Mimo, że obecnie sytuacja w sektorze zakładów bukmacherskich została ustabilizowana, to jeszcze do niedawna pozostawała ona dość niejasna dla graczy i w związku z tym generowała wiele problemów. Rynek zakładów w Polsce udało się jednak unormować za sprawą nowelizacji ustawy hazardowej, której wejście w życie wręcz wywróciło do góry nogami całą branżę bukmacherską w Polsce. Nowelizacja ta została uchwalona w końcówce 2016 roku, a zaczęła obowiązywać od kwietnia 2017 roku i lipca 2017 roku (wejście w życie poszczególnych przepisów zostało rozłożone na dwa etapy). Jakie są najważniejsze założenia zmian w prawie? Jakie były cele wprowadzenia tych zmian i czy udało się je osiągnąć? Na te oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć poniżej.  

Naprawić błędy przeszłości

Na początku lat 90. XX wieku powstała pierwsza tzw. ustawa hazardowa, która na długi czas uregulowała branżę zakładów i gier hazardowych pod względem prawnym. Jednak w związku z dynamicznymi zmianami w branży, związanymi przede wszystkim z bardzo szybkim rozwojem technologicznym, zapisy ustawy przestały nadążać za rzeczywistością. Duże zmiany prawne zostały wprowadzone jednak dopiero w 2009 r. (nowe prawo zaczęło obowiązywać od roku 2010). Mimo, że z nadzieją wyczekiwano wówczas pozytywnych zmian na rynku zakładów, efekt prac okazał się, delikatnie mówiąc, mało zadowalający. Wprowadzone przepisy z jednej strony budziły bowiem obawy o zgodność z prawem Unii Europejskiej, a z drugiej wprowadziły zmiany, które nie regulowały dostatecznie rynku, a dodatkowo okazały się bardzo niekorzystne dla wielu rodzimych firm, podczas gdy zagraniczni bukmacherzy (nieposiadający polskiego zezwolenia) bez konsekwencji działali na polskim rynku, nie odprowadzając podatków do budżetu. Sytuacja ta trwała aż do 2017 r., kiedy to zaczęły obowiązywać nowe przepisy. Przygotowując w 2016 roku kolejną zmianę ustawy hazardowej, wiedziano, że największy problem z jakim trzeba się zmierzyć, to skuteczne ograniczenie obecności zagranicznych firm bukmacherskich na polskim rynku zakładów. Bukmacherzy ci pozostawali poza kontrolą państwa polskiego, nie posiadali koniecznej licencji i w zasadzie nie musieli spełniać żadnych warunków określonych w polskim prawie, a mimo tego oferowali swoje usługi za pośrednictwem Internetu polskim klientom. Tymczasem rodzime firmy były zmuszone do przestrzegania krajowych przepisów, w związku z czym szybko utraciły konkurencyjność i w dużej mierze zostały zmarginalizowane na rynku. Aby temu zaradzić, postanowiono wprowadzić radykalne rozwiązania w tym zakresie, ale o tym za chwilę. Przypomnijmy, że pozwolenie na działalność dla bukmacherów jest wydawane przez Ministerstwo Finansów, które przyznaje je po gruntowej weryfikacji i upewnieniu się, że dana firma spełnia wymogi ustawowe. Mówią one, m.in. o konieczności płacenia podatków i posiadania siedziby w Polsce (ewentualnie ustanowienia przedstawiciela lub posiadania oddziału). Lista legalnych bukmacherów, którzy dysponują licencją wydaną przez Ministerstwo Finansów, jest publiczna i da się ją łatwo znaleźć w Internecie, gracze mogą więc we własnym zakresie zorientować się, czy wybrana firma działa legalnie. Co jednak istotne, obecnie prawdopodobieństwo omyłkowego skorzystania z usług nielegalnego bukmachera jest praktycznie zerowe, ponieważ strony internetowe bukmacherów, którzy nie posiadają licencji, są po prostu blokowane. W jaki sposób? Mechanizm jest prosty: Ministerstwo Finansów upublicznia listę bukmacherów bez licencji, a dostawcy usług internetowych pod groźbą wysokich sankcji finansowych są zmuszeni nakładać filtry na ich witryny, tak aby nie dało się ich otworzyć z urządzeń znajdujących się na obszarze Polski. Rozwiązanie to okazało się niezwykle skuteczne i pozwoliło w znacznym stopniu wyeliminować takie firmy z polskiego rynku.

Legalnie i z pożytkiem dla budżetu

Wprowadzenie skutecznych regulacji prawnych, wyeliminowanie z rynku bukmacherów bez licencji i stworzenie jednakowych warunków dla wszystkich firm, które chcą działać zgodnie z prawem, było co prawda głównym celem ustawodawcy, ale nie jedynym. Przygotowując nowe regulacje, pomyślano również o dochodach budżetowych, ponieważ wcześniejsza wersja ustawy nie gwarantowała ich w należytej wysokości, ponieważ ogromna część działających na polskim rynku bukmacherów nie płaciła w ogóle podatków w Polsce. Przypomnijmy, że bukmacherzy mają obowiązek odprowadzania podatku w wysokości 12% od wartości stawki każdego zakładu, jest to tzw. „podatek obrotowy”. Dla wielu bukmacherów takie stawki podatkowe wydają się być zbyt wysokie, przez co po wejściu w życie nowych przepisów liczba bukmacherów kierujących swoją ofertę zakładów do polskich graczy wyraźnie zmalała (być może wynika to również z wielu innych czynników). Duża liczba bukmacherów przestała całkowicie obsługiwać graczy pochodzących z Polski, a więc korzystnie z ich usług nie byłoby możliwe nawet w przypadku braku nałożonych na ich strony internetowe blokad. Warto podkreślić, że w przypadku korzystania z usług takich bukmacherów (nie posiadających polskiego zezwolenia), gracz narażony jest na bardzo poważne kary. W przypadku chęci skorzystania z usług firm bukmacherskich, należy więc wybierać jedynie bukmacherów z polską licencją, ponieważ obstawianie jest legalne wyłącznie w przypadku korzystania z usług bukmacherów posiadających licencję. Nie zachęcamy jednak do gry, gdyż obstawianie zakładów może mieć działanie uzależniające i prowadzić do bardzo przykrych konsekwencji. Między innymi z tego powodu z zakładów bukmacherskich mogą korzystać wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat. Ważną kwestią z punktu widzenia klubów sportowych i zawodników jest także możliwość uczestniczenia legalnych bukmacherów w sponsoringu. Legalni bukmacherzy mają otwartą drogę do wspierania drużyn i prezentacji swojego logo na strojach sportowców czy banerach na stadionie. To bardzo ważne dla bukmacherów, ponieważ za pośrednictwem sponsoringu docierają do dużej grupy odbiorców, którzy potencjalnie mogą zostać ich klientami. Podsumowując, można stwierdzić, że wprowadzone zmiany przyczyniły się zarówno do zwiększenia wpływów budżetowych państwa, ale także do większej ochrony graczy. Przede wszystkim obecnie nikt nie powinien mieć już wątpliwości, który bukmacher działa zgodnie z polskim prawem, ponieważ lista takich firm jest publicznie dostępna i w każdej chwili można sprawdzić ją na stronach rządowych RP.  

Zobacz również