Progozna Forrestera – Mobile Commerce Forecast – mówi, że w 2016 roku światowy m-commerce osiągnie poziom 31 mld dol., co będzie stanowić 7% całej sprzedaży przez Internet. Przy coraz większym zróżnicowaniu produktów kupowanych przez urządzenia mobilne i wzroście sprzedaży, inwestycje sprzedawców w ten kanał handlowy wciąż mogą pozostać skromne. Wynika to z trudności z szacowaniem ROI niełatwo ocenić, jak kanał mobilny wpływa na inne kanały sprzedaży. Z jednej strony dobra aplikacja może przyciągnąć klientów do sklepu online czy tradycyjnego. Z drugiej klient może, będąc w sklepie tradycyjnym, zrezygnować z zakupów, np. korzystając z urządzenia mobilnego do czytania recenzji czy wyszukania i zamówienia oglądanego produktu w lepszej cenie w innym miejscu. Sprzedaż wielokanałowa Urządzenia mobilne, nawet jeśli nie są bezpośrednim kanałem sprzedaży, wpływają na decyzje zakupowe online czy offline. Według raportu Ryan Partnership, 21% kupujących robi większe zakupy niż planowali pod wpływem aplikacji zakupowych, 20% SMS-ów czy e-maili od dostawców, kolejne 20% komunikacji przez media społecznościowe. Wpływ ten jest większy niż wynikałoby z liczby użytkowników danego rozwiązania – na przykład kupony rabatowe dostępne poprzez urządzenia mobilne wpływają na decyzje 27% kupujących, choć korzysta z nich 18% użytkowników. M-commerce wkracza też w dość nieoczekiwane obszary. Zipcar zmienia sposób wynajmowania aut. Gdy użytkownik nie potrzebuje już samochodu, parkuje go, zostawiając kluczyki w środku i zamykając za pomocą smartfona. W ten sposób samochód staje się dostępny dla innych klientów usługi – widzą pojazd w swoich telefonach. Rejestrują się, płacą i otwierają auto swoim urządzeniem. Smartfony zapewniają dodatkowe sposoby komunikacji z obecnymi klientami i przyciągania uwagi nowych. TopShop to aplikacja do przeglądania oferty marki bez możliwości zakupu (dopiero jest planowana). Stanowi nowoczesny katalog-przewodnik po sklepach stacjonarnych TopShop z aktualizowanymi przez pięć dni w tygodniu listami produktów wraz ze wskazówkami, jak je łączyć i uzupełniać o akcesoria. Jest często wykorzystywana przez klientów, którzy nie mają potrzeb zakupowych, ale często podejmują impulsywną decyzję o zakupie bądź zyskują inspirację do nabytku na konkretną okazję. Stanowi też bodziec do wizyty w sklepie. Kanał mobilny może też służyć klientowi jako wsparcie zakupów offline. Coles ShopMate sieci handlowej Coles pozwala tworzyć listy zakupów, które można uzupełniać według oferty online i skanów kodów kreskowych offline lub użyć do planowania optymalnej trasy w markecie. Taka lista jest wartością dodaną, skłaniającą do wyboru konkretnej sieci handlowej. Strony są do zakupów M-commerce jako samodzielny kanał sprzedaży wciąż nie jest uważany za autonomiczny. Powszechnie uważa się, że barierą jego rozwoju jest rozdział funkcji – urządzenia mobilne służą do przeglądania oferty, zdobywania informacji i ewentualnych decyzji zakupowych, zaś sam zakup jest realizowany przez laptopy, urządzenia stacjonarne czy wręcz offline. Tymczasem według raportu IBM m-commerce w II kwartale 2012 roku stanowił 15% całej sprzedaży online, a główną motywacją kupujących jest wygoda związana ze stałą dostępnością urządzenia. 70% klientów instynktownie przyjmuje klarowny podział funkcyjny między aplikacjami a stronami mobilnymi, podaje w swym raporcie Webcredible. Aplikacje są do szybkich akcji, strony mobilne – do dłuższych procesów. Szybka akcja w m-commerce to np. lokalizacja sklepu przez Google Maps, sprawdzenie promocji w Amazonie, kupno e-booka z wykorzystaniem mikropłatności w Woblinku przez YetiPay czy biletu poprzez system elektronicznej portmonetki w mPay. Zakupy wymagające przeglądania oferty, decyzji i płatności z koniecznością weryfikacji są procesem zarezerwowanym dla stron mobilnych. To tam użytkownicy szukają  produktów. Jednocześnie wykorzystanie aplikacji konkretnych sprzedawców do samych zakupów jest niewielkie, poza wyjątkami typu...   To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #27, poświęconemu tematyce mobile. Sprawdź pełny spis treści Proseed #27 w dziale „numery”. Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja. Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #27 za jedyne 9,90 zł. Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© ferkelraggae)

Materiał zewnętrzny

Tworzenie stron i aplikacji bez kodowania? To możliwe!
Tworzenie stron i aplikacji bez kodowania? To możliwe!
W świecie technologii, gdzie każda firma stara się być na fali cyfrowej transformacji, pojawia się pytanie: czy można tworzyć strony internetowe i aplikacje...

Materiał zewnętrzny

Rejestracja kasy fiskalnej – jak to zrobić?
Rejestracja kasy fiskalnej – jak to zrobić?
Rejestracja kasy fiskalnej jest kluczowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, w tym również w takich miastach jak Kraków. Proces...

Zobacz również