Najczęściej podczas podróży pociągiem irytują głośne rozmowytelefoniczne lub ze współpasażerami – tak wynika z sondy przeprowadzonej przez PKP Intercity. Przewoźnik w ramach konsultacji społecznych zebrał opinie pasażerów na temat najbardziej drażniących zachowań w czasie jazdy pociągiem. Na ich podstawie PKP Intercity, wspólnie z ekspertem akcji - Adamem Jarczyńskim, stworzyło kodeks kulturalnego podróżowania. Internetowegłosowanie stanowiło kolejny etap akcji „Strefa kulturalnego podróżowania”, zorganizowanej przez PKP Intercity w celu przygotowania kodeksu savoir vivre’u w podróży. W pierwszym etapie przewoźnik zorganizował panel fokusowy, do którego zaprosił m.in. osoby niepełnosprawne, rodziny z dziećmi, seniorów czy studentów. Następny etap akcji odbył się na facebookowym profilu PKP Intercity. Tam internauci mogli wziąć udział w głosowaniu na najczęstsze i najbardziej uciążliwe zachowania w trakcie jazdy pociągiem. Sonda trwała od 20 do 30 czerwca. Głośne rozmowy telefoniczne najbardziej drażniące W głosowaniu wzięło udział ponad 3 tys. osób. Dodatkowo, ponad 100 osób opisało swoje doświadczenia z podróży. Ponad połowę ankietowanych irytują głośne rozmowy współpodróżnych lub przez telefon. Internauci za drażniące uznali również zdejmowanie butów, pozostawianie śmieci w przedziale czy zajmowanie miejsc siedzących bagażem. W komentarzach do ankiet internauci opowiedzieli również o swoich doświadczeniach z podróży pociągiem. Pojawiły się historie pasażerów, którzy m.in. podróżowali w przedziale z osobą spożywającą posiłek typu fast food czy podróżnym, który obcinał paznokcie w trakcie jazdy. Konsultacje są cennym źródłem informacji na temat tego, co możemy zmienić, żeby podróż naszymi pociągami była jeszcze bardziej komfortowa. Kodeks kulturalnego podróżowania powstał przy uwzględnieniu zebranych opinii pasażerów. Chcemy, aby kodeks stał się częścią podróży pociągami  PKP Intercity – mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity. Pamiętajmy o dobrych manierach Efektem akcji „Stefa kulturalnego podróżowania” jest kodeks kulturalnego podróżowania. PKP Intercity wspólnie z Adamem Jarczyńskim przygotowało materiał podsumowujący zagadnienia, o których dyskutowano w czasie konsultacji. Pamiętajmy, że pociąg nie jest naszym prywatnym środkiem lokomocji. Na dworcu, na przystanku czy w przedziale, miejmy na uwadze, że kluczem w relacjach międzyludzkich jest życzliwość. Pomagajmy sobie nawzajem np. przy wkładaniu bagażu, a w czasie jazdy pociągiem zachowujmy się cicho i kulturalnie – podsumowuje Adam Jarczyński, ekspert ds. savoir-vivre. PKP Intercity

Zobacz również