Czego potrzebujemy?
Do przeniesienia się w świat wirtualnej rzeczywistości potrzebujemy specjalnych gogli,
najlepiej dających silne odczucie imersji czyli przebywania w cyfrowym świecie. W zależności
od tego do czego wykorzystujemy tą technologię przydatne będą również dodatkowe
akcesoria.
- Część gogli wyposażona jest również w specjalne kontrolery, które trzymamy w rękach i za
ich pomocą możemy wchodzić w interakcje z otoczeniem. Możemy łapać przedmioty,
otwierać zawory, rzucać przedmiotami , wchodzić w interakcje tak jak ma to miejsce w
rzeczywistości. – mówi Justyna Janicka z 1000 realities.
Z rzeczywistością rozszerzoną jest podobnie. Jednak nie zakładamy gogli, które odcinają nas
zupełnie od świata fizycznego, a tylko specjalne okulary tzw. smartglassy, na których mogą
być wyświetlane dodatkowe warstwy informacji. Co ciekawe AR możemy oglądać nawet z
poziomu naszego telefonu.
Korzyści z wykorzystania VR i AR
Wirtualna rzeczywistość daje ogromne możliwości jeśli chodzi o zastosowanie biznesowe.
Korzyści wynikające z jej użytkowania już dawno odkryły takie branże jak wydobywcza czy
naftowa. VR wpływa na poprawę bezpieczeństwa pracowników i redukcję kosztów.
Przykładem mogą być szkolenia dla operatorów platform wiertniczych, które nie wymagają
wielkich nakładów finansowych, można je powtarzać wiele razy, a jednocześnie odbywają się
w bezpiecznych dla warunkach. Zysku z wykorzystania w firmie nie sposób zmierzyć i
przełożyć na wynik finansowy.
Rzeczywistość rozszerzona sprawdza się tam, gdzie chodzi o szybkie przekazanie informacji.
Dzięki jej zastosowaniu pracownicy mogą pracować szybciej i wydajniej. Na bieżąco dostają
informacje potrzebne do pracy, zadania czy nawigację wewnętrzną.
- Innym praktycznym przykładem jest zdalna pomoc eksperta. Specjalista, który znajduje się
w biurze dostaje na swój komputer obraz z kamery użytkownika smartglassów, dostaje
informację, co ta osoba widzi. Następnie za pomocą komunikacji głosowej, albo oznaczeń na
tym widoku z kamery może zaznaczyć dodatkowe wskazówki – dodaje Justyna Janicka.
Wypowiedź: Justyna Janicka, CEO, dyrektor operacyjna 1000 realities