Reklamy
Gospodarka

Jak wybrać ofertę alternatywnego dostawcy energii elektrycznej?

Wydatki na energię elektryczną stanowią bardzo istotny punkt w budżecie każdego przedsiębiorstwa. Trzeba pamiętać, że płacąc rachunek za energię elektryczną, tak naprawdę firma płaci co najmniej dwóm podmiotom – sprzedawcy oraz dystrybutorowi. Dystrybutora nie można zmienić, można natomiast poszukać na rynku innego sprzedawcy.

Trzeba jednak pamiętać, że wybór sprzedawcy energii nie jest sprawą łatwą. Na rynku konkuruje coraz więcej podmiotów zażarcie walczących od klientów. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i osoby fizyczne, mogą nieraz stracić głowę w gąszczu ofert, promocji i rozbudowanych tabel ze stawkami. Sprzedawcy proponują różne taryfy w zależności od określonych grup odbiorców, godzin obowiązywania danej taryfy czy regionów geograficznych.

Samodzielne porównywanie cen i ofert jest niezwykle czasochłonne, także ze względu na to, że końcowa faktura za energię składa się z wielu różnych elementów, gdzie koszt samej energii jest tylko jedną składową. Może się okazać, ze zmieniając sprzedawcę prądu na pozornie korzystniejszą ofertę (ponieważ cena energii jest niższa), finalnie zapłacimy wyższy rachunek po dodaniu pozostałych elementów (np. opłaty handlowej). Podobnie w przypadku, gdy sprzedawca oferuje tzw. gwarancję stałej ceny przez kolejne lata. Może się okazać, że w dłuższym horyzoncie czasowym wybór takiej oferty też będzie mniej korzystny (np. w sytuacji, gdy ceny surowców na rynkach potanieją, a za nimi także finalne ceny energii).

Ile można zaoszczędzić?

Tymczasem jak pokazują przykłady wielu firm, dobrze wybrana oferta sprzedawcy prądu może przynieść wymierne oszczędności. Konsumenci energii w Szwecji są w stanie zaoszczędzić przy takim procesie nawet 36% wartości rachunków, Niemcy 21%, a klienci w Belgii, Holandii czy Włoszech ok. 15%. W Polsce nawet w przypadku niewielkiego rocznego zużycia prądu, zmiana sprzedawcy może przynieść korzyść w postaci od jednego do nawet trzech miesięcy rachunku gratis. W przypadku firm zużywających większe ilości energii, oszczędności będą znacznie większe.

Przykładowo, zakład produkcyjny z grupy taryfowej B21 zużywający rocznie ponad 932 tys. KWh może w ciągu roku zaoszczędzić kilkanaście tysięcy zł.

Jak zatem dokonać zmiany sprzedawcy znajdując najkorzystniejszą dla swojej firmy ofertę? Dobrym rozwiązaniem są internetowe aukcje cen  energii, na których w prosty sposób, szybko można znaleźć najciekawszą ofertę. Jak to działa? Przede wszystkim trzeba zarejestrować się na platformie internetowej (np. www.enpuls.pl), uzupełnić dane, a następnie założyć aukcję. W czasie jej trwania, to sprzedawcy będą zamieszczać swoje oferty konkurując ze sobą ceną. Po naszej stronie zostanie jedynie wybór najkorzystniejszej z nich.

Dlaczego aukcje są opłacalne?

Zakładając własną aukcję mobilizujemy sprzedawców do składania ofert z możliwie najniższą ceną. W związku z tym, bardzo często podają ceny jeszcze niższe niż te zamieszczone w oficjalnych cennikach. Tego rodzaju aukcje są bardzo chwalone przez firmy, które tą drogą wybrały ofertę.

Praktyka pokazuje, że zmiana sprzedawcy prądu może dać firmie wymierne oszczędności. Istotne jest jedynie to, by nie tracić czasu i energii na zbyt długie poszukiwanie konkurencyjnych ofert. Lepiej by one same nas znalazły.

Maciej Sikorski
Highway News

Reklamy