3. edycję konkursu
API Mashup sponsorowanego przez Google zdominowały
mashupy z branży turystycznej. W dwa miesiące zebrano 46 projektów. A na podium wylądowały:
- I miejsce -
Tripomatic – narzędzie do planowania podróży. Aplikacja poleca atrakcje warte zobaczenia w ponad 300 miejscach na całym świecie. Możemy wybrać czym jesteśmy zainteresowani i dodać do naszego plany podróży. Celem twórców aplikacji jest umożliwienie szybkiego zaplanowania swoich wakacji w mniej niż 15 minut.
- Wzięliśmy udział w konkursie i mocno wierzymy w wartość otwartego API w Tripomatic. Na dziś dzień pracujemy również nad własnym API, które będzie dostępne dla wszystkich w najbliższym czasie - deklaruje założyciel Tripomatic, Barbora Nevosadova.
- II miejsce -
Zalike – system, który pomaga firmom motywować swoich klientów do dzielenia się wrażeniami o produktach i usługach z których korzystają.
- Bardzo dobre rozwiązanie dla marketingu w social mediach. Podoba mi się prostota rozwiązania … Widać, że całość ma solidny fundament - komentuje Gillian Muessig, założycielka SEOMoz i członkini jury.
- III miejsce -
Skypicker – wyszukiwarka tanich połączeń lotniczych w Europe, gdzie można znaleźć najniższe opłaty za przelot.
- Mamy najbardziej rozbudowaną bazę danych połączeń lotniczych. Dzięki temu nasi użytkownicy mogą korzystać z natychmiastowego wyszukiwania i otrzymać kompletne informacje - zdradza założyciel Oliver Dlouhy.
- Podobne projekty pojawiały się w sieci od dłuższego czasu ale ten zdecydowanie wyróżnia się spośród nich - mówi Martin Bryant, redaktor w TheNextWeb i członek jury.
W skład jury wchodzą między innymi Esther Dyson, znany anioł inwestycji, Jon Bradford z Londyńskiego akceleratora Springboard, oraz inwestorzy z Polski: Piotr Debek, Bartłomiej Gola i Wojciech Przyłęcki. Do stałego partnera Google, dołączyli również członkowie GTUG, społeczności programistów skupionych wokół technologii Google.
- Do konkursu zgłoszono bardzo ciekawe pomysły. Google API było wykorzystyane w wielu zaskakujących mashupach w połączeniu z innymi API, które również zasługują na uwagę programistów - komentuje Dan Franc, koodrynator GUG.cz i międzynarodowy konsultant dla GTUG.
- Konkurs wyłonił wiele błyskotliwych i ciekawych pomysłów. Wiele z nich pokazywało jak szalone, śmieszne lub niesamowite rzeczy można osiągnąć łącząc ze sobą różne API. To było bardzo ciekawe doświadczenie móc zobaczyć tak wiele pomysłów i ich realizacje, ułatwiające nasze codzienne życie - pisze Gillian Muessig z SEOMoz.
Najczęściej wykorzystywanym API wśród zgłoszonych mashupów są Google Maps (13), tuż za nimi Facebook Graph API (12), Twitter (10) oraz YouTube (8). API dostarczane przez Google było używane w co drugim zgłoszonym projekcie. Osoby pracujące nad projektami są bardzo często mocno zaangażowane w ich rozwój – prawie połowa twórców pracuje nad projektem na cały etat a kolejne 18 zespołów poświęca na nie co najmniej 10 godzin tygodniowo. Dwie trzecie projektów poszukuje mentorów lub inwestycji. Najwięcej zgłoszeń trafiło z krajów europejskich – Wielka Brytania, Niemcy, centralna Europa i Rosja.