Aż trzech na czterech Polaków zamierza poszukiwać pracy poprzezznajomych, podczas gdy rekrutację od rekomendacji najbliższych planuje niemal 63% firm – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Work Service S.A. Co więcej, obie grupy chętnie wykorzystują media społecznościowe – 33% pracowników liczy, że w ten sposób znajdzie pracę, a co piąty pracodawca, że wyłowi wartościowego kandydata. Polacy są też optymistami, jeśli chodzi o czas znalezienia nowego miejsca zatrudnienia. Prawie połowa z nich zakłada, że zajmie im to nie więcej niż jeden miesiąc.
- Bardzo dobra kondycja polskiego rynku pracy przekłada się na zmiany postaw. Pracownicy czują się coraz pewniej i są chętni do zmiany zatrudnienia. Co więcej planują znalezienie nowej pracy w ciągu miesiąca. Z kolei pracodawcy wyraźnie korzystają z poprawy koniunktury, bo planują częściej rekrutować. Tu zachowania wymuszą zmiany. Przede wszystkim za sprawą wykorzystania
nowoczesnych technologii zarówno przy poszukiwaniu pracy jak i w procesach rekrutacyjnych uruchamianych przez pracodawców. Nadal chętnie sięgamy po sprawdzone, tradycyjne metody jak rozmowa ze znajomymi i portale z ogłoszeniami o pracę, ale coraz częściej wykorzystujemy media społecznościowe czy dbamy o zakładki „Kariera” – mówi Tomasz Hanczarek, prezes zarządu Work Service S.A.
Znajomości górą, ale zyskują social media
Od początku realizacji badania, pracownicy pytani o sposób poszukiwania pracy, najczęściej wskazują na znajomych. W 2014 roku 73% zapytanych respondentów myślących o zmianie pracy zamierzało skorzystać z ich pomocy. Odsetek ten spadł w I kwartale 2015 roku i wyniósł 60%, jednak teraz znowu zdecydowana większość pracowników (72%) zamierza korzystać z
pomocy najbliższych. Warto podkreślić, że osoby w wieku powyżej 34 lat częściej liczą na znajomych niż ich młodsi koledzy
na rynku pracy – odpowiednio 82% i 63%. Nieco mniej, bo 58% pracowników, planuje przeglądać ogłoszenia na portalach pracy, a 54% stawia na proaktywność i zamierza samodzielnie wyszukiwać ofert w zakładach „Kariera” na stronach internetowych wybranych przez siebie firm. Warto również zwrócić uwagę, że 33% pytanych osób wskazało, że przy poszukiwaniu pracy wykorzystuje social media. – Przeglądanie portali społecznościowych podczas poszukiwania pracy to bardzo popularny w Europie Zachodniej
trend, który coraz mocniej zakorzenia się również w
Polsce. Już teraz nikogo nie dziwi oferta pracy opublikowana na Facebook’u czy LinkedIn. Pracownicy coraz częściej również odpowiadają na takie oferty i są bardziej proaktywni. Poza aplikowaniem, coraz częściej kandydaci szukają bezpośrednich sposobów dotarcia do wybranego pracodawcy, wspierając się znajomymi, mediami społecznościowymi, czy bezpośredni
kontaktem z danym przedsiębiorstwem – mówi Krzysztof Inglot, Pełnomocnik Zarządu Work Service S.A.
Polacy są wielkimi optymistami, jeśli chodzi o czas poszukiwania nowej pracy – niemal połowa zapytanych uważa, że znajdzie nowe miejsce zatrudnienia w czasie nieprzekraczającym jeden miesiąc (45%). Natomiast co piąty Polak myśli, że znajdzie nową pracę w około 3 miesiące. W porównaniu do styczniowej edycji badania, Polacy są dużo większymi optymistami – wtedy 30% respondentów twierdziło, że potrzebuje około 1 miesiąca na znalezienie nowej pracy.
Pracodawcy dywersyfikują sposoby poszukiwania pracowników
Większość firm, które planują rekrutacje pracowników, zamierza szukać kadry trzema drogami: przez Urzędy Pracy (64%), przez znajomych (63%) oraz przez serwisy internetowe (60%). Popularnym narzędziem poszukiwania pracowników są także strony
własne z zakładką „Kariera” (38%). Co czwarta firma zamierza skorzystać z usług firm specjalizujących się w outsourcingu usług personalnych – to o prawie 9 p.p. więcej niż w I kwartale 2015 roku.
- Większość firm w Polsce, w trakcie rekrutacji pracowników, korzysta z kilku dostępnych narzędzi w celu maksymalizacji liczby oraz
jakości otrzymanych aplikacji. To szczególnie istotne w obliczu coraz większych wyzwań związanych z zaspokojeniem potrzeb kadrowych firm. Brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników może stanowić istotną barierę dla sprawnego funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Pracodawcy to dostrzegają i dlatego coraz częściej decydują się na przekazanie czasochłonnych i kosztownych procesów rekrutacyjnych do realizacji przez profesjonalne agencje zatrudnienia – podsumowuje Krzysztof Inglot.
Metodologia badania:
Zaprezentowane w materiale dane pochodzą z „Barometru Rynku Pracy IV” przygotowanego i opracowanego na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało podzielone na dwie kategorie:
Pracowników – Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=550) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia.
Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,4%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych
komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w lipcu 2015 r.
Pracodawców – Badanie zrealizowano na próbie pracodawców (N=300) dobranych w kwotach dla wielkości zatrudnienia, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników), z uwzględnieniem województwa – miejsca prowadzenia działalności oraz branży firmy.
Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby to +/- 4,2%, a dla wyróżnionych trzech klas wielkości zatrudnienia +/- 10,2%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w lipcu 2015 r.
Grupa Kapitałowa Work Service