Aktualności Biznes

Przygotuj firmę na zmianę pokoleniową – wskazówki dla osób zatrudniających młodych pracowników

Pokolenie Z stopniowo wkracza na rynek pracy. Podejście jego przedstawicieli do wykonywanego zawodu wymaga od pracodawcy pewnych zmian w strukturze organizacyjnej firmy. Jak pracują postmilenialsi? Czy łatwo odnajdują się wśród innych zatrudnionych osób? Co najbardziej motywuje ich do pracy?

Do pokolenia Z należą osoby, które urodziły się po 1995 r. – mają więc maksymalnie 23 lata. Choć dopiero poznają oni polski rynek pracy, nie boją się nowych wyzwań i chętnie poszukują zatrudnienia – sezonowego, na stażu, zdalnie lub na pełny etat. Dla przedstawicieli działów HR i kierowników firm rekrutacja postmilenialsów, a następnie wdrażanie ich w działanie firmy może okazać się początkowo trudnym zadaniem. Przedstawiciele Eden Springs przygotowali dla Ciebie kilka wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak sobie z tym poradzić.

Mocne strony pracownika z pokolenia Z – postaw na nowe technologie i komunikację internetową

Od wczesnego dzieciństwa przedstawiciele pokolenia Z mają kontakt z komputerami i telefonami. W wirtualnym świecie spędzają bardzo dużo czasu, dzięki czemu:

  • szybko i sprawnie wyszukują potrzebne informacje,
  • znają nowości technologiczne,
  • łatwo komunikują się z innymi osobami online,
  • dobrze znają języki obce, zwłaszcza angielski.

Wszystkie te umiejętności sprawiają, że reprezentanci pokolenia Z świetnie odnajdą się na stanowiskach wymagających ciągłej pracy przy komputerze i z dostępem do internetu. Dlatego sprawdzą się na takich stanowiskach jak: researcheranalityk czy e-marketingowiec. Postmilenialsi chętnie godzą się także na pracę zdalną. Warto więc na etapie przyjmowania CV nie przekreślać kandydata, który mieszka ponad kilkaset kilometrów od firmy.

Rozwijaj umiejętności interpersonalne i kontakt z innymi pracownikami

Dzięki znajomości internetowych trendów i nowych technologii postmilenialsi mogą wiele nauczyć starszych pracowników o współczesnym świecie. Warto jednak pamiętać, że chociaż pokolenie Z nie ma żadnych problemów z komunikacją online, ich umiejętności interpersonalne offline są często na przeciętnym poziomie. Jako pracodawca zadbaj więc o 2 rzeczy, dzięki którym pokolenie Z łatwiej odnajdzie się wśród innych pracowników:

  1. Przeprowadzaj szkolenia rozwijające kompetencje miękkie. Mogą one dotyczyć zarządzania sobą w czasie lub form pracy w zespole. Jeśli przedstawiciele pokolenia Z będą musieli kontaktować się z klientami, warto zdecydować się na szkolenie z wystąpień publicznych i negocjacji.
  2. Organizuj wyjazdy integracyjne. Jedno- lub kilkudniowe wycieczki sprawią, że postmilenialsi będą mogli poznać innych współpracowników nie tylko na płaszczyźnie zawodowej. Ułatwi im to zbudowanie relacji z innymi osobami z firmy, dzięki czemu przedstawiciele pokolenia Z lepiej odnajdą się w pracy.

Motywowanie pracowników – zadbaj o bonusy i dodatkowe benefity pracownicze

Jak podaje serwis Money.pl, aż 58% postmilenialsów wyraża chęć pracy w nocy i w weekendy w celu podniesienia swoich zarobków.  Podstawowe wynagrodzenie to dla nich za mało. Postmilenialsi są nastawieni na szybki feedback i nagradzanie za sukcesy – głównie w formie finansowej lub awansu.

Według prognoz przedstawiciele pokolenia Z zmienią swoje miejsce zatrudnienia nawet 17 razy w ciągu życia.  Jeśli postmilenialsi stwierdzą, że w danej firmie nie rozwijają swoich umiejętności, mają za niską pensję lub nie otrzymują dodatkowych udogodnień, szybko zaczną szukać nowej pracy. W ofertach pracy często zwracają uwagę na benefity pozapłacowe, do których należą:

  • Karty sportowe

Choć przedstawiciele pokolenia Z spędzają dużo czasu przed komputerem, lubią dbać też o wygląd i kondycję. Chętnie skorzystają więc ze zniżki na siłownię.

  • Prywatna opieka medyczna

Postmilenialsi nie ufają publicznej służbie zdrowia i nie chcą z niej korzystać. Z tego względu chętnie podpisują umowy, które uwzględniają prywatne pakiety medyczne.

  • Woda źródlana i kawa dobrej jakości

Tak jak pokolenie Y chętnie korzysta z papierowych kubków z logo ulubionej kawiarni, tak pokolenie Z stawia na bardziej ekologiczne rozwiązania, wpisujące się w nurt zero waste. Doceniają więc możliwość korzystania z profesjonalnych ekspresów do kawy, dystrybutorów wody lub urządzeń filtrujących wodę w miejscu pracy.

Zobacz dostawy wody Eden Springs >>

Jak przygotować firmę na zmianę pokoleniową? Zatrudnianie pokolenia Z

Najmłodsze pokolenie może odnaleźć swoje miejsce w Twojej firmie i jednocześnie jeszcze bardziej ją rozwinąć. Aby jednak postmilenialsi spełniali się w miejscu pracy, powinni czuć się częścią społeczności, jaką tworzą pracownicy. Potrzebują też dodatkowych udogodnień, które przekonają ich do pozostania w firmie.

Komentarze