“AI wcale nie musi być zagrożeniem i konkurencją, która zastąpi nas w miejscach pracy. Może być partnerem, z którym harmonijnie współdziałamy. Badania portalu SnapLogic wskakują, że 68% pracowników w USA i UK chce, żeby sztuczna inteligencja wspierała ich w biurowych obowiązkach” – mówi Zuzanna Mikołajczyk, strateg i trener innowacji.

Po dziesięcioleciach postępu sztuczna inteligencja i robotyka wychodzą z laboratoriów. Zaawansowane technologie nie są już zarezerwowane dla futurystycznych projektów naukowych, ale wkraczają do naszego codziennego życia. Symbolem tego przełomu stał się ChatGPT, który w zaledwie 5 dni od uruchomienia zyskał milion subskrybentów na całym świecie (dla porównania Facebookowi zabrało to 10 miesięcy).

„Silne zainteresowanie konsumentów w połączeniu z rosnącym niedoborem umiejętności i pilnym zapotrzebowaniem na rozwiązania bezdotykowe, stworzyło scenę dla nowej fali automatyzacji, która wzbogaca ludzkie doświadczenia. AI staje się dla nas czymś w rodzaju sparring partnera. Możemy skonfrontować z nim własne pomysły i opracować lepsze rozwiązania” – mówi Zuzanna Mikołajczyk – strateg i trener innowacji, założycielka firmy doradczej Know.How.Match.

AI pomaga lepiej się ubrać, zjeść i pracować

Jak grzyby po deszczu zaczynają powstawać różnorodne aplikacje wykorzystujące algorytmy AI. Podczas tegorocznego Mobile World Congress w Barcelonie została zaprezentowana m.in. aplikacja Stylebot, która przygląda się naszej garderobie i podpowiada, jakie stylizację można z niej stworzyć. Z kolei aplikacja Foodplating umożliwia ocenę przygotowanej przez nas potrawy według kryteriów zawodowych kucharzy, a aplikacja StageInHome wykorzystuje AI, żeby opracować różne warianty wystroju wnętrz. 

„Ciekawą aplikacją jest też aplikacja Beatrust, która działa trochę jak LinkedIn wewnątrz firmy – pomaga lepiej poznawać się pracownikom i odkrywać swoje talenty i umiejętności. To pokazuje, że wykorzystanie sztucznej inteligencji wcale nie musi prowadzić do dehumanizacji czy zatraty indywidualizmu. Wprost przeciwnie – AI może pogłębiać relacje między ludźmi” – podsumowuje Zuzanna Mikołajczyk.

 

 


Zobacz również