Reklamy
Aktualności Marketing

Czy istnieje reklama idealna, w tym zgodna z prawem?

Reklama behawioralna ma obecnie duże grono zwolenników wśród reklamodawców. Jak podaje IAB Polska to właśnie ona będzie pochłaniała aż 35 proc. wszystkich wydatków promocyjnych w Polsce. Jednak nadal pozostaje kwestią dyskusyjną jej zgodność z zasadami ochrony danych osobowych. Opiera się ona bowiem na śledzeniu i analizowaniu naszych ruchów w sieci. Czy to działanie jest zgodne z unijnymi przepisami?

Dopasowany komunikat reklamowy vs RODO

Reklama behawioralna to obecnie najpopularniejsza i najskuteczniejsza forma dotarcia do użytkowników – wykorzystująca ich preferencje, a nie treść przeglądanych stron internetowych. Wykorzystuje historię odwiedzanych stron, wybierane słowa kluczowe czy dane geolokalizacyjne do dotarcia do odpowiedniego konsumenta.

Obecne przepisy nie zakazują prowadzenia marketingu behawioralnego. Wymagana jest jednak od administratorów dbałość o prawidłowy przebieg tej czynności. Organizacje analizujące dane behawioralne powinny legitymować się ważną podstawą prawną, a więc najczęściej prawidłowo i uprzednio wyrażoną zgodą. Wymagane jest również poinformowanie użytkowników, iż w każdej sytuacji mają oni możliwość rezygnacji z udziału ich danych w tym procesie – mówi dr Paweł Mielniczek, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24. RODO wprowadza również możliwość ingerencji w zgromadzone za pomocą reklamy behawioralnej dane oraz prawo do usunięcia danych po wycofaniu zgody lub wyrażeniu sprzeciwu – dodaje.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że większość reklam nie jest automatycznym podejmowaniem decyzji wywołującym prawne lub podobnie istotne skutki (np. wpływając na cenę produktu). Jeśli jednak system może podejmować takie decyzje, to wymogi są bardziej rygorystyczne (art. 22 RODO).

Prawa internautów

Według badania IAB Polska dotyczącego opinii internautów o RODO, ponad połowa respondentów zdeklarowała zadowolenie, że może wyrazić zgodę w różny sposób. Należy zwrócić jednak uwagę, że wskazanie sprzeciwu wobec marketingu behawioralnego nie będzie równe z końcem otrzymywania innych treści promocyjnych. Będą one pojawiać się na odwiedzanych przez użytkownika stronach internetowych – nie będą jednak odzwierciedlać jego preferencji czy zainteresowań. Sprofilowane reklamy są trafne, ponieważ wykorzystują do oceny niektóre czynniki osobowe, w szczególności dotyczące sytuacji ekonomicznej, preferencji zakupowych, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się. Blokowanie wybranych – w tym spersonalizowanych – reklam dostępne jest także za pośrednictwem wyszukiwarki Google.

Gdyby zapytać wybrane osoby czy lubią reklamy, pewnie większość z nich odpowiedziałaby, że nie. Popularne stało się zatem to, że instalujemy AdBlocki. Pozwalają one na uniknięcie niechcianych reklam. Jednak musimy uważać w co klikamy i na co wyrażamy zgodę. Często nasza nieuwaga lub pośpiech może doprowadzić do udostępnienia danych przypadkowym portalom – podsumowuje dr Paweł Mielniczek, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

Reklamy