Rynek reklamy w sieci w 2012 roku był wart 2,2 miliardy złotych – wynika z najnowszego badania IAB AdEx. Jest to aż o 10% więcej, niż w 2011 r.Branża cyfrowa nie tylko skutecznie broni się przed kryzysem gospodarczym, ale jest jedną z lokomotyw napędzających koniunkturę. (...) Dowodzi tego wzrost wydatków na reklamę w internecie w roku 2012, w sytuacji kiedy w tradycyjnych kanałach te wydatki znacząco się zmniejszyły – komentuje wyniki Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska. Wzrost wydatków na reklamę online na poziomie 10% może nie szokuje, zwłaszcza że przykładowo w 2008 r. wyniósł aż 64%. Jednak, jak przekonują autorzy raportu, rynek jest już po prostu zbyt dojrzały na tak duże wzrosty. Główne trendy są zachowane, wciąż dominuje display z udziałem na poziomie 43%. Szybko rośnie też SEM, ma 35% udziału i dynamikę wzrostu na poziomie około 20%. W pozostałych formatach (ogłoszenia – 15% i e-mail – 6%) zanotowano nieznaczne spadki, głównie w drugim i trzecim kwartale. Największą dynamikę osiągnęła reklama w urządzeniach mobilnych (+135%) oraz wideo online (+65%). Jednak należy podkreślić, że pomimo dużej dynamiki wzrostu wydatki na reklamę mobilną nadal stanowiły zaledwie 0,6% rynku. W czołówce rankingu branżowego nastąpiły pewne zmiany, ale na pierwszym miejscu – pomimo spadków – wciąż plasują się finanse. W roku 2012 pozyskały one 14% tortu reklamowego online. Podobny udział ma motoryzacja, która z czwartego miejsca znalazła się na drugim, dzięki najwyższej dynamice wynoszącej +38%. Na wysokim miejscu uplasował się także handel. Duże wzrosty wydatków zanotowano ponadto w sektorze nieruchomości oraz branży farmaceutycznej. Największy spadek pojawił się w sektorze telekomunikacyjnym. IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku. Pełny raport znajduje się na stronie: https://www.forumiab.pl/iabadex2012. Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© Karin & Uwe Annas).

Zobacz również