Finanse

Ceny paliw w rafineriach

Dziś w polskich rafineriach benzyna tanieje średnio 12 zł/m3, a olej napędowy 7 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). Od początku sierpnia Pb95 zdrożała jednak średnio 3%, a ON 7%. W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, oba paliwa podstawowe  w hurcie są dziś droższe odpowiednio: 13 i 18% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +27%!).

W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że dziś benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 46 i 62 gr/l brutto. W wyniku intensywnych wahań hurtu, motywowanych zmianami rynków światowych (tzw. ceny ARA), średnia marża detaliczna stacji ukształtowała się w okresie 01.01-06.09 2016 r. na poziomie 1,7% ceny litra paliwa.

Zwraca uwagę, że obecnie diesel jest w hurcie tańszy od benzyny jedynie 1 gr/l, podczas gdy w kwietniu było to nawet 51 gr/l, co może sugerować, że wkrótce paliwo do silników wysokoprężnych (podstawowe paliwo europejskiej gospodarki) ponownie stanie się droższe od tego do silników o zapłonie iskrowym (używanego jedynie przez kierowców indywidualnych). To zapewne czynnik sezonowy (przed zimą paliwo dieslowskie zawsze drożeje ze względu na sezon grzewczy -a przypomnijmy, że w USA ON traktowany jest jako paliwo opałowe i w okresie zimowym zawsze spada jego eksport do Europy) jednak warto pamiętać, że wyższe ceny ON, podstawowego paliwa transportowego, oznaczają podwyżki wszelakich dóbr konsumowanych przez przeciętnego Kowalskiego, a tym samym spadek popytu wewnętrznego polskiej gospodarki.

Polskiej Izby Paliw Płynnych

Komentarze

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com