Pozwalają one na budowanie lepszych relacji z klientem oraz mają ogromny wpływ na stopień
zadowolenia kupujących z dostępnej oferty oraz sposobu zrealizowanych transakcji. W raporcie
„Digitalizacja handlu detalicznego – strategia omnichannel w praktyce” , opracowanym wspólnie
przez firmę analityczną IDC oraz Comarch znajduje się szereg wskazówek, które podpowiadają jak
stosować nowoczesne technologie, aby proces sprzedażowy działał jak dobrze naoliwiona
maszyna
Porządek przede wszystkim
Wielu przedsiębiorców, niezależnie od branży w której prowadzi działalność biznesową, często
korzysta z systemów informatycznych od kilku dostawców. Przykładowo: sklep internetowy
obsługiwany jest przez system od producenta X, natomiast moduł CRM (customer relationship
mamangement) został wdrożony przez firmę Y, a do analizy danych wykorzystywany jest program
od dostawcy C. Pierwszym krokiem w na drodze do transformacji omnichannel powinna być
integracja tych wszystkich systemów, tak, aby informacje dotyczące klientów były przesyłane w
jedno miejsce, które stanie się źródłem danych. Jest to bez wątpienia najtrudniejszy etap całego
procesu, ale konieczny. W efekcie taka integracja daje detalistom możliwość podejmowania
właściwych decyzji.
Maszyna do analizy
Wszystkie czynności wykonywane przez klientów w sieci, począwszy od sposobu płatności, który wybierają przy transakcjach, przez kolor zakupionych butów, aż po „ porzucone koszyki ” są dla
przedsiębiorców handlu detalicznego źródłem cennych informacji. Kadra kierownicza oraz
menedżerowie muszą posiadać do nich dostęp, aby mieć całościowy pogląd na wyniki sprzedaży.
Na ich podstawie podejmują decyzje o asortymencie wprowadzanym do sklepów, wyborze danego
dostawcy, wysokości cen oraz przewidują jakie produkty, kiedy i w jakiej ilości należy zamawiać,
analizując stany magazynowe czy wreszcie zarządzać zwyczajami oraz oczekiwaniami klientów.
– Aby wykorzystać potencjał drzemiący w danych, generowanych przez systemy ERP, niezbędny
jest moduł do analityki biznesowej . Na podstawie zebranych informacji, system jest w stanie
przygotować raport w którym znajda się informacje o zachowaniach, schematach zakupowych
oraz upodobaniach klientów a także przygotować spersonalizowane oferty i promocje na dane
artykuły, w czasie i w sposób preferowany przez kupujących. Dodatkowo rozwiązanie do analizy
biznesowej identyfikuje najważniejszych klientów i metody ich zachowania, a także sprawdza kto i
w jaki sposób wpływa na ich zakupowe decyzje – mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes
Zarządu Comarch oraz dyrektor Sektora ERP.
W raporcie „Digitalizacja handlu detalicznego – strategia omnichannel w praktyce” czytamy, że
integracja danych dotyczących zaopatrzenia, sprzedaży i klientów i uformowanie jednej bazy
danych stanowi podstawę analizy skuteczności operacji danej firmy. Dzięki temu, detaliści mogą
oceniać wydajność konkretnych kanałów sprzedaży i sklepów, obliczać rotację zapasów i
dokonywać ewaluacji skuteczności kampanii marketingowych oraz oceniać potencjał danych
artykułów. Systemy analizy biznesowej zazwyczaj pozwalają na monitorowanie danych z
uwzględnieniem różnych poziomów szczegółowości (kanał, region, przedział czasowy, kategoria
artykułu itp.), co umożliwia zrozumienie wyników i dokonywanie świadomych decyzji na podstawie
różnorodnych raportów ukazujących aktualne trendy wydajnościowe dotyczące sprzedaży i
zasobów.
Gadające systemy
Następstwem integracji systemów jest możliwość dalszej automatyzacji poszczególnych procesów,
które są realizowane w przedsiębiorstwie przez różne działy odpowiedzialne m.in. za realizację
płatności i zamówień, zarządzanie rabatami czy magazynowanie i logistykę. Przykładowo, kiedy
klient zakupi artykuł w e-sklepie, to zamówienie trafia z automatu z internetowej platformy
handlowej do systemu zarządzania zamówieniami. W następnym kroku trafia do systemu
zarządzania magazynami, co rozpoczyna proces logistyczny, czyli kompletację, pakowanie i
transport zamówionych artykułów oraz przygotowanie odpowiednich dokumentów. Proces kończy
się na wysyłce i dostarczeniu zamówienia do klienta, o czym informacje również trafiają do
systemu ERP.
Nie tylko sprzedaż uruchamia „dialog” między systemami. Również analiza biznesowa może
rozpocząć szereg procesów i czynności w zależności od obecnej lub przewidywanej sytuacji. „Na
przykład, analizowane dane mogą wskazywać, że sprzedaż danego typu sukienki w sklepie A stale
spada i że prognozy sprzedaży nie są optymistyczne. W takim przypadku system może
automatycznie wysłać ostrzeżenie do managera i zasugerować gotowe rozwiązania wymagające
tylko jednego kliknięcia, takie jak „przenieś ze sklepu A do sklepu B” lub „przeceń artykuł o 20%” 1 .
Zakupy w chmurze
To że chmura zdominuje informatykę nie jest odkryciem. Pal Gelsinger, szef Vmare uważa, że w
2021 roku rozwiązania cloudowe będą stanowić większość IT. Dlatego detaliści już teraz powinni
inwestować w chmurę, a w szczególności ci, którzy stawiają na strategię omnichannel.
– Wykorzystanie modelu SaaS (Software as a Service) znacznie usprawnia działanie systemów IT
w handlu detalicznym. Dzięki dużej skalowalności system jest bardziej wydajny, co w
szczególności jest potrzebne w szczytach sezonu handlowego, a czas potrzebny do zarządzania
infrastrukturą znacznie krótszy. Dodatkowo elastyczność chmury gwarantuje większą moc
obliczeniową, bez konieczności inwestowania w lokalną infrastrukturę, co znowu przekłada się na
oszczędność środków oraz czasu, ponieważ platformy oparte na chmurze mogą być wdrażane i modyfikowane znacznie szybciej niż w tradycyjnym modelu on-premise – przekonuje Zbigniew
Rymarczyk.
Słuszność inwestycji w rozwiązania cloudowe potwierdzają dane z raportu IDC, według których w
2018 roku przynajmniej 30% nowych aplikacji związanych z handlem detalicznym będzie
używanych w chmurze w celu przyśpieszenia i zabezpieczenia celów biznesowych.
Pełny raport Comarch i IDC „Digitalizacja handlu detalicznego – strategia omnichannel w praktyce”
jest dostępny na stronie: https://digitalizacja-w-retail.comarch.pl/