Startupy

Daj wytchnienie swojemu pomysłowi na startup!

daj-wytchnienie-startupowi

Twoje pomysły na startup zmieniają się jak w kalejdoskopie? Przeczytałeś kolejny wpis na Techcrunch i marzy Ci się analogiczny biznes w Polsce? Dam Ci radę. Wyrzuć połowę subskrypcji RSS, nie słuchaj pomysłów innych na nowe e-biznesy i wstrzymaj się z wizytami na kolejnych konferencjach. Co dalej?

Daj trochę czasu swojemu pomysłowi

Nie rzucaj się od razu do implementacji. Opisz pomysł modelem C-P-S (Customer-Problem-Solution) – np. młode kobiety nie wiedzą jak dobrze się malować, więc dam im kreator makijażu online. Teraz niech twój pomysł poleży 1 miesiąc na półce. Możesz do niego wracać co parę dni i lekko modyfikować model. Ważne aby Twoja głowa sama podjęła decyzję w tzw. “background”. Po miesiącu sprawdź czy pomysł nadal Cię motywuje, czy może ta pauza skłoniła Cię do jego istotnej modyfikacji.

Rozmawiaj z ludźmi

Kolejny miesiąc poświęć na pytanie innych co sądzą o pomyśle. Nawet jeśli nie są grupą docelową to może znają jej przedstawicieli i ich potrzeby. Najtrudniejszą rzeczą dla młodych e-biznesmenów jest zderzenie swojego pomysłu z opinią innych osób. Jeśli się obrażasz na krytyczne uwagi, zastanów się czy nadajesz się do tej branży. Nie odbieraj tego osobiście, po prostu pomyśl, że Twój pomysł jest po to, aby uszczęśliwić innych. Jeśli teraz kręcą nosem, to po implementacji nic się nie zmieni. Spisz uwagi i pokaż jeszcze raz nowy model rozwiązania. Powtarzaj do skutku.

Żyj między ludźmi

Podróżuj, chodź na spotkania ze znajomymi, rozmawiaj, uprawiaj sport, czytaj gazety i książki. Genezą pomysłu są ludzie i ich życiowe wzmagania. Im więcej się o nich dowiesz tym lepiej zrozumiesz czego potrzebują. Jeśli zamkniesz się w jednorodnej grupie chłopaków jeżdżących na rolkach to trudno Ci będzie zrealizować pomysł dla młodych kobiet mających problem z własnym wyglądem.

Poznaj grupę docelową

Wysil się i poszukaj grupy docelowej. Na forach, grupach internetowych, targach branżowych… albo wyjdź na ulicę i zaczepiaj przechodniów jako ankieter! Dowiedz się więcej o ludziach, do których kierujesz produkt. Jeśli rozmowa z nimi będzie męczarnią, to co będzie jeśli przy działającym produkcie będziesz dostawał 100 zapytań miesięcznie o wspomnianym makijażu? Będziesz się męczył w nieskończoność? Jeśli jednak znajdziesz pasję w rozmowach z grupą docelową i dostrzeżesz, że zdobyta wiedza wyostrza obraz produktu to znak, że idziesz w dobrą stronę.

Produkty i usługi są dla ludzi. To oni są najlepszymi mentorami w Twoim e-biznesie. Pozwól dojrzeć swojemu pomysłowi i słuchaj co inni o nim myślą. Bez tego nie zaczynaj kolejnych działań. Powodzenia!

Maciej Oleksy ProductLabsAutor wpisu: Maciej Oleksy – autor bloga ProductLabs.pl. Kilka lat pracował jako IT project manager. CEO Love Sp. z o.o. (grupa NK.pl). Prowadzi serwisy: meegusto.pl,  edu4job.pl, fotteria.plpigtune.com i zoshka.pl.

 

 

Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© Viorel Sima)

Komentarze