Aby przyciągnąć dobrego pracownika nie wystarczą dziś premie, benefity czy też nawet najbardziej atrakcyjne wynagrodzenie. Młodzi pracownicy pragną w pracy czuć domową, przyjemną atmosferę, która objawiać się powinna również odpowiednio zaprojektowanym biurem. Jak zapewnić im korzystne warunki pracy?
Wchodząca na
rynek generacja Y jest znacznie bardziej wymagająca od swoich poprzedników. Osobom z tego pokolenia zależy na zachowaniu równowagi między pracą a życiem
prywatnym. Dlatego właśnie zdobycie najzdolniejszych młodych pracowników wymaga dużych starań ze strony firmy. Jednym z elementów, które wpływają na decyzje potencjalnych pracowników jest wygląd biura, w którym w przyszłości będą spędzali znaczną część dnia.
Czasy się zmieniają
Jeszcze 20 lat temu nikt nie pomyślałby o tym, że
jakość przestrzeni biurowej może przekładać się na obroty firmy. W latach 90-tych od kwestii wizerunkowych ważniejsza była jakość produktów i usług. Sytuację zmieniło dopiero wchodzenie
na polski rynek zachodnich korporacji. Te za standard uznawały zadbaną przestrzeń biurową, która miała stanowić wizytówkę
firmy. Przychodzący do jej siedziby kontrahenci mieli czuć, że korporacja jest profesjonalna w każdym calu. W ślad za zachodnimi gigantami poszły polskie
przedsiębiorstwa, które zaczęły dbać o estetykę przestrzeni.
Dogodna lokalizacja
Znaczenie ma nie tylko wnętrze biura, lecz także jego usytuowanie. Bardzo ważny jest łatwy dojazd do miejsca pracy . – Dogodna lokalizacja ma szczególne znaczenie w przypadku branż konkurujących o pracownika, np. IT – mówi Piotr Haaza, Pełnomocnik Zarządu Ekolan SA. – Za dobre usytuowanie możemy uznać nie tylko centrum miasta, lecz także lokalizacje sąsiadujące z węzłami komunikacyjnymi, takimi jak lotniska czy porty – dodaje. Znaczenie ma bliskość wszelkich przystanków
komunikacji miejskiej. Ważne są również udogodnienia dla osób przemieszczających się innymi
środkami transportu – parkingi dla samochodów oraz stojaki dla rowerów. Dla potencjalnych pracowników istotna jest również obecność odpowiednich punktów usługowych w okolicy np. przedszkoli,
sklepów czy klubów fitness.
Jak w domu
Obecnie przestrzenie typu open space odchodzą w zapomnienie. Według
internetowego instytutu badań opinii Ask.com, ta forma organizacji biura wpływa na pracowników demotywująco i znacznie obniża ich
wydajność. Wyniki te uwzględniane są przy komponowaniu nowych i odnawianiu starszych przestrzeni. Dziś biura przystosowuje się potrzeb pracowników – kluczową rolę zaczyna odgrywać funkcjonalność. – Tworząc nowe projekty coraz częściej różnicujemy powierzchnie w zależności od przeznaczenia – mówi Marcin Powierza z firmy Forbis Design&Build, zajmującej się projektowaniem tego typu przestrzeni. – Pojawiają się więc na przykład pokoje do cichej pracy, burz mózgów, a także długich rozmów
telefonicznych. Projektuje się miejsca do relaksu, a także wspólnego spożywania posiłków – dodaje. Biura dostosowuje się również do trybu życia pracowników. Przykład mogą stanowić prysznice i przebieralnie, które stworzone zostały z myślą o rowerzystach.
Firma pozostaje firmą
Mimo że przestrzenie biurowe coraz bardziej upodabniają się do tych domowych, dalej istnieją elementy, które podkreślają tożsamość firmy. Charakter projektu bardzo często zależy od branży. Wygląd kancelarii prawnej będzie znacząco różnił się od tego, jak prezentować się będzie
agencja kreatywna. Wnętrze odzwierciedlać musi kluczowe cechy danej profesji. Odpowiednią prezentację osiąga się między innymi poprzez zastosowanie identyfikacji wizualnej marki nie tylko w materiałach promocyjnych, lecz także w przestrzeni biurowej. Coraz częściej można zauważyć logotyp wkomponowany np. w podłogi czy też w przeszklone ściany. Wszystko po to, aby pracownik i potencjalny klient jeszcze bardziej utożsamiał się z marką.
Innowatorzy dają przykład
Moda na najbardziej kreatywne biura przyszła do Polski z Doliny Krzemowej. Giganci tacy jak Google, aby przyciągnąć najlepszych pracowników, tworzyli nietypowe przestrzenie sprzyjające kreatywności. Dziś również nasze rodzime firmy wzorują się na prekursorach tego
trendu, aby zwiększyć efektywność swojego zespołu. Stworzenie przyjaznej przestrzeni okazuje się inwestycją, która przekłada się na realne zyski
dla firmy.
Forbis Design & Build