Aktualności Biznes

Polska Grupa Supermarketów zaniepokojona planami ingerencji rządu w rozwój marek własnych

Premier Mateusz Morawiecki, podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce pod Rzeszowem, zapowiedział ustawę mającą utrudnić dużym sieciom spożywczym sprzedaż produktów pod markami własnymi. Ustawa ma za zadanie wesprzeć polskich rolników w budowie pozycji i udziału w procesie sprzedaży i handlu detalicznego. Polska Grupa Supermarketów, skupiająca m.in. sklepy Top Market i Minuta8, która od dwóch lat rozwija polską markę własną – O! Dobre. Pewne. Twoje, wyraża swoje obawy o efekt rządowych działań.

Podczas drugiej edycji Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce, Mateusz Morawiecki – będący jednym z prelegentów Forum – zapytany został o możliwości zwiększenia udziału polskiego rolnictwa w sprzedaży produktów w sklepach. Rozwiązaniem miałaby być ustawa, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe produktów (…) pod ich własną marką. Premier wskazał, że nowa ustawa ma zmienić siłę negocjacyjną polskich rolników, niestety nie zdradził szczegółów, w jaki sposób ustawa miałaby ograniczać sprzedaż marek własnych.

Ze stanowiskiem tym stanowczo nie zgadza się Polska Grupa Supermarketów, będącą organizacją zrzeszającą niezależnych Detalistów branży spożywczej, która w 2016 roku uruchomiła markę własną O! Dobre. Pewne. Twoje.

Jako Polska Grupa Supermarketów w ostatnich latach z sukcesem rozwijamy markę O! Dobre. Pewne. Twoje., która pozwala nam zwiększać sprzedaż oraz budować zaufanie klientów, w oparciu o produkty wyprodukowane w Polsce – twierdzi Michał Sadecki, prezes PGS. – Propozycja przedstawiona przez Premiera Morawieckiego jest niepokojąca. Pod hasłem walki z dużymi sieciami handlowymi, Rząd może nieopatrznie pozbawić źródła dochodu setki przedsiębiorców i pracowników sektora handlu – dodaje prezes Polskiej Grupy Supermarketów.

Zdaniem PGS tego typu ustawa mogłaby przynieść skutki odwrotne do zamierzonych, rykoszetem trafiając w polski handel, podobnie jak to miało miejsce w przypadku projektu „wolnych niedziel”, na których najbardziej zyskały zagraniczne sieci z placówkami zlokalizowanymi na dworcach i stacjach benzynowych. W tym wypadku poszkodowane byłyby głównie marki własne polskich sieci handlowych, które w przeciwieństwie do zagranicznych, częściej korzystają z polskich produktów i nie są dostępne na innych rynkach europejskich. Pod znakiem zapytania stoi również zgodność ustawy z prawem europejskim, zapewniającym wolność i równość gospodarczą wszystkich podmiotów działających na jednolitym europejskim rynku.

 Wśród celów Polskiej Grupy Supermarketów jest m.in. integracja polskiego środowiska kupieckiego umożliwiająca konkurowanie niezależnym podmiotom z zagranicznymi sieciami handlowymi oraz promocja sprzedaży towarów wyprodukowanych w Polsce. W 2016 roku Grupa uruchomiła sprzedaż marki własnej O! Dobre. Pewne. Twoje., która obecnie liczy blisko 200 produktów pochodzących od polskich dostawców i producentów.

Komentarze