Inspektor ochrony danych to stanowisko powstałe w wyniku przekształcenia funkcji oraz obowiązków
Administratora Bezpieczeństwa Informacji. W świetle nowych przepisów, wyznaczona została mu rola
doradcza oraz weryfikacyjna wobec działań administratora danych i podmiotu przetwarzającego oraz
ich pracowników. Znacznie zwiększył się zakres jego obowiązków, a co za tym idzie pozycja
w przedsiębiorstwie – mówi Barbara Matasek, specjalista ds. ochrony danych, ODO24
Warto mieć na uwadze fakt, że nawet w sytuacji, gdy z przepisów nie wynika obowiązek wyznaczenia
IOD, administratorom i podmiotom przetwarzającym, zaleca się jego powołanie. Niesie to za sobą
szereg udogodnień oraz korzyści dla przedsiębiorstwa. Inspektorzy ochrony danych mogą znacznie
ułatwić przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony danych osobowych oraz odegrać istotną rolę w
komunikacji pomiędzy zainteresowanymi podmiotami (tj. organem nadzorczym, osobami fizycznymi,
których dane dotyczą oraz poszczególnymi jednostkami w ramach danej organizacji).
Ponadto do zakresu obowiązków IOD można również zaliczyć przeprowadzanie okresowych szkoleń
personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych osobowych, monitorowanie
przestrzegania przepisów prawa z zakresu ochrony danych osobowych oraz dokumentacji
obowiązującej u administratora, a także przeprowadzanie systematycznych audytów w organizacji, w
której został powołany.
Zgodnie z art. 37 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest wyznaczany na podstawie kwalifikacji
zawodowych, a w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony
danych oraz umiejętności wypełnienia zadań, o których mowa w art. 39 RODO. Poziom wiedzy
inspektora powinien być ustalany w kontekście konkretnych potrzeb administratora danych i
procesora (motyw 97 RODO). Dlatego warto rozważyć zatrudnienie takiej osoby spoza grona
własnych pracowników. Zyskujemy wówczas pewność, że funkcja ta będzie realizowana w rzetelny i
fachowy sposób – podsumowuje Barbara Matasek, specjalista ds. ochrony danych, ODO24. Jedną z
najważniejszych zalet outsource’owania tej usługi jest możliwość sięgnięcia po specjalistów zazwyczaj
nieosiągalnych wśród pracowników zatrudnionych na etat. Rozwiązanie takie jest idealne nie tylko
dla mniejszych organizacji, gdyż zewnętrzni eksperci są w stanie zaoferować wartości nieosiągalne
nawet dla najlepszego etatowca w przedsiębiorstwie – dodaje.