Biznes

Motywuj i wychodź naprzeciw, czyli jak stworzyć przyjazną atmosferę w pracy?

Chcąc stworzyć zgrany i efektywny zespół specjalistów, pracodawca nie ma łatwego zadania. Musi być bowiem świadomy potrzeb swoich pracowników i wychodzić im naprzeciw. Musi umieć skutecznie motywować ich do pracy, wykorzystując do tego różne narzędzia. Musi wreszcie umieć wykreować przyjazną atmosferę pracy, która stanowić będzie dopełnienie i ukoronowanie wszystkich tych wysiłków. Czy wiesz, jak to zrobić?

Czego oczekuje pracownik?

By wiedzieć, jak podejmować skuteczne kroki, przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę, jakie są oczekiwania współczesnego pracownika wobec pracodawcy i miejsca pracy. Co liczy się dla niego najbardziej? Co sobie ceni i co motywuje go do działania na polu zawodowym? Wbrew pozorom pensja to nie jedyny czynnik. Okazuje się, że niemal na równi z atrakcyjnym wynagrodzeniem na satysfakcję i wysoki stopień motywacji pracownika wpływają takie kwestie, jak możliwość rozwoju, perspektywa awansu, świadczenia pozapłacowe czy poczucie docenienia przez przełożonych.

Oczywiście, każdy z nas jest inny i postrzega temat nieco inaczej. Istnieje jednak pewien szkielet zasad, z którymi ogólnie wszyscy się zgadzamy. Więcej na ten temat – z bardzo cennej, bo właśnie pracowniczej perspektywy – znajdziesz tu (http://sodexomotywacja.pl/blog/motywacja-do-pracy-co-nas-napedza-w-zyciu-zawodowym/).

Stawiaj na relacje

Partnerskie relacje w zespole to podstawa bezkonfliktowej i owocnej współpracy. Nie bez powodu więc wszelkie spotkania, wyjazdy i imprezy integracyjne cieszą się dzisiaj tak dużą popularnością – okazują się najlepszą metodą, jeśli chodzi o team-building. Możliwości jest mnóstwo – od wspólnej sesji paintballa przez przebieraną imprezę po szkoleniowy weekend na Mazurach, połączony z rajdem quadami po bezdrożach. Ogranicza Cię tylko wyobraźnia… i oczywiście budżet działu HR Twojej firmy. Możesz być jednak pewny, że taka forma uznania i docenienia wartości pracowników odniesie pożądany skutek, poprawi atmosferę w firmie i znajdzie swoje przełożenie we wzroście motywacji pracowników. Jako szef też powinieneś brać w nich udział i dać się poznać z dobrej strony. Z pewnością dobrze wpłynie to na sposób, w jaki jesteś postrzegany w biurze.

Doceniaj i nagradzaj

Twoi pracownicy muszą wiedzieć, że ich pracę traktujesz poważnie i cenisz sobie ich wysiłki. Dostrzegaj więc małe i duże sukcesy swojego zespołu. Istnieje wiele metod wyrażenia uznania: od słownej pochwały po finansową premię. Ich dobór zależy oczywiście od sytuacji i od skali wydarzenia, za które chcesz wyróżnić daną osobę czy grupę. Im większe osiągnięcie, tym okazalsza powinna być za nie nagroda. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu różnego rodzaju uznania pozapłacowe. Co to może być? Bilety do kina, karnety do aquaparku, wejściówki na koncert… Pojawia się tu jednak zagrożenie, że prezent będzie nietrafiony. Co, jeśli wyślesz na przedstawienie do opery osobę, która nie znosi muzyki klasycznej?

Dlatego też pomysłem, który sprawdza się świetnie i daje pracownikom dużą niezależność, jeśli chodzi o wybór nagrody, jest Karta Podarunkowa Sodexo. Aktualnie można ją zrealizować w ponad 400 000 punktów akceptujących w całej Polsce. Każdy więc znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Słuchaj, co ma do powiedzenia Twój pracownik

Ten temat wiąże się bardzo ściśle ze wspomnianą już potrzebą rozwoju, z którą przychodzi do firmy każdy nowy pracownik. To kwestia ambicji, jak i pragnienia wykorzystania swojego potencjału. W wielu zespołach zdarzają się sytuacje, gdy górę bierze frustracja – podwładni czują się, że ich możliwości są dużo większe i że „marnują się” w danym miejscu. I często mają rację! Bądź więc otwarty na sugestie i propozycje swoich pracowników – z pewnością nie wszystkie z nich okażą się przełomowym rozwiązaniem problemów Twojej firmy, ale mogą się wśród nich trafić prawdziwe perełki…

 

Komentarze

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com