Rejestracji firmy oraz zmiany danych przedsiębiorca może dokonać bez wychodzenia z domu. Nie wszystkie dane jednak zgłosi bezpośrednio w CEIDG. Po dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej za pomocą elektronicznego formularza CEIDG-1 większość formalności związanych z zakładaniem firmy będziemy mieli za sobą. Organ ewidencyjny sporządzi za nas formularz zgłoszeniowy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – ZUS ZFA (zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej), zgłosi nas do GUS-u oraz Urzędu Skarbowego. Ponadto, jeżeli wypełnimy dodatkowe części wniosku CEIDG-1 dotyczące firmowych rachunków bankowych oraz dodatkowych adresów prowadzenia działalności gospodarczej, to organ ewidencyjny (gmina) sporządzi również za nas dokumenty zusowskie: ZUS ZBA – informację o rachunkach bankowych oraz ZUS-ZAA – informację o adresach prowadzenia działalności gospodarczej. Zarejestrowanie działalności przy pomocy CEIDG-1 nie zwalnia nas niestety z obowiązku zgłoszenia siebie do ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego oraz - ewentualnie - do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Zgłoszenia tego dokonujemy na formularzu ZUS ZUA – w przypadkach gdy będziemy podlegać ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu lub na formularzu ZUS ZZA – gdy będziemy podlegać jedynie pod ubezpieczenie zdrowotne (w przypadkach posiadania innego tytułu do ubezpieczeń). Na zarejestrowanie siebie w ZUS mamy 7 dni od dnia założenia firmy. Na szczęście zgłoszenia tego możemy dokonać przez Internet przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych ZUS dostępnej pod adresem pue.zus.pl. Zmiany danych przy pomocy CEIDG-1 bez pośrednictwa ZUS Korekty i zmiany danych naszego przedsiębiorstwa zgłaszany przy pomocy druku CEIDG-1, który składamy w organie ewidencyjnym (urzędzie miasta lub gminy) lub za pośrednictwem Internetu. Aby móc skorzystać z elektronicznej wysyłki formularza, musimy posiadać bezpieczny podpis elektroniczny z certyfikatem (płatny) lub profil zaufany na platformie ePUAP (bezpłatny). Rejestracji profilu dokonujemy pod adresem epuap.gov.pl. Następnie będziemy zobowiązani do potwierdzenia naszej tożsamości w wybranym przez nas punkcie potwierdzającym (urzędzie skarbowym, urzędzie gminy, oddziale ZUS etc.). Na zgłoszenie zmian w danych mamy 7 dni, od dnia w którym nastąpiły. Zmiany danych nie musimy oddzielnie zgłaszać w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Na podstawie CEIDG-1 zostaną sporządzone i przekazane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odpowiednie dokumenty zmieniające lub korygujące dane naszej firmy. Dane, które podlegają wpisowi do ewidencji prowadzenia działalności gospodarczej i które możemy zmienić to między innymi: oznaczenie przedsiębiorcy, numer ewidencyjny PESEL, numer NIP, miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy, miejsce wykonywania działalności gospodarczej, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z PKD, data rozpoczęcia działalności gospodarczej, informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Informację o numerach kont i biurze rachunkowym również można zmienić przy pomocy CEIDG O ile zmiany adresu czy nazwiska dokonuje się stosunkowo rzadko, o tyle zmian firmowego rachunku bankowego czy biura rachunkowego prowadzącego nasze rozliczenia dokonujemy częściej. Warto pamiętać, że tego typu zmiany również mamy obowiązek zgłosić  różnym organom. I tutaj z pomocą przychodzi nam CEIDG, ponieważ złożenie tam wniosku aktualizującego dane naszej firmy spowoduje zawiadomienie o tych zmianach również urzędu skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Głównego Urzędu Statystycznego. Dzięki temu oszczędzimy czas wcześniej przeznaczany na zgłaszanie tych samych zmian w kilku instytucjach. Zmian oczywiście możemy dokonać przez Internet, do podpisu korzystając z certyfikatu kwalifikowanego lub potwierdzonego profilu zaufanego ePUAP. Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Zobacz również