Gospodarka

Potęgę najbogatszej piłkarskiej ligi świata budują także informatycy z Katowic

Wart ponad 5 miliardów funtów kontrakt telewizyjny, rekordowe transfery zawodników, trenerskie gwiazdy, miliony fanów i Polacy budujący jej mocarstwową pozycję – kolejny sezon rozpoczęła Premier League. Programiści z katowickiego biura firmy Perform Group rozwijają oprogramowanie, które przyczynia się do budowy globalnego zasięgu i siły marki angielskich rozgrywek.

W zakończonym okienku transferowym angielskie kluby wydały na transfery około miliarda euro. Mogły pozwolić sobie na oszałamiające wydatki, m.in. z powodu rekordowego kontraktu telewizyjnego, będącego efektem medialności i siły marki Premier League.

– Dostarczając unikalny przekaz medialny i informacje sportowe w wersji cyfrowej mamy swój wkład
w budowę globalnego zasięgu Premier League i jej pozycji lidera wśród lig piłkarskich na świecie. Od dłuższego czasu szereg rozwiązań softwarowych dla całej firmy realizowanych jest w katowickim oddziale, naszym największym centrum developerskim – mówi Florian Diederichsen, dyrektor działu technicznego Perform Group.

Każdego dnia rozgrywkowego Premier League dedykowany zespół w londyńskim biurze Perform na podstawie obrazu telewizyjnego, a także obecni na stadionach skauci, odnotowują każde zagranie na murawie boiska. Dla każdego spotkania i każdego zawodnika, w czasie rzeczywistym analizowanych jest blisko 2 tysiące unikalnych zdarzeń. Zarówno tych podstawowych, jak liczba celnych i niecelnych strzałów czy podań, asyst, udanych odbiorów piłki i wygranych pojedynków indywidualnych, popełnionych fauli, zachowań bramkarzy, jak i mniej oczywistych, rejestrowanych przez kamery, określające dokładną pozycję uczestników gry oraz piłki. To pozwala zebrać statystyki pokazujące średnią prędkość strzałów, czy dystans jaki w czasie spotkania przemierza futbolówka i zawodnicy.

Fundamentalne dla sprawnej obsługi całego procesu jest odpowiednie oprogramowanie, tworzone i rozwijane przez developerów z katowickiego biura Perform. Pozyskanie danych odbywa się poprzez Opta i OptaPro – produkty utrzymywane i rozwijane przez dedykowany, liczący 29 osób, zespół programistów. Serce systemu umożliwiającego pozyskiwanie najbardziej szczegółowych statystyk – z którego obok Premier League korzysta wiele innych uznanych marek piłkarskich – bije w Katowicach.

W oparciu o tworzone na Górnym Śląsku oprogramowanie oddział w Katowicach agreguje i przetwarza dane, które następnie przesyłane są do klientów Perform. Z usług Opta i OptaPro poza Premier League (Opta w sezonie 2016/2017 pozostanie jej Oficjalnym Partnerem w zakresie dostarczania danych statystycznych) korzystają także inni, najwięksi świata futbolu. Ich odbiorcami są zarówno organizatorzy rozgrywek – Bundesligi i holenderskiej Eredivisie, jak i najważniejsze media sportowe – SkySports, BBC, La Gazzeta Dello Sport, Marca, L’Equipe – przygotowujące relacje z meczów. Także kluby, a wśród nich m.in. Chelsea Londyn, Manchester City, Borussia Dortmund czy Bayern Monachium. Menedżerowie i trenerzy otrzymują wsparcie przy analizie występów zawodników własnych drużyn i grze rywala.

– To świetna praca dla kibiców, będąca również ciągłym wyzwaniem dla programistów. Jej rytm wyznacza w znacznej części kalendarz Premier League. Często kończymy późnym wieczorem i oczywiście pracujemyrównież w drugi dzień świąt, czyli Boxing Day kiedy to tradycyjnie liga angielska rozgrywa swoje mecze – mówi Marzanna Poborska, HR Manager Perform Polska. – Nasza współpraca rozpoczęła się kilka lat temu, kiedy byliśmy odpowiedzialni za utrzymanie stron internetowych angielskich klubów. Obecnie zakres usług na rzecz Premier League jest znacznie szerszy. Dostarczanie precyzyjnych danych czyni rozgrywki jeszcze bardziej interesującymi. Można powiedzieć, że wspólnie z zawodnikami przyczyniamy się do sukcesu Premier League – dodaje Marzanna Poborska.

Poza danymi generowanymi dzięki Opta, katowicki zespół, liczący łącznie ponad 120 programistów, uczestniczy w tworzeniu innych produktów firmy Perform wspierających globalny sukces Premier League. Wśród nichprodukcję internetowego przekazu z meczów na najważniejsze europejskie rynki czy dostarczanie transmisji z legendarnych konferencji prasowych, na których trenerskie gwiazdy rozgrywają „mind games”, a także wspieranie narzędzi, z których korzystają bukmacherzy.

Imago Public Relation

Komentarze

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com