Reklamy
Aktualności Know How

Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?

Umiejętności miękkie są bez wątpienia ważnym składnikiem indywidualnego sukcesu zawodowego każdego pracownika. To także element składowy sukcesu pracy zespołowej i efektywności całego teamu. Co jednak zrobić, kiedy nie każdy pracownik ma je odpowiednio rozwinięte? Czy zaangażowania, komunikacji i otwartości na współpracę można nauczyć się tak samo jak obsługi edytora tekstu lub arkusza kalkulacyjnego? Czy kompetencje miękkie można trenować w miejscu pracy? Tak, pod warunkiem, że będzie odpowiednia motywacja i dobre wzorce.

Umiejętności miękkie często bywają nieco lekceważone jeśli chodzi o ocenę kompetencji pracownika czy proces rekrutacji. Dzieje się tak z kilku powodów. Z pewnością pokutuje przeświadczenie, że umiejętności typu: znajomość określonego programu komputerowego czy biegłość w robieniu bilansów są znacznie ważniejsze niż trudne do określenia zdolności interpersonalne. Wiąże się z tym kolejny problem, a mianowicie trudność w mierzeniu kompetencji miękkich. Jak bowiem, najlepiej w formie liczb i wykresów, określić poziom zmotywowania, inicjatywy czy motywacji?
Często jest to niewykonalne. Można jednak wyobrazić sobie zespół, którego członkowie są specjalistami w swojej dziedzinie, ale ich umiejętności miękkie stoją na bardzo niskim poziomie. Co otrzymujemy? Niezdolną do wzajemnej komunikacji grupę ludzi, mało twórcze środowisko, w którym nie powstają nowe pomysły, niewykorzystany potencjał pracowników, a jednocześnie konflikty, złą atmosferę oraz spadek efektywności. Dopiero w sytuacji w której wyraźnie widać brak umiejętności miękkich pracowników, można dostrzec, jak bardzo są one potrzebne.

Najbardziej poszukiwane kompetencje

Portal LinkedIn wymienia 4 umiejętności miękkie, które w roku 2018 zostały ocenione jako najbardziej wartościowe przy ubieganiu się o pracę[1]. Wykorzystując dane pochodzące z serwisu oraz pytając o opinię 2 tysiące liderów biznesowych, LinkedIn ustalił, że najbardziej poszukiwanymi przez pracodawców umiejętnościami były: przywództwo, komunikacja, współpraca oraz zarządzanie czasem. Co ciekawe, 57 proc. badanych liderów przyznało, że umiejętności miękkie są dla nich ważniejsze niż te twarde. Ocena praktyków pokazuje najlepiej, że zagadnienie to ma dużą wagę.
Od lat na liście najistotniejszych kompetencji miękkich znajdują się: chęć rozwoju i nauki, motywacja i zaangażowanie, umiejętność współpracy, zdolności organizacyjne, umiejętności komunikacyjne. To cechy uniwersalne, które są pożądane niezależnie od charakteru pracy czy branży. Wiele firm miewa również nieco bardziej specyficzne wymagania w tym zakresie. – Z uwagi na charakter naszej działalności, którą jest oferowanie prezentów pod postacią przeżyć, rubryką w CV, na którą zwracamy dużą uwagę są zainteresowania. Najlepszymi ambasadorami każdej firmy są jej pracownicy, dlatego poszukujemy ludzi z pasją, niezależnie od tego, czy są to miłośnicy skoków ze spadochronem, czy fani szydełkowania – mówi Jakub Kurzaj z firmy Wyjątkowy Prezent.

Motywuj, prowadź i świeć przykładem

Drogowskaz nigdy nie podąża drogą, która wskazuje. Rolą lidera, który chce rozwijać kompetencje miękkie zespołu powinno być więc nie tyle pokazywanie właściwego kierunku, lecz bycie wzorem postępującym zgodnie z określonymi zasadami. Jeśli manager oczekuje od pracowników samorozwoju i aktywności, sam powinien się nimi wykazywać. Pożądanymi cechami, które warto rozwijać u siebie oraz współpracowników są również: umiejętność rozpoznawania własnych oraz cudzych emocji, optymizm i pozytywne nastawienie, pewność siebie połączona ze świadomością własnych zalet i wad, a także elastyczność konieczna do adaptowania się w nowych warunkach. Istnieją liczne metody, za pomocą których umiejętności te można trenować, konieczna jest jednak odpowiednia motywacja.
Jednymi z popularniejszych form rozwoju pracownika są programy szkoleniowe, udział w wykładach i warsztatach czy kursy on-line organizowane przez pracodawcę lub podejmowane indywidualnie. Do samorozwoju nie można zmusić, można jednak skutecznie zachęcić np. nagradzając najbardziej zaangażowanych pracowników, doceniając gdy wychodzą poza swoje obowiązki. – Ważną rolę w procesie motywowania pracowników odgrywa ich integracja. Kiedy lepiej się znamy, lepiej ze sobą współpracujemy. Dobrym pomysłem jest budowa koleżeńskich relacji w warunkach innych niż te znane z pracy. Może to być wspólne wyjście na kolację czy na strzelnicę – mówi Jakub Kurzaj z firmy Wyjątkowy Prezent.
Wartościową praktyką dla rozwoju umiejętności miękkich pracowników jest różnicowanie zadań, dzięki czemu mogą oni unikać rutyny oraz sprawdzić się w nieznanych obszarach. Pewność siebie można budować poprzez wyznaczanie nowych ról np. stawiając przed koniecznością publicznego wystąpienia. Poczucie odpowiedzialności rozwiniemy powierzając pracownikowi samodzielne wykonanie zadania, unikając przy tym zbyt dużej kontroli. Trening umiejętności komunikacyjnych, organizacyjnych oraz współpracy może okazać się najskuteczniejszy, gdy pracownikowi powierzy się odpowiedzialność za wynik pracy większej grupy. Choć jest na to wiele sposobów, rozwijanie umiejętności miękkich nie jest łatwe. To proces długotrwały, ale odpowiednio prowadzony z pewnością będzie przynosił pozytywne rezultaty.
Reklamy

Komentarze