Tylko twardziele nie robią backupów - brzmi stare polskie przysłowie. Ale nawet robienie nie pomoże, jeśli nie będziesz przestrzegać kilku ważnych zasad. Zadaniem backupu jest zminimalizowanie ryzyka utraty ważnych dokumentów. Co warto backupować? Przede wszystkim ważne dokumenty, informacje finansowe, kadrowe, inwentaryzacyjne, listy klientów i kontrahentów, pocztę elektroniczną, wersje instalacyjne programów (pobranych przez internet, a także zakupionych na nośnikach). Firma Pentacomp przygotowała dla przedsiębiorców listę wskazówek, o których warto pamiętać: 1. Kopie należy przechowywać w innym miejscu niż komputer Nośniki, na których zapisane są kopie zapasowe powinny być przechowywane w innej lokalizacji (najlepiej innym budynku) niż komputer z którego kopia pochodzi, ponieważ w przypadku pożaru czy powodzi mogą zostać uszkodzone lub zniszczone. Podobnie w wypadku kradzieży. Rozwiązaniem dla firm, które potrzebują większej przestrzeni dyskowej może być własny serwer, zlokalizowany w innym budynku lub serwer zewnętrzny z wykorzystaniem backupu internetowego. Jedną z najnowszych technologii jest cloud computing, która również umożliwia tworzenie backupu. 2. Oprogramowanie do backupu należy przetestować Wielu użytkowników oprogramowania do tworzenia kopii zapasowych zapomina, że ważnym krokiem po jego wdrożeniu jest wykonanie testu odzyskiwania danych. Może się bowiem okazać, że oprogramowanie działa niewłaściwie i w momencie awarii zostajemy z niczym. Warto też sprawdzać poprawność działania systemu backupu co jakiś czas, aby mieć pewność, że w odpowiednim momencie zadziała właściwie. Do testu wystarczy inny komputer, na którym nie ma danych, które chcemy próbnie odzyskać. Podczas testu należy sprawdzić działanie procedury odzyskiwania danych oraz poprawność zapisu wszystkich plików danych. Błędy wychwycone w czasie testu pozwolą uniknąć ich w sytuacji prawdziwej awarii. 3. Szczególnie ważne pliki przechowuj w dwóch kopiach zapasowych W przypadku plików o istotnym znaczeniu warto wykonać nie jedną, a dwie kopie, z których co najmniej jedna powinna znajdować się w innej lokalizacji. Dodatkowo warto obie kopie wykonać na dwóch nośnikach różnego typu, bądź przynajmniej dwóch różnych producentów, tak aby uniknąć wad samego nośnika. 4. Kopia powinna być odpowiednio zabezpieczona Dotyczy to szczególnie backupu wykonywanego przez internet oraz w technologii cloud computing, gdzie dane muszą być w odpowiedni sposób szyfrowane. Istotny jest również odpowiednio mocny sposób uwierzytelniania i ściśle określone uprawnienia dostępu do danych, tak aby nie mogły one trafić w niepowołane ręce. W przypadku backupu tworzonego w mniejszej skali należy pamiętać o właściwym sposobie przechowywania nośników z danymi. 5. Proces backupowania powinien być maksymalnie zautomatyzowany Ręczne tworzenie kopii bezpieczeństwa jest uciążliwe i sprawdza się jedynie na niewielką skalę. Oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych najczęściej nie wymaga działań ze strony użytkownika poza przeprowadzeniem początkowej konfiguracji. Trzeba jednak stale kontrolować, czy cały proces przebiega poprawnie, a dane są zapisywane właściwie.

Materiał zewnętrzny

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym? To pytanie nurtuje wielu osób borykających się z nagromadzonymi krótkoterminowymi zobowiązaniami. Choć proces...

Zobacz również