Gospodarka

Nadzwyczajne okoliczności odwołania lub opóźnienia lotu nie zwalniają linii lotniczych z obowiązku opieki nad pasażerem

Linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za opóźnione lub odwołane loty, których przyczyną są szczególne i nieprzewidywalne wydarzenia, jak np. ostatnie zamieszki w Turcji.

Co prawda przewoźnicy nie muszą wypłacać rekompensaty finansowej pasażerom, lecz nie zwalnia ich to z obowiązku opieki nad nimi – przypomina mec. Marcin Maciejewski, ekspert markiOpoznionysamolot.pl.

Niepewna sytuacja w Turcji spowodowana nieudanym zamachem stanu miała wpływ na zmiany ruchu lotniczego. Liczne loty do i z tego kraju były opóźnione lub odwołane, a kilka dni temu polski MSZ odradził nawet swoim obywatelom wyjazdu do tego państwa.

Niedogodności na lotnisku, które spotkały pasażerów linii lotniczych w ciągu ostatnich kilku dni miały związek z nadzwyczajnymi okolicznościami odwołania lub opóźnienia lotu spowodowanymi zamieszkami w Turcji. W tej sytuacji przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku wypłaty rekompensaty finansowej podróżnym.

Opieka nad pasażerem również w sytuacjach wyjątkowych

Linie lotnicze mają natomiast obowiązek zaopiekowania się poszkodowanym pasażerem, nawet jeśli nie miały wpływu na opóźnione lub odwołane połączenie. Oznacza to, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności podróżnemu przysługuje również tzw. „prawo do opieki”.

„Nadzwyczajne okoliczności odwołania lub opóźnienia lotu nie zwalniają przewoźnika z obowiązku opieki nad pasażerem” – mówi mec. Marcin Maciejewski, ekspert marki Opoznionysamolot.pl. Jak podkreśla, w przypadku każdego opóźnienia powyżej 2 godzin lub odwołania rejsu podróżnemu przysługuje prawo do opieki. W praktyce oznacza to dwie darmowe rozmowy telefoniczne, odpowiednią liczbę posiłków dostarczonych podczas oczekiwania na alternatywne połączenie, a nawet transport z i na lotnisko oraz bezpłatny nocleg w hotelu.

Niestety – jak zauważa mec. Marcin Maciejewski – linie lotnicze często lekceważą ciążący na nich obowiązek, ponieważ przepisy jasno nie określają, jak ma wyglądać kwestia „opieki”.

„W opinii wielu linii lotniczych wydanie vouchera na jedzenie na łączną kwotę nie przekraczającą 10 PLN lub małego kartonika soku i słodkiej bułki załatwi sprawę, a tym samym zniweluje dyskomfort związany z oczekiwaniem na połączenie” – twierdzi mec. Marcin Maciejewski.

Jak podkreśla ekspert marki Opoznionysamolot.pl w sytuacji, gdy mamy opóźniony lot, a linia lotnicza nie zaopiekuje się nami, choć ma taki obowiązek, warto zachowywać rachunki, np. za zakupione jedzenie z lotniskowych sklepików czy punktów gastronomicznych. Przy rozpatrywaniu reklamacji przewoźnicy z reguły zwracają udokumentowane koszty związane z posiłkami podczas oczekiwania na opóźniony lub alternatywny rejs. „Zachowanie rachunków jest ważne, szczególnie jeśli podróżujemy z całą rodziną. Ceny jedzenia na lotnisku są bardzo wysokie, dlatego późniejszy zwrot gotówki będzie dużym ułatwieniem dla każdego domowego budżetu” – podsumowuje ekspert marki Opoznionysamolot.pl.

Przepisy unijne zabezpieczają prawa pasażerów

Rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.  stanowi podstawę ochrony praw pasażerów. Dotyczy ono wspólnych zasad odszkodowania i pomocy dla podróżnych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Opoznionysamolot.pl

Komentarze

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com