Chociaż wydawałoby się, że do szczytu paczkowego jest jeszcze mnóstwo czasu, to branża kurierska już się do niego przygotowuje. W listopadzie oraz grudniu wolumen obsługiwanych przesyłek wzrasta nawet o 170  proc. w stosunku do pozostałych miesięcy. Przy takiej skali wzrostu z dużym wyprzedzeniem trzeba zadbać o to, by w tym gorącym okresie nie zabrakło rąk do pracy, a wszystkie przesyłki trafiły na czas do odbiorców. Sezon przedświąteczny to także duże wyzwanie dla sektora e-commerce. Klienci oczekują bowiem nie tylko atrakcyjnej oferty handlowej, ale również szybkiej i pewnej dostawy. Dla właścicieli sklepów internetowych to świetny moment żeby zatroszczyć się i o jedno, i o drugie.

Bez względu na to w jakiej aktualnie kondycji znajduje się gospodarka, co roku w okresie przedświątecznym Polaków ogarnia gorączka zakupów. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku liczba konsumentów, którzy zdecydują się na zakup świątecznych prezentów w sieci, wzrośnie jeszcze bardziej. To oczywiście wpływ pandemii Covid-19. Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej w raporcie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” zakupy przez Internet robi już 72 proc. polskich internautów, przy czym 27 proc. z powodu pandemii koronawirusa częściej wybiera ten kanał zakupowy. Z kolei w badaniu Nielsena („Wpływ COVID-19 na zachowania konsumentów”) 31 proc. Polaków przyznało, że przez pandemię zwiększyło swoją aktywność zakupową w kanale online w kategorii produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. W kontekście nadciągającego szczytu zakupowego to dla sektora e-commerce bardzo optymistyczne wiadomości.

- Można bez wątpienia stwierdzić, że pandemia bardzo mocno napędziła dynamikę rozwoju branży e-commerce. W konsekwencji gwałtownego wzrostu zainteresowania zakupami online, nastąpiło masowe uruchamianie nowych sklepów internetowych, przyspieszyła cyfryzacja, pojawiły się alternatywne formy dostawy oraz nowe rozwiązania technologiczne usprawniające sprzedaż. Krótko mówiąc, handel internetowy nabrał tempa, jakiego nikt się nie spodziewał na początku 2020 roku. Przesunięcie handlu z kanału tradycyjnego w kierunku e-commerce utrzyma się z całą pewnością dłużej niż tylko na czas pandemii. Wielkimi krokami zbliża się tegoroczny szczyt paczkowy. To ogromna szansa dla e-sprzedawców na zanotowanie rekordowej liczby zamówień –  mówi Elżbieta Gorayska -Mytych, Dyrektor ds. sprzedaży i obsługi klienta DHL Parcel.

Co zatem powinny zrobić sklepy internetowe by zapewnić sobie sprzedażowy sukces w tym najbardziej strategicznym okresie w ciągu całego roku? Na pewno warto uważnie przeanalizować zachowania zakupowe klientów odwiedzających e-sklep. Według amerykańskiej agencji badawczej Baymard Institute, zajmującej się audytami użyteczności, aż 3 na 4 klientów rezygnuje z finalizacji zakupów, mimo rozpoczętego procesu składania zamówienia. Powodem 1/3 tych decyzji jest niezadowolenie z oferowanego czasu wysyłki. 

 - Jeżeli z danych wynika, że koszyk najczęściej porzucany jest na etapie wyboru sposobu dostawy, to oczywisty sygnał, że w tym zakresie dany sklep nie spełnia oczekiwań klienta. To proces, który będzie coraz bardziej przybierał na sile w nadchodzących miesiącach. Oczywiście należy jak najszybciej podjąć odpowiednie kroki, które skutecznie wyeliminują problem wysokiego wskaźnika porzucanych koszyków. Podstawą jest szybka i skuteczna optymalizacja tego procesu.  By dobrze przygotować swój internetowy biznes do szczytu zakupowego, powinno się przeprowadzić ją właśnie teraz. To najbardziej odpowiedni moment by   – podkreśla Elżbieta Gorayska - Mytych.

Oferta DHL Parcel Polska dla biznesu jest precyzyjnie dostosowana do potrzeb rynku. Klienci z sektora e-commerce mają do dyspozycji całe spektrum narzędzi i rozwiązań, które umożliwiają maksymalne usprawnienie łańcucha dostaw, a tym samym przekładają się na wysoki poziom satysfakcji konsumentów z oferowanych możliwości dostawy. 

- Konsumenci lubią mieć wybór. Im więcej opcji doręczenia ma dany e-sklep, tym mniejsze ryzyko, że kupujący zrezygnuje z finalizacji zamówienia. Warto zawczasu uzupełnić swój koszyk o usługi, dzięki którym można skutecznie wyróżnić się na tle konkurencyjnych firm i zapobiec utracie klientów. Specjalnie z myślą o tej grupie konsumentów, dla których pewność terminowego doręczenia jest kluczowa stworzyliśmy usługę DHL Parcel Premium. Wybierając ten wariant, nabywca ma gwarancję podjęcia pierwszej próby doręczenia już następnego dnia roboczego od wysłania zamówionego towaru. W standardzie jest ponadto kontakt kuriera z odbiorcą, możliwość przekierowania oraz doręczenie do sąsiada. Niewątpliwie dla wielu kupujących w sieci okres przedświąteczny jest szczególnie ważny, jeżeli chodzi o terminowość dostaw. Dla nich, usługa DHL Parcel Premium będzie zatem prawdziwym strzałem w dziesiątkę, więc po prostu trzeba ją mieć w swoim koszyku – przekonuje Elżbieta Gorayska – Mytych. 


Zobacz również