Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku powierzchni handlowych w Aglomeracji Warszawskiej po IV kwartale 2015 r. Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący łącznie ok. 1,65 mln mkw. powierzchni najmu w ramach takich formatów jak: centra handlowe (ponad 1,14 mln mkw.), parki handlowe (265 000 mkw.), wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (186 000 mkw.) czy centra wyprzedażowe (56 000 mkw.).
Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce, informuje: „W 2015 r. Aglomeracja Warszawska wzbogaciła się o 64 000 mkw.
nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowej podaży oddano do użytku w ramach centrów handlowych – 45 900 mkw. Z kolei największym projektem ukończonym w ubiegłym roku była rozbudowa Wola Parku”.
Największe projekty handlowe oddane do użytku w Aglomeracji Warszawskiej w 2015 r.
Projekt |
Format |
Deweloper |
Powierzchnia (mkw.) |
Wola Park - rozbudowa |
Centrum handlowe |
IKEA Centres Poland |
17 600 |
MODO Domy Mody |
Centrum handlowe |
Devin Investments |
16 000 |
Ferio Wawer |
Centrum handlowe |
Raiffeisen Evolution Project Development |
12 300 |
Royal Wilanów |
Handel w biurach |
Capital Park |
6 900 |
Factory Ursus -rozbudowa |
Centrum wyprzedażowe |
Neinver |
6 000 |
Plac Vogla |
Park handlowy |
Ghelamco Poland |
5 200 |
Źródło: JLL
„Aglomeracja
Warszawy, ze średnim nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 447 mkw. na 1 000
mieszkańców, wciąż pozostaje jednym z najmniej nasyconych rynków w kraju, za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem. Sytuacja ta może ulec zmianie w perspektywie średnio- i
długoterminowej, z uwagi na fakt, że ok. 120 000 mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. Na centra handlowe przypada aż 106 700 mkw., a największym powstającym obecnie projektem jest
GaleriaPółnocna na Białołęce”, dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.
Projekty handlowe w budowie w Aglomeracji Warszawskiej
Projekt |
Format |
Deweloper |
Powierzchnia (mkw.) |
Galeria Północna |
Centrum handlowe |
GTC |
64 000 |
Fabryka Wołomin |
Centrum handlowe |
Rockcastle Global Real Estate Group Limited, Acteeum Group |
23 500 |
Galeria Legionowo |
Centrum handlowe |
Jerzy Petz |
10 500 |
CEDET |
Dom towarowy |
Immobel |
7 000 |
Hala Koszyki |
Usługi/ gastronomia |
Griffin Group |
6 000 |
Galeria Grodova |
Centrum handlowe |
NAP Invest Alfa Sp. z o.o. |
5 200 |
Atrium Promenada rozbudowa |
Centrum handlowe |
Atrium European Real Estate Limited |
3 500 |
Źródło: JLL
Popyt
„Warszawa pozostaje przyczółkiem do
debiutu i ekspansji w Polsce dla wielu zagranicznych marek, w szczególności tych poszukujących prestiżowych lokalizacji. W 2015 r. na stołecznym rynku zadebiutowały międzynarodowe marki modowe - Superdry, Kiabi, Courir czy
kosmetyczne - Origins. Rozwijał się również segment spożywczy i restauracyjny wraz z wejściem do Warszawy takich sieci jak Paul, Fuddruckers, Dairy Queen, Benihana czy Dunkin’ Donuts”, wymienia Anna Wysocka, Dyrektor Działu
Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Powierzchnie niewynajęte
Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych wynosi obecnie 1,5%, co jest
wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 000 mieszkańców (3,1%).
Czynsze
Miesięczne czynsze typu prime za mkw. w wiodących centrach handlowych sięgnęły 110 – 130 euro. W parkach handlowych
stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za
lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.
„Wśród najważniejszych
trendów, jakie obserwujemy na rynku handlowym w Aglomeracji Warszawskiej, warto wymienić rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów czy powstawanie projektów wielofunkcyjnych. Wciąż jest też miejsce na tradycyjne centra handlowe, o czym świadczy budowa Galerii Północnej”, podsumowuje Anna Wysocka.
JLL