Spółka Eniro odświeżyła portal Budownictwo.pl, wdrażając nowy layout oparty o responsive web design. O korzyściach płynących z posiadania portalu dopasowującego się do różnych rozdzielczości ekranu rozmawiamy z Marcinem Gajewskim, Kierownikiem ds. Produktu Budownictwo w Eniro Polska.   Jak inwestycja w responsive web design przełoży się na wyniki Budownictwo.pl? Wprowadziliśmy usprawnienia, które przełożą się na wyższą lojalność użytkowników w korzystaniu z naszego serwisu, między innymi indywidualne rekomendacje firm oparte o dotychczasową historię wyszukiwania. Zoptymalizowaliśmy też serwis pod kątem SEO, co przełoży się na znacznie lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Generalnie spodziewamy się w ciągu roku zdrowego wzrostu UU względem 2012. Od momentu uruchomienia serwisu czas spędzany przez użytkowników na stronie wzrósł o ponad 40% przy jednoczesnym znaczącym spadku współczynnika odrzuceń. Świadczy to o tym, że serwis jest przyjazny dla znacznie większej liczby użytkowników, którzy częściej i dłużej z niego korzystają, przeglądając prezentacje większej liczby firm. Ile trwa wdrożenie nowego desingu opartego o responsive web design? Wdrożenie Responsive Web Design w Budownictwie trwało około 5 miesięcy, licząc od projektu graficznego aż do uruchomienia finalnego produktu. O ile takie rozwiązanie jest droższe od standardowego portalu? W przypadku Budownictwa było to około 25% względem tradycyjnego podejścia. Generalnie koszty są uzależnione od liczby wersji serwisu.W przypadku Budownictwa mamy 3 wersje – na komputery stacjonarne (szerokość ekranu min. 1200 px), tablety (szerokość ekranu 700-1200 px) i smartfony (poniżej 700 px, zoptymalizowane pod 320 px). Każda wersja to dedykowany zestaw stylów w nowej technologii CSS3, które jednak korzystają z tych samych podobnych zasobów graficznych. Do każdego rodzaju urządzenia stronę trzeba zoptymalizować osobno, podobnie jest z późniejszymi testami. Dlatego koszty są znacznie wyższe.     Jakie korzyści niesie wprowadzenie responsive web design? Przede wszystkim na każdym ekranie treść jest czytelna, obsługa wygodna i wszystkie elementy wyświetlają się poprawnie. W przypadku wprowadzania nowych treści do serwisu trzeba to zrobić tylko jeden raz. W przypadku stron mobilnych (jak m.domena.pl) istnieją w sensie technicznym dwa osobne serwisy, co może skutkować rozbieżnością w zakresie umieszczonych tam treści (na przykład zmieniamy treść podstron na serwisie właściwym, a nie robimy tego na stronie mobilnej). W przypadku RWD jest to cały czas jeden serwis, jeden kod html i takie rozbieżności są z definicji niemożliwe. Znika też konieczność poziomego przesuwania strony na urządzeniach mobilnych – użytkownik przegląda ją przesuwając zawartość tylko w jednym kierunku (góra/dół). Nie występuje sytuacja, gdy przy czytaniu każdego wersu trzeba przesuwać stronę palcem poziomo. Na smartfonach i tabletach znikają banery w portalu Budownictwo.pl. Czy nie odbije się to negatywnie na przychodach? Serwisy Eniro w pierwszej kolejności mają służyć użytkownikom i to dla nich są optymalizowane. Zrezygnowaliśmy z banerów w wersji mobilnej gdyż zależy nam na ich komforcie. Baner na smartfonie zająłby pół ekranu, zabierając cenne miejsce dla treści, których szuka użytkownik. Do tej pory wersja mobilna serwisu nie występowała, więc każda dodatkowa odsłona na takim urządzeniu jest dla nas korzyścią. Dodatkowo głównym źródłem przychodów dla Eniro są prezentacje firm w naszych serwisach – a te dobrze się prezentują na nowym designie i są dostosowane do każdego rodzaju ekranu. Dajemy więc naszym klientom możliwość zaprezentowania się nie tylko na komputerach stacjonarnych, ale również na tabletach i smartfonach. Jesteśmy pewni, że tak bogata oferta wpłynie pozytywnie na zainteresowanie naszych klientów i zwiększy przychody firmy.

Zobacz również