5 listopada 2012 ogłoszono fuzję Empathy Internet Software House, Contium oraz Internet Designers. W efekcie powstaje
Grupa Unity, największy obecnie dostawca usług IT i e-marketing dla sektora e-commerce w Polsce, zatrudniający około 200 osób.
O przyczynach fuzji, płynących z niej korzyściach i planach działania rozmawiamy z Piotrem Wrzalikiem, wiceprezesem zarządu ds. rozwoju w Contium.
Dlaczego firmy zdecydowały się na fuzję i co dzięki niej osiągną?
Udział handlu elektronicznego w całym sektorze handlu detalicznego w Polsce rośnie w tempie dwucyfrowym. W roku 2012 przewidywany jest wzrost o ok. 20-25%, który utrzyma się jeszcze przez kilka lat. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie sprzedażą w internecie ze strony tradycyjnych sieci handlowych, a także dużych dystrybutorów i producentów. Właśnie do nich kierujemy przede wszystkim naszą ofertę produktów i usług związanych ze sprzedażą wielokanałową, ze szczególnym naciskiem na kanały elektroniczne.
Contium i Internet Designers istnieją na rynku od 15 lat, Empathy – blisko od 12 lat. Wymiana doświadczenia i wiedzy to najistotniejsza z wielu korzyści wynikających z fuzji. Od pierwszego dnia funkcjonowania Grupy Unity chcemy się skupić na integracji narzędzi i wiedzy.
Nie bez znaczenia pozostaje również uzupełnianie kompetencji i produktów, które dzięki fuzji będziemy w stanie oferować – uzyskujemy kompletne portfolio, dzięki któremu nasi dotychczasowi klienci mogą uzyskiwać jeszcze lepsze efekty z działalności w internecie. Planujemy również wydzielić w strukturach Grupy wspólny dział rozwoju produktów. Ważna jest też możliwość wspólnego prowadzenia działań operacyjnych w obszarze sprzedaży, marketingu oraz zarządzania finansami.
Jakie wyzwania wiążą się z procesem połączenia trzech spółek w jedną grupę?
W mojej ocenie największe wyzwanie to tworzenie dobrych produktów, ponieważ to one w dłuższej perspektywie zapewnią nam silną pozycję rynkową. Integracja organizacji też jest wyzwaniem. Wspomnę tutaj, że łączące się firmy nie planują żadnych ograniczeń w zatrudnieniu z uwagi na szybki wzrost przychodów, który jak sądzimy będzie nam towarzyszył przez najbliższe kilka lat.
Co po transakcji zmieni się w Contium, Empathy i Internet Designers?
Fuzja pozwoli nam na większą elastyczność zasobową i stabilność działania – to się przekłada na łatwość robienia biznesu i bezpieczeństwo współpracy. Trzeba też wspomnieć, że połączone R&D będzie dysponowało większym budżetem na rozwój produktów, co oznacza szerszą i lepszą ofertę do rynku, w tym dla obecnych klientów.
Contium będzie marką konsultingowo-wdrożeniową, oferującą szerokie portfolio rozwiązań i usług wspierających nowoczesną, wielokanałową sprzedaż i marketing B2C/B2B. Contium oferuje także usługi kompleksowej obsługi sprzedaży elektronicznej w modelu efektywnościowym.
Empathy będzie marką producenta oprogramowania platformy sprzedaży wielokanałowej B2C/B2C, kierowanej do dużych i średnich firm, posiadającą także kompetencje budowy aplikacji na zamówienie (internet software house). Oprogramowanie będzie oferowane na rynku pod nazwą Unity.Commerce.
Internet Designers pozostanie marką agencji interaktywnej wyspecjalizowanej w kilku obszarach: user experience, SEO/SEM, mobile, social media i web analytics.
Dotychczasowe zespoły, pracujące w każdej ze spółek dla ich obecnych klientów, zachowają pełną ciągłość działania i będą funkcjonowały w niezmienionej postaci, korzystając przy tym z dostępu do pełnej puli zasobów i całego zakresu usług grupy.
Nie wykluczacie dalszych inwestycji i przejęć. Jakie spółki najbardziej Was interesują?
Będziemy szukać spółek, które mają ciekawe pomysły na nowe produkty bądź usługi, a które będą uzupełniały ofertę grupy Unity, wytwarzając przez to synergię w sprzedaży i R&D.