Aktualności Technologia

Czy dobre oświetlenie sklepu coś zmienia?

Dobrze zaaranżowana przestrzeń sklepu wpływa za decyzje zakupowe klientów. Odpowiednio dobrane meble, wystrój, oświetlenie i elementy przyciągające uwagę zachęcają do wyboru konkretnych produktów i pozwalają w należyty sposób wyeksponować asortyment. W jaki sposób oświetlenie może wpływać na wyniki sprzedażowe?

Dotychczas przeprowadzono wiele doświadczeń badających wpływ światła na nasze samopoczucie. Może ono zwiększać wydajność pracowników w biurach i fabrykach, sprzyjać lepszej koncentracji lub przeciwnie – utrudniać skupienie się na wykonywanych czynnościach. Chociaż mogłoby się wydawać, że w przypadku sklepów najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie światła o silnym natężeniu, w rzeczywistości nie mniej ważna jest jego barwa czy rodzaj samej instalacji. Badanie przeprowadzone przez firmę Philips w jednym z niemieckich sklepów wykazało, że zastąpienie tradycyjnego oświetlenia nową sceną świetlną zwiększyło ruch w poddanej badaniu strefie o 15%, a sprzedaż zwiększyła się w niej o 6%. Najbardziej skutecznym połączeniem okazało się oświetlenie akcentujące punktowe i skierowane ku górze wielobarwne oświetlenie uzupełniające.

Barwa światła a atrakcyjność produktów

W sprzedaży bardzo duże znaczenie ma odpowiednie zaprezentowanie towaru. Specjaliści od oświetlenia doskonale wiedzą, że każdy z działów produktów w supermarketach powinien być oświetlony inną barwą. Tymczasem wielu właścicieli nie zwraca na to większej uwagi decydując się na jednakowe oświetlenie dla całej przestrzeni sklepowej, albo nieumiejętnie dobierając je do konkretnych produktów. W efekcie towar wygląda na nieświeży lub gorszej jakości. Jakie są ogólne zasady? Świeże mięso i wędliny powinny być oświetlone światłem o odcieniu różowym, nabiał najlepiej prezentuje się w odcieniu białym, sery twarde – w żółtym, zaś ryby i owoce morza powinny być podświetlane światłem o odcieniu niebieskim. W przypadku kosmetyków i odzieży kluczowe znacznie ma oddanie prawdziwych barw produktów, dlatego w drogeriach i sklepach z ubraniami należy zadbać o oświetlenie zbliżone do dziennego i w sposób realistyczny prezentujące kolory. Warto też dowiedzieć się, co należy uwzględnić podczas projektowania oświetlenia do sklepu odzieżowego.

Miejsce przyjazne dla klientów i pracowników

Jak już zostało wspomniane, światło może wpływać na nasze samopoczucie, dlatego planując zmianę oświetlenia sklepu warto zadbać, aby wybrane rozwiązania zapewniały komfort klientom i personelowi. Bardzo często aranżacja przestrzeni w sklepie skupia się na stworzeniu miejsca nastrojowego i przytulnego. Przytłumione oświetlenie to jednak nieco ryzykowny sposób na osiągnięcie takiego efektu, ponieważ może ono negatywnie wpłynąć na ekspozycję towaru. Z kolei oświetlenie punktowe, a więc skierowane na określone miejsca – np. regały z ubraniami, czy stoły z odzieżą – trzeba będzie zmieniać przy każdej modyfikacji wystroju. Znacznie bezpieczniej jest wybrać równomierne oświetlenie i zadbać o nastrój stosując odpowiednią kolorystykę ścian i mebli. Takie wnętrze z pewnością zaintryguje klientów, a jednocześnie umożliwi im zapoznanie się z asortymentem i zachęci do zakupów.

Oświetlenie może wpływać na wyniki sprzedażowe

Właściciele sklepów szukają rozwiązań, które z jednej strony pozwalają obniżyć koszty prowadzonej działalności, a jednocześnie zachęcą do zakupów jak największą grupę osób. Ten cel można osiągnąć stosując oświetlenie LED. Jest ono energooszczędne, a długi czas pracy pozwala ograniczyć wydatki związane z częstą wymianą świetlówek. Wybór oświetlenia wpływa nie tylko na optymalizację kosztów, ale również na wyniki sprzedażowe. Jeśli będzie ono zaprojektowane w prawidłowy sposób, wyeksponuje asortyment w odpowiedni sposób, a tym samym zachęci do jego nabycia – mówi , ekspert firmy Philips. Jak się okazuje, źle dobrana barwa światła negatywnie wpływa na samopoczucie, a ponadto sprawia, że produkt wygląda mało atrakcyjnie lub nie można jednoznacznie określić jego koloru (co ma ogromne znaczenie w przypadku kosmetyków i ubrań). W efekcie klienci rezygnują z zakupów albo wybierają towar niezgodny z ich oczekiwaniami, przez co zniechęcają się do konkretnej marki i mają o niej złe zdanie. Dlatego też oświetlenie sklepów najlepiej jest powierzyć fachowcom w tej dziedzinie – to najlepsza gwarancja sukcesu.


Komentarze