sklepu w Google.

„Content is the king” czyli unikalna treść 

Najistotniejszym aspektem, któremu należy poświęcić szczególną uwagę jest treść na stronach produktowych. Szczególnie po wdrożeniu nowego algorytmu Google – Kolibra, promującego wysokiej jakości serwisy, niezmiernie ważne jest aby produkty posiadały rozbudowane i unikalne opisy. Krótki tekst opisowy zawierający 200-300 znaków może obecnie już nie wystarczyć, jeżeli pozostała cześć treści jest powielona na innych podstronach. Idealną sytuacją jest, kiedy opis produktu posiada większą liczbę znaków od całej pozostałej treści na danej stronie.

Równie istotna co ilość treści, dla uzyskiwania wysokich pozycji w Google, jest jej jakość. Przede wszystkim treść powinna być tworzona z myślą o użytkownikach, a nie o robotach wyszukiwarek. Nienaturalne zwiększanie nasycenia stron słowami kluczowymi w wielu przypadkach przynosi efekty odwrotne od zamierzonych. Celem powinna być atrakcyjna zawartość serwisu, która będzie przyciągać internautów i odpowiadać ich oczekiwaniom.

Pamiętać należy także o unikalności contentu. W sytuacji, gdy identyczne opisy produktów znajdują się w dziesiątkach sklepów internetowych czy portali branżowych, mamy szansę zdystansować konkurencję dzięki wyróżniającej się, oryginalnej zawartości serwisu. W rozbudowanych sklepach oferujących tysiące produktów przygotowanie dla każdego z nich obszernego i unikalnego opisu może okazać się jednak prawie niemożliwe. Rozwiązaniem w tym przypadku są komentarze do produktów pisane przez użytkowników. Warto zachęcić klientów sklepu np. poprzez różnego typu nagrody, do umieszczania komentarzy i recenzji produktów. Dzięki nim strony produktowe zyskają dodatkową i co ważne, unikalną treść.

Poprawne meta tagi

Meta tagi są elementami języka HMTL, znajdującymi się w kodzie źródłowym stron internetowych. Dwa najistotniejsze meta tagi to tytuł – „title” oraz opis – „description”. Określają one tytuł i opis strony, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania

meta-tagi-semtec-cz.1#1

Tytuł strony (meta tag „title”) jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na jej pozycję w Google. Wskazane jest więc, by znalazły się w nim słowa kluczowe, jednak pod warunkiem, że odpowiadają one zawartości danej strony. Sztuczne umieszczanie dużej ilości fraz w tytułach stron często skutkuje obniżeniem pozycji serwisu przez Google. Bardzo ważne jest także, aby każda podstrona sklepu internetowego posiadała własny unikalny tytuł. Należy pamiętać również o odpowiedniej długości znacznika title. Do niedawna wynosiła ona maksymalnie około 70 znaków. Obecnie długość tytułu strony, jaki może zostać wyświetlony w wynikach wyliczany jest w pikselach i wynosi 512 jednostek. Więcej na ten temat na stronie:

www.semtec.pl/dlugosc-metatagu-title-w-google-jest-liczona-w-pikselach

Unikać należy także zbyt krótkich tytułów (np. jeden wyraz), ponieważ Google może zastąpić je na liście wyników własną zawartością, która jego zdaniem będzie bardziej adekwatna.

Kolejną ważną kwestią jest kolejność słów – najważniejsze frazy powinny znajdować się na początku meta tagu title.

Przykład nieprawidłowego rozmieszczenia fraz w tytule:

ABCD Sp. z o.o. | Odzież – Koszulki piłkarskie

Prawidłowo:

Koszulki piłkarskie – Odzież | ABCD Sp. z o.o.

Znacznik meta description jest nieco bardziej rozbudowanym od tytułu opisem zawartości strony. Nie powinno się umieszczać w nim wymienionych po przecinku fraz, ani też kopiować tytułu strony, lecz odpowiednio go rozszerzyć. Chociaż meta tag description nie jest brany pod uwagę przez algorytm Google do ustalania pozycji, to jego prawidłowa zawartość jest także istotna. Silnie wpływa ona bowiem na to, czy użytkownik zdecyduje się odwiedzić nasz serwis. Z tego względu opis strony powinien zostać napisany w sposób zachęcający potencjalnego klienta do kliknięcia danego wyniku na liście rezultatów.

W tym celu stosuje się określone elementy zwane „call to action”, czyli wezwania do działania. Mają one postać specyficznych wyrażeń o charakterze rozkazującym takich jak: „zobacz”, „sprawdź”, „wejdź”. Przykładowo może to być: „Sprawdź katalog produktów…” czy „Wejdź i zobacz naszą ofertę!”.

Dla przyciągnięcia użytkowników warto ponadto w opisie umieścić wyróżniające nas na tle konkurencji elementy oferty. Mogą to być np. darmowa wysyłka, atrakcyjna cena czy aktualna promocja.

Podobnie jak w przypadku tytułu, długość meta opisu wyświetlanego na liście wyników Google jest ograniczona – obecnie to ok. 150 znaków. Nie oznacza to jednak, że nie można stosować dłuższych opisów zawierających 200 czy nawet nieco więcej znaków, ponieważ w niektórych sytuacjach może okazać się to korzystne. W przypadku, gdy umieszczona pod koniec dłuższego opisu treść będzie odpowiadać zapytaniu użytkownika, to właśnie ta część meta description zostanie pokazana w wynikach. Można więc skorzystać z takiego rozwiązania chociażby w stosunku do podstron kategorii produktów czy innych zawierających wiele fraz kluczowych.

Opis strony nie powinien być także zbyt krótki (złożony np. z 2-3 wyrazów). Zazwyczaj w takiej sytuacji oraz w przypadku braku description zostanie wyświetlony opis wygenerowany przez Google na podstawie zawartości strony. Bardzo często są to wybrane fragmenty tekstu, nie mające formy zachęcającej użytkowników, a niekiedy także nieodpowiadające rzeczywistej tematyce strony. Zalecany przez Google jest meta opis składający się z 1-2 zdań.

Linkowanie wewnętrzne

Ważnym czynnikiem wpływającym na jakość serwisu jest jego wewnętrzna struktura linków. Szczególnie duże znaczenie ma to w przypadku sklepów internetowych. Przejrzysty i intuicyjny układ linków pozwala klientom lepiej poznać ofertę i wpływa na ich poziom satysfakcji z robienia zakupów w sklepie. Ponadto ułatwia on robotom wyszukiwarek prawidłową i szybką indeksację treści serwisu.

Wskazane jest umieszczanie na stronach produktowych dodatkowych boksów z linkami do powiązanych produktów, co pozwoli na przedstawienie użytkownikom szerszej części oferty.

Podobne towary mogą być dobierane m.in. na bazie:

  • zakupów innych klientów:

sklep-pow1-cz.1#2

  • tego samego producenta, autora, wykonawcy itp.:

sklep-pow2-cz.1#3

  • tej samej kategorii

sklep-pow3-cz.1#4

Bardzo istotnym elementem w sklepie internetowym jest stosowanie struktur nawigacyjnych tzw. breadcrumbs. Przedstawiają one ścieżkę podstron (wraz linkami), które należy po kolei odwiedzić, aby dotrzeć do aktualnej strony. Przykład breadcrumbs:

sklep-breadcrumb-cz.1#5

Dzięki przejrzystej prezentacji struktury kategorii ułatwiają one klientom nawigację w sklepie. Ścieżka breadcrumbs wyświetlana jest także w wynikach wyszukiwania Google:

breadcrumbs-serp-cz.1#6

 

Struktura adresów url

Powiązanym zagadnieniem, mającym duże znaczenie w prawidłowej optymalizacji sklepu internetowego są przyjazne adresy url. Najważniejsze zasady, które powinny spełniać adresy stron przyjazne dla użytkowników i wyszukiwarek to:

  • stosowanie słów kluczowych zamiast różnego typu ciągów cyfr – są one nieatrakcyjne dla użytkowników (przykład poniżej)

sklep-url1-cz.1#7

  • używanie myślników lub przecinków do łączenia wyrazów

sklep-url-cz.1#8

  • umieszczanie odpowiednich zagłębień lub ich brak:
    • dla stron kategorii powinno się zamieszczać wszystkie zagłębienia pokazujące strukturę sklepu

sklep-url2-cz.1#9

    • na stronach z produktami należy stosować niewielką liczbę zagłębień lub całkowicie z nich zrezygnować

sklep-url3-cz.1#10

  • brak niepotrzebnych parametrów (np. identyfikatory sesji)

sklep-url4-cz.1#11

Jeżeli parametry w adresie url są niezbędne, korzystniej jest zamiast znaku „?” stosować znak „#”. W większości przypadków strony z tym parametrem nie są traktowane przez Google jako unikalne, dzięki czemu możemy uniknąć zaindeksowania kopii podstron. Informacje nt. indeksowania stron w technologii AJAX zawierających znak „#” w adresie url można znaleźć tutaj oraz na stronie FAQ pomocy Google.

Autor: Maciej Dobkowicz, agencja SEO SEMTEC

Content Marketing Specialist w agencji SEMTEC Sp. z o. o., od czterech lat związany z branżą SEO, posiada dwuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO serwisów internetowych.

SEMTEC Sp. z o. o. jest agencją specjalizująca się w świadczeniu kompleksowych usług pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych (SEO), w tym SEO Content Marketing.

Komentarze