O polsko-izraelskim startupie, z siedzibą w Chicago i działem badań i rozwoju w Krakowie, znów jest głośno – a to za sprawą drugiej rundy finansowania w wysokości 6,8 mln dolarów. W lutym 2011 roku syndykat inwestorów i aniołów biznesu z Chicago zainwestował w zespół 1,1 mln dolarów. Firma dobrze wykorzystała te pieniądze, czego dowodem jest choćby druga runda wsparcia finansowego.
Future Simple powstało w roku 2009. Tworzy proste i intuicyjne oprogramowanie B2B dla małych i średnich firm. W portfolio jest Base (wcześniej PipeJump) – CRM, aplikacja do monitorowania sprzedaży (od 2009 roku) oraz Quote-Base – narzędzie do wycen i przygotowania ofert online oraz do pracy grupowej podczas ich tworzenia (od 2010 roku).
Założycielski trzon zespołu to czwórka Polaków, współtwórców Applicake: Bart Kiszala (obecnie wiceprezes ds. produktów), Paweł Niżnik (obecnie dyrektor techniczny), Ela Madej, Agata Mazur oraz Izraelczyk – Uzi Smilovici (obecnie prezes firmy, wcześniej założyciel i szef agencji interaktywnej Netcraft).
W pierwszej rundzie finansowania uczestniczył fundusze VC OCA Ventures z udziałem I2A Fund oraz aniołów biznesu. Finansowanie przeznaczono na rozwój zespołu, zarówno na poziomie kadry zarządzającej, jak i programistów, marketing istniejących produktów oraz rozwój kolejnych.
– Pierwsza runda finansowania pozwoliła zwiększyć nasz potencjał – mówi Uzi Shmilovici.
– Stało się to dzięki rozwojowi produktu i zwiększeniu bazy użytkowników. Zrobiliśmy ogromny postęp, wprowadzając natywne aplikacje na urządzenia mobilne i osiągając wysokie notowania w sklepach z aplikacjami (np. numer 1 dla CRM w Android Marketplace). I oto Base jest gotowy na agresywną ekspansję. Od listopada 2011 nasza baza klientów wzrasta wykładniczo – to wzrost organiczny dzięki rekomendacjom, publikacjom, pozycjonowaniu i sklepom z aplikacjami.
– Liczba kont użytkowników w systemie między pierwszą a drugą rundą finansowania wzrosła o kilka tysięcy procent – dodaje Kiszala.
– Stało się tak dzięki znacznemu ulepszeniu produktów i wprowadzenia wersji na urządzenia mobilne.
– Kiedy więc inwestorzy rozglądali się za „kolejną gwiazdą oprogramowania dla firm", pojawiliśmy się jako wiodący kandydat – podsumowuje Shmilovici.
– Inwestycja dała nam możliwość powiększenia zespołu i stworzenia jeszcze większej wartości dla użytkowników. Pomiędzy rundami finansowania firma znacząco się rozrosła – mówi Bart Kiszala.
– Zainwestowaliśmy głównie w budowanie najlepszego technologicznego zespołu w Polsce. Jesteśmy firmą produktową i dlatego tak istotna jest praca tylko z najlepszymi ludźmi. Pozwoli nam to na zrealizowanie wizji – zbudowanie CRM-u nowej generacji. W drugiej rundzie finansowania (maj 2012 roku) głównym udziałowcem został fundusz Index Ventures (m.in Dropbox, Skype, SoundCloud, Chartbeat). Obok niego w finansowaniu uczestniczą Social + Capital Partnership oraz poprzedni inwestorzy. Inwestycja zamknęła się w kwocie 6,8 mln dolarów.
Index Ventures aktywnie poszukiwał firmy oferującej konkretne rozwiązanie pod wpływem informacji zebranych od wspieranych już przedsiębiorstw.
– Poszukiwaliśmy rozwiązania CRM nowej generacji, bo wiele firm z naszego portfolio sygnalizowało, że nie są zbyt zadowolone z tego, co jest obecnie dostępne na rynku – mówi Bernard Dallé, partner funduszu.
– Przez „rozwiązanie nowej generacji” rozumiemy narzędzie bardziej przyjazne dla użytkownika, dostępne dla urządzeń mobilnych i zintegrowane z sieciami społecznościowymi. Zetknęliśmy się z Future Simple i byliśmy pod wielkim wrażeniem zarówno wizji produktu, funkcjonowania firmy, jak i zaangażowania twórców – Uziego, Barta i Pawła. To są największe wartości firmy, które skłoniły nas do inwestycji.
Program, o którym Dallé mówi „CRM nowej generacji”, to Base, przeznaczony dla menedżerów w małych firmach. Program dostępny jest w chmurze jako SaaS, ma rozbudowane API – łatwo wpina się w inne systemy sprzedaży. Łączy funkcje CRM (monitorowanie sprzedaży oraz statusu transakcji; praca grupowa; zarządzanie zadaniami, przypomnieniami i powiadomieniami oraz tworzenie bazy klientów z historią kontaktów i zadań) z prostotą i efektywnością. Przejrzysta struktura, oszczędna grafika i czytelny podział funkcjonalności tworzą przyjazne środowisko pracy.
Użytkownicy podkreślają, że zamiast tracić czas na rozpracowanie zasad działania CRM, można od razu przystąpić do efektywnej pracy. „Base zwiększa naszą wydajność” - taka recenzja pojawia się wśród klientów najczęściej. Cena dla jednego użytkownika: do 150 transakcji nieodpłatny, powyżej 150 transakcji $15/mc, z automatyzacją $45/mc, do tego aplikacja mobilna (iOS, Android) dostępna jest nieodpłatnie.
Przyszłość Future Simple określana jest bardzo prosto – zwiększenie możliwości skalowania biznesu poprzez rozbudowanie zespołu i działania marketingowe zwiększające świadomość marki wśród klientów.
– Finansowanie zostanie wykorzystane w głównej mierze do zatrudnienia kolejnych programistów (Ruby, technologie mobilne) – mówi Kiszala.
– Pozyskane pieniądze wykorzystamy również na marketing oraz promocję produktu w środowisku MSP.
– Jako inwestorzy skupiamy się na bardzo ambitnych przedsiębiorcach, którzy chcą rozwijać firmy o znaczeniu międzynarodowym. Bardzo cieszymy się na współpracę z zespołem Future Simple, ponieważ pozwoli to nam pomóc spełnić ich ambicje – dodaje Dallé.