Polka Aleksandra Orchowska i jej Cukeriada dla dzieci chorych na cukrzycę typu 1 jest jednym z dwóch zwycięzców drugiej edycji konkursu Global Impact Competition, organizowanego przez Singularity University i sponsorowanego przez Centrum Technologiczne GE Healthcare na Węgrzech. Misją Singularity University jest przyciągnięcie, edukowanie i inspirowanie nowego pokolenia liderów pragnących zrozumieć i wykorzystać lawinowy postęp technologiczny do rozwiązywania wyzwań cywilizacyjnych. W tym roku w konkursie Global Impact organizowanym dla Europy Środkowo-Wschodniej rywalizowało 65 innowatorów z 8 krajów. W finale – rozgrywanym w Budapeszcie – 11 finalistów dostało zadanie przedstawienia sposobu, w jaki zmienią życie przynajmniej miliona ludzi. Zwycięskie projekty w sponsorowanym przez Centrum Technologiczne GE Healthcare na Węgrzech  zostały zaprojektowane z myślą o dzieciach chorujących na cukrzycę typu 1 oraz osobach sparaliżowanych od szyi w dół. Cukeriada - projekt Aleksandry Orchowskiej, to narzędzie edukacyjne pozwalające dzieciom chorującym na cukrzycę typu 1 oswoić się z chorobą. Cukrzyca jest złożonym schorzeniem wymagającym stałej kontroli. Dlatego też niezwykle istotne jest zrozumienie, w jaki sposób codzienne aktywności m. in.  uprawianie sportu czy stres - mogą wpłynąć na zmianę poziom cukru we krwi oraz jakie są metody jego kontroli. Cukrzyca typu 1 często zaczyna się w bardzo wczesnym wieku, co oznacza, że nawet pięciolatek musi nauczyć się samodzielnie wstrzykiwać insulinę i mierzyć poziom cukru we krwi. Przyjmując formułę zabawy Cukeriada uczy dzieci cierpiące na cukrzycę jak radzić sobie z chorobą. Projekt składa się z dwóch elementów: mobilnej aplikacji i zabawki. Za pośrednictwem wirtualnej postaci cierpiącej na cukrzycę, którą musi zaopiekować się dziecko, aplikacja przekazuje wiedzę na temat cukrzycy, jej objawów i sposobów leczenia. Zabawka jest materialnym odpowiednikiem wirtualnego diabetyka, którym opiekują się dzieci. W trakcie  dzieci zbierają punkty i mogą rywalizować z innymi dziećmi o uzyskanie jak najlepszego wyniku.
- Jestem zaskoczona i szczęśliwa, że zostałam laureatką Global Impact Competition, tym bardziej, że w konkursie znalazło się wiele fantastycznych projektów, między innymi dwa inne z Polski. Razem z Krystianem Kuleszą, projektantem graficznym stworzyliśmy Cukeriadę  ze względu na osobiste doświadczenia z cukrzycą, więc traktujemy to wyróżnienie jak zwieńczenie naszej dotychczasowej pracy i jednocześnie początek kolejnego etapu. Jury uhonorowało Cukeriadę oraz węgierski projekt, dając nam w ten sposób ogromną szansę na szybszy rozwój - mówi Agnieszka Orchowska
Aplikacja ma „grywalizować” proces edukacji w cukrzycy typu 1. Powstała przy wsparciu merytorycznym docent Agnieszki Szypowskiej z Oddziału Diabetologicznego WUM. Cukeriada skierowana jest do dzieci, dlatego chcemy ją dopracować w najmniejszych szczegółach. Dotychczas pracowaliśmy w małej grupie nad prototypem; mamy nadzieję, że wygrana w konkursie pozwoli nam nawiązać kontakty, skończyć i udostępnić grę jak największej ilości dzieci.
Cieszę się, że mogę pojechać do Stanów, w końcu Dolina Krzemowa jest znana z innowacyjności. Perspektywa poznania projektantów i przedsiębiorców oraz zobaczenia, jaka jest ich recepta na rozwój, a następnie przeniesienie tych doświadczeń na polski grunt, wydaje się być bezcenna. Nie mam wątpliwości, że kontakt z nimi będzie miał pozytywny wpływ na moją pracę projektową - dodaje Orchowska
  Drugim zwycięzcą został Márton Juhász, którego GyroSet, został przygotowany z myślą o ułatwieniu poruszania się i komunikacji osobom niepełnosprawnym. Dostępne technologie umożliwiające poruszanie się osobom sparaliżowanym od szyi w dół są niezwykle skomplikowane i kosztowne. Jedynym urządzeniem sterującym wózkiem, które pozostaje w przystępnej cenie jest sterowany ustami joystick, który jednak ogranicza pole widzenia użytkownika. GyroSet rozwiązuje ten problem poprzez zastosowanie czujnika wytwarzającego dane w korelacji z pozycją głowy. Urządzenie posiada zintegrowany system pozwalający mu zapamiętywać i rozpoznawać gesty. Idealnym dopełnieniem Gyroset jest tablet zamocowany na wózku. Umożliwiałby on użytkownikowi wykorzystanie zalet smartphona wyposażonego w technologie 3G/4G. Dostęp do GPS – map czy rozkładów jazdy transportu publicznego – to większa swoboda poruszania się. Poszerzone zostają też możliwości komunikacji – użytkownik może wykonywać rozmowy telefoniczne, pisać SMSy, wysyłać emaile, korzystać z mediów społecznościowych, sieci, zdalnie kontrolować niektóre urządzenia, oraz porozumiewać się za pośrednictwem programów do syntezy mowy.

Zobacz również