Bez względu na to, w czym specjalizuje się nasza firma i jak jest duża, musimy dbać o jej efektywne zarządzanie. Tylko w ten sposób można w pełni wykorzystać potencjał i optymalnie planować wszystkie procesy. Jak poprawić organizację w firmie?

Zarządzanie dotyczy wszystkich obszarów działalności firmy. Oto kilka porad, od czego możemy zacząć, by poszczególne procesy zoptymalizować.

  • Specjalistyczne oprogramowanie

Nowoczesne technologie zachęcają do tego, by do zarządzania wykorzystać specjalistyczne oprogramowania. Są one tak przemyślane, by wspierały organizację przedsiębiorstwa niezależnie od specyfiki działalności. Podstawą jest kontakt z klientem, dlatego też od początku warto zaopatrzyć się w dobry system CRM, który usprawni zarządzanie kontaktami. Dzięki niemu mamy wgląd do wszystkich danych na temat klienta, notatek na jego temat itd. Nic się nie zgubi i do każdej rozmowy możemy się przygotować.

Jednak dobra organizacja to nie tylko działania związane z zarządzaniem relacjami. Jest też wiele innych procesów, a im większa firma, tym organizacja jest bardziej zaawansowana. Dlatego też warto postawić na system ERP, w którym praca opiera się na jednej bazie danych. To rozwiązanie informatyczne, które jest elastyczne i w miarę rozwoju firmy można modyfikować, dlatego są firmy, które decydują się na niego niemal od początku działalności.

  • Plany i harmonogramy

W biznesie nie ma miejsca na przypadki. Trzeba umieć dobrze planować i weryfikować, czy plany te były wykonane. W ustalaniu harmonogramów musimy dbać o ustalanie priorytetów, ustawiać zadania od najpilniejszych do mniej pilnych. Plany powinny dotyczyć dnia pracy, tygodnia, miesiąca. Mając jasno określone działania do realizacji, będziemy jasno widzieć, co i kiedy mamy do wykonania, a jeżeli sumiennie podejdziemy do swoich obowiązków, wszystko będzie przebiegać w taki sposób, jak planowaliśmy.

  • Cele

Równie ważne jest wyznaczanie celów zarówno tych krótkoterminowych, jak i tych bardziej odległych w czasie. Mając cele, będziemy wiedzieli, na czym musimy się skoncentrować. Cele te muszą być jasno sprecyzowane i mierzalne, aby można było sprawdzić, w jakim stopniu udało się je zrealizować.

  • Ocena ryzyka 

Nawet jeśli mamy dobrze przemyślane plany, zawsze może zdarzyć się coś, co może je zakłócić. Warto uwzględnić różne czynnika ryzyka i od razu zastanowić się nad mechanizmami reagowania kryzysowego. Obszary ryzyka mogą dotyczyć pracowników, łańcucha dostaw, działań publicznych albo rządowych itd. Awaryjny plan wraz z podziałem i sposobem pracy może okazać się nieoceniony w razie, gdyby doszło do nagłej sytuacji.

  • Prowadzenie analiz w celu optymalizacji

Poza zwykłymi raportami, jakie generuje się w każdej firmie, warto prowadzić analizy, które poprzez zestawienie danych pokażą, co można jeszcze zoptymalizować. Pomogą rozplanować budżet i wyznaczyć kierunki do dalszego rozwoju. Szerokie możliwości w tym zakresie daje wspomniany już system ERP, w którym 


Zobacz również