Dopasowanie rozwiązań do potrzeb klienta – utarty frazes, czy realna usługa? Każda firma chce otrzymać produkt „szyty na miarę” nie zdając sobie często sprawy z tego, jak wiele przygotowań i zaangażowania wymaga to od wykonawcy. Wyjaśniamy z czym wiąże się customizacja rozwiązań IT oraz w jakich sytuacjach warto na nią postawić.

Customizacja a personalizacja – jaka jest różnica?

Wiele osób błędnie uważa, że customizacja to synonim personalizacji. Nic bardziej mylnego. Choć oba rozwiązania dają pełną swobodę wyboru pożądanych opcji, różnią się od siebie.

Personalizacja dzieje się poza zasięgiem użytkownika – dostarczane są mu rozwiązania, które bazują na wcześniej zgromadzonych informacjach. Mogą dotyczyć wielu aspektów, albowiem personalizacja w dużej mierze opiera się na historii naszych wyborów. Jak to najłatwiej zrozumieć? Personalizacja to te informacje, które otrzymujemy na podstawie wcześniejszej selekcji (najczęściej dokonanej przez maszyny). Z praktyki tej korzystają duże firmy, zwłaszcza internetowe, które dopasowują swoje oferty do produktów, które wcześniej przeglądaliśmy lub zakupiliśmy.

Tymczasem customizacja odnosi się do biznesu i tworzenia konkretnych rozwiązań pod potrzeby danego klienta. To usługa w całości „na zamówienie” – bazuje na wyborze odbiorcy. To on wyznacza, co go interesuje, czego szuka, jakie produkty mają być dostarczone.

Custom development – rozwiązania dopasowane do potrzeb przedsiębiorstwa

Czy customizacja rozwiązań IT to jedynie utarty frazes? Absolutnie nie. Nowoczesne systemy IT mają ogromny wpływ na działanie całego biznesu. Pojęcie to jest dość ogólne, w końcu do systemów zaliczać się mogą przeróżne narzędzia. Tymczasem ich customizacja ma na celu zapewnienie dedykowanych usług programistycznych, które są w 100% dopasowane do wizji, drogi oraz działania przedsiębiorstwa. W tym celu klient musi przedstawić dokładnie swoje oczekiwania oraz potrzeby – nie musi jednak obawiać się, że coś pominie lub o czymś zapomni ponieważ proces współpracy rozpoczyna się do analizy biznesowej prowadzonej przez wykwalifikowanego specjalistę; dzięki temu możliwe jest zebranie wszystkich kluczowych wymagań.

Kiedy warto postawić na customowe rozwiązania IT?

W jakich sytuacjach warto zdecydować się na dedykowane rozwiązania dla przedsiębiorstwa? Wtedy, gdy:

  • masz dojrzały proces biznesowy, który chcesz rozwijać;
  • bardziej zależy Ci na jakości rozwiązań, niż na szybkim czasie wdrożenia.
  • na rynku nie znalazłeś rozwiązań, które spełnią wszystkie potrzeby biznesowe Twojej firmy;
  • szukasz rozwiązania, które pozwoli Twojej firmie działać wydajniej i usprawniać procesy;

5. etapów tworzenia customowego rozwiązania IT

Wybór odpowiednich rozwiązań IT nie jest łatwy; wiąże się zazwyczaj z dużą inwestycją, presją ze strony kierownictwa i ogromnymi oczekiwaniami względem poprawy wydajności pracy całego przedsiębiorstwa; zwłaszcza, jeśli system ma pełnić rolę tzw. systemu krytycznego. W takich sytuacjach firmy szukają rozwiązania ściśle odpowiadających ich unikalnym potrzebom. Poniżej przedstawiamy kluczowe kroki składające się na proces tworzenia customowych rozwiązań. Bardzo ważne jest, aby przedsiębiorstwa miały świadomość z jakich etapów składa się współpraca tego rodzaju:

1.      Poznanie środowiska IT klienta

Wdrożenie systemów IT powinno być poprzedzone odpowiednimi przygotowaniami. Istotne jest przede wszystkim poznanie oraz zrozumienie środowiska, w którym klient pracuje oraz jego oczekiwań względem nowych narzędzi. Wprowadzenie do firmy nowego ekosystemu IT wymaga odpowiedniego przygotowania nie tylko ze strony firmy, ale także zespołu zleceniobiorcy. W pełni customizowane rozwiązanie nigdy nie powinno być proponowane bez odpowiedniego audytu. Warto zdecydować się na taką firmę projektującą rozwiązania na zamówienie, która prowadzi konsultacje, wstępne rozmowy i analizę biznesową przed rozpoczęciem pracy.

2. Analiza potrzeb

Na analizę potrzeb składa się przede wszystkim określenie celów oraz potrzeb firmy. Wszystkie oferty współpracy i prezentacje customizowanych rozwiązań IT powinny być poprzedzone analizą biznesową. Zapewnia to ścisłą współpracę z klientem, pozwala na zgłębienie jego potrzeb, modelowanie procesów biznesowych firmy. Dopiero na tym etapie współpracy następuje przygotowanie oferty, prezentacja narzędzi oraz innych rozwiązań, które pozwalają spełnić oczekiwania klienta.

3. Projektowanie rozwiązań

Kolejnym etapem jest stworzenie narzędzi, które wprowadzą pożądane funkcjonalności oraz usprawnią pracę firmy. Po ustaleniu wspólnej drogi, zrozumieniu potrzeb klienta dochodzi do technicznej części pracy. W tym kroku projektowane są niezbędne narzędzia i rozwiązania, które mają na celu zadowolić klienta. Nad prawidłowym przebiegiem etapu zawsze powinien czuwać wykwalifikowany zespół, składający się z różnych ekspertów. Warto też wiedzieć, że w czasie tworzenia narzędzia, może zajść potrzeba konsultacji z klientem, zarówno za pośrednictwem spotkań bezpośrednich, jak i kontaktu mailowego czy telefonicznego. Wszystko po to, by uszczegółowić niektóre elementy.

Na tym etapie niezwykle ważne są także testy aplikacji. Rozwiązania tworzone na życzenie klienta mogą być sprawdzane zarówno w jego środowisku, jak i bezpośrednio u testerów.

4. Wdrożenie

Stworzenie narzędzia w pełni dopasowanego do środowiska klienta to jeszcze nie wszystko. Liczy się także odpowiednie wdrożenie rozwiązania. Sama instalacja nie oznacza końca pracy! Wdrożenie wiąże się z przygotowaniem środowiska klienta, wyeliminowaniem błędów, odpowiednim hostowaniem, utrzymaniem w ciągłej pracy oraz wsparciem zespołu IT. Często w skład wdrożenia wchodzą także szkolenia dla administratorów oraz pracowników, aby mogli jak najszybciej, prawidłowo korzystać z systemu. Dobrym przykładem kompleksowej oferty na wdrożenie są usługi firmy Transtion Technologies PSC: https://ttpsc.com/pl/atlassian/oferta/wdrozenia/.

5. Pełne wsparcie powdrożeniowe oraz stały kontakt

Wielu osobom mogłoby się wydawać, że wdrożenie rozwiązania to koniec działań. Jednak to nie prawda. Customizowane rozwiązania powinny być w pełni dedykowane klientowi, dlatego ważna jest również opieka powdrożeniowa i zapewnienie klientowi stałego kontaktu z zespołem specjalistów. Klient otrzymuje pełną dokumentację dotyczącą rozwiązań; może także zwrócić się z prośbą o rozbudowę funkcjonalności wraz z rosnącymi potrzebami.

Dowiedz się więcej o ofercie typu custom development: https://ttpsc.com/pl/atlassian/oferta/funkcjonalnosci-na-zyczenie/


Materiał zewnętrzny

Tworzenie stron i aplikacji bez kodowania? To możliwe!
Tworzenie stron i aplikacji bez kodowania? To możliwe!
W świecie technologii, gdzie każda firma stara się być na fali cyfrowej transformacji, pojawia się pytanie: czy można tworzyć strony internetowe i aplikacje...

Zobacz również