Gospodarka

Wynajem długoterminowy samochodów przyśpiesza w II kwartale 2016r. – wzrost o 9,4% r/r

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), tempo wzrostu branży wynajmudługoterminowego samochodów w Polsce było w drugim kwartale 2016 r. wyższe, niż w pierwszych trzech miesiącach roku i wyniosło 9,4% r/r.

Branża zakupiła aż o 1/3 więcej nowych aut osobowych, niż przed rokiem. Na wciąż rosnącą popularność wynajmu długoterminowego wśród przedsiębiorców wskazuje również większy udział branży w całkowitej sprzedaży nowych aut do firm. W drugim kwartale w wynajmie długoterminowym znalazło się 20,5% wszystkich nowych aut osobowych kupionych przez firmy, podczas gdy w okresie od początku stycznia do końca marca było to 15%. Drugi kwartał do bardzo udanych może zaliczyć również branża Rent a Car – w jej przypadku wzrost wyniósł aż 30,6% r/r.

Na koniec II kwartału 2016r. należące do PZWLP firmy wynajmu długoterminowego samochodów (CFM), reprezentujące ok. 80% całości tego rynku w Polsce, dysponowały łącznie 122 tys. aut. Zdecydowana większość z nich (89,9%), czyli ponad 109,5 tys. samochodów, znajdowała się w usłudze Full Service Leasingu (Leasingu Operacyjnego z Pełną Obsługą). Usługa ta gwarantuje przedsiębiorcy nie tylko zewnętrzne finansowanie wykorzystywanych przez niego pojazdów, ale także ich kompleksową, codzienną obsługę administracyjną i serwisową, czyli np. rejestracje, wymiany dokumentów, przeglądy, naprawy, likwidację szkód, czy też wymianęopon.

Łączna flota firm PZWLP w Full Service Leasingu była na koniec czerwca b. r. większa o prawie 9,5 tys. aut, niż rok wcześniej, co oznacza, że dynamika wzrostu branży wynajmu długoterminowego wyniosła aż 9,4% r/r. Osiągnięte po II kwartale tempo wzrostu wskazuje na wciąż rosnącą popularność wynajmu długoterminowego wśród polskich firm i przedsiębiorców. Dla porównania, na koniec marca branża odnotowała wzrost o pół punktu procentowego niższy, a więc 8,9% r/r.

1

Wynajem długoterminowy rośnie szybciej od pozostałych form finansowania floty

To jednak nie koniec pozytywnych informacji z branży wynajmu długoterminowego w Polsce. Według IBRM Samar, w okresie od początku marca do końca czerwca, firmy zakupiły w polskich salonach łącznie ok. 74,5 tys. nowych aut osobowych, czyli o 29,9% więcej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Warto zwrócić uwagę, że dane odnotowane obecnie przez polski rynek motoryzacyjny są pod tym względem jednymi z najlepszych w ostatnich latach.

Tymczasem, według danych PZWLP, branża wynajmu długoterminowego w Polsce zanotowała w II kwartale 2016r. w tym zakresie wzrost jeszcze wyższy. W wynajmie długoterminowym znalazło się bowiem 15,3 tys. nowych aut osobowych  zakupionych  w tym czasie w naszym kraju, a więc aż o 1/3 (32,6%) więcej, niż w porównywalnym okresie rok temu. Większość, niemalże 12 tys. samochodów, zostało nabytych przez firmy należące do PZWLP.

2

Co piąty nowy samochód osobowy kupowany przez firmy w wynajmie długoterminowym

Rosnąca popularność wynajmu długoterminowego jest również widoczna na przykładzie zwiększającego się udziału aut kupowanych na potrzeby tej usługi w całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce. Udział ten zwiększył się w II kwartale 2016r. aż o ponad 5% w porównaniu z pierwszymi 3 miesiącami roku – z 15% do 20,5%.

3

Podczas, gdy jeszcze dekadę temu z wynajmu długoterminowego samochodów korzystały wyłącznie duże międzynarodowe korporacje, a usługa ta była na rynku polskim wręcz niszowa, obecnie już co piąte nowe auto osobowe kupowane przez firmy w naszym kraju jest użytkowane w ten sposób – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Polska.

– Rola wynajmu długoterminowego jest już aktualnie znacząca, ale biorąc pod uwagę doświadczenia z Europy Zachodniej, gdzie usługa ta jest oferowana znacznie dłużej i w niektórych przypadkach auta w wynajmie stanowią nawet 80% wszystkich samochodów służbowych, rynek polski ma przed sobą wciąż olbrzymi potencjał. Tkwi on przede wszystkim w sektorze mikro, małych i średnich firm, których wg danych GUS jest obecnie ok. 1,8 mln.

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Instytut Keralla Research natomiast, już co piąta firma MŚP w Polsce korzysta z wynajmu długoterminowego samochodów. Odsetek ten będzie się z pewnością w kolejnych latach szybko zwiększał. Wynajem długoterminowy jest bowiem tak samo opłacalny dla małych przedsiębiorców, jak dużych korporacji, stanowiąc tańszą i bardziej komfortową, bo zapewniającą nie tylko finansowanie, ale i obsługę floty, alternatywę dla klasycznego leasingu samochodów.

Ułatwienia i zachęty ekonomiczne dla firm – klucz do popularyzacji aut elektrycznych w Polsce

W liczącej 122 tys. aut flocie firm PZWLP w wynajmie długoterminowym niezmiennie największą część, czyli 74,2%, stanowiły samochody z silnikami dieslowskimi – ich udział zwiększył się w porównaniu  do I kwartału bieżącego roku o ponad 1,5 punktu procentowego. W benzynowe jednostki napędowe wyposażone było 25,5% samochodów. Auta ekologiczne, a więc napędzane silnikami hybrydowymi i elektrycznymi, stanowią wciąż marginalną część floty, na poziomie ok. 0,3% (286 aut hybrydowych, 10 elektrycznych).

Największą szansą na popularyzację aut elektrycznych w Polsce jest stworzenie odpowiednich mechanizmów, np. podatkowych, ulgowych, dla firm i przedsiębiorców, którzy zdecydują się na użytkowanie w swoich flotach tego typu aut – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – Zachęcenie przedsiębiorców do zakupu samochodów elektrycznych jest kluczowe dla dalszego upowszechnienia tego typu aut. Po pierwsze bowiem, pojazdy te są wciąż relatywnie drogie, po drugie, należy pamiętać, że obecnie 2/3 wszystkich nowych samochodów jest nabywane właśnie przez firmy. Różnego rodzaju ułatwienia dla przedsiębiorców użytkujących e-samochody są stosowane z dużym powodzeniem już w wielu krajach w Europie i na świecie, niestety wciąż nie istnieją w Polsce.

Jeśli chodzi o listę najpopularniejszych modeli samochodów w wynajmie długoterminowym w naszym kraju, to od wielu miesięcy pozostaje ona bardzo podobna i na koniec czerwca 2016r. znajdowały się na niej:  Skoda Octavia, Ford Focus, Toyota Yaris, Skoda Fabia i Opel Astra.

Imponujące tempo wzrostu branży Rent a Car – aż 30,6% r/r po II kwartale

Funkcjonująca w PZWLP Grupa Firm Rent a Car skupia już 8 firm – większość dużych, sieciowych, zarówno polskich, jak i międzynarodowych wypożyczalni samochodów. Na koniec II kwartału 2016r. należące do PZWLP wypożyczalnie dysponowały razem flotą liczącą niemalże 15 tys. (14.747) samochodów, oferowanych klientomw ramach usług wynajmu krótkoterminowego (do 30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata). Tym samym, reprezentowana w organizacji branża Rent a Car odnotowała w II kwartale wzrost na poziomie aż 30,6% r/r. Podobnie jak w przypadku wynajmu długoterminowego, dynamika rozwoju branży Rent a Car była wyższa w minionym kwartale, niż w pierwszych 3 miesiącach bieżącego roku – o ponad 2,5 punktu procentowego.

Jeszcze bardziej imponująco wygląda wzrost branży Rent a Car, jeśli chodzi o liczbę zakupionych nowych samochodów. Skupione w  PZWLP wypożyczalnie aut zarejestrowały w II kwartale 2016r. aż o 2/3 (66,6%) więcej nowych samochodów osobowych, niż w analogicznym okresie przed rokiem (prawie 5,3 tys. wobec niecałych 3,2 tys. aut).

Już 4 na 10 nowych aut osobowych rejestrowanych na firmy jest kupowanych przez Członków PZWLP

Rosnąca w Polsce popularność wynajmu długoterminowego samochodów, a także wynajmu krótko- i średnioterminowego, czyli branży reprezentowanych w PZWLP spowodowała, że w II kwartale 2016r. znacząca wzrosło również znaczenie samego Związku na polskim rynku motoryzacyjnym. Firmy PZWLP, biorąc pod uwagę wszystkie oferowane usługi, a więc wynajem krótko-, średnio-oraz długoterminowy pojazdów, a także klasyczny leasing samochodów (finansowanie floty bez jej obsługi), były w II kwartale nabywcami aż 4 na 10 (38,6%) nowych aut osobowych kupowanych przez firmy i przedsiębiorców w polskich salonach.

Należy pamiętać, że obecnie motorem napędowym sprzedaży nowych samochodów w Polsce są właśnie firmy, które generują ok. 2/3 całkowitej sprzedaży – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – W tym kontekście, znaczenie PZWLP, czyli stosunkowo młodej organizacji, funkcjonującej dopiero 11. rok, jest już naprawdę duże dla kondycji całego rynku motoryzacyjnego w naszym kraju. Jednocześnie, biorąc pod uwagę, że rynki wynajmu długoterminowego i  Rent a Car, reprezentowane w naszej organizacji, są wciąż bardzo nienasycone i  będą w kolejnych lat rozwijać się nadal dynamicznie, możemy się spodziewać, że rola PZWLP będzie w niedalekiej przyszłości jeszcze dużo większa, niż obecnie.

4

W II kwartale 2016r. firmy PZWLP zakupiły razem prawie 29 tys. (28.740) nowych aut osobowych. Dzięki temu udział Członków organizacji w całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce znacząco się zwiększył w porównaniu do stanu z pierwszych 3 miesięcy roku – z poziomu 31% do 38,6%. Do PZWLP należą obecnie 22 firmy.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP)

Komentarze

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com