Zamawiane prace dyplomowe, nowelizacja ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym” i program Horyzont 2020 to trzy główne tematy, które poruszono podczas konferencji „Kierunek Innowacja”. Jej organizator, Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii, pokazał zaproszonym gościom, jakie perspektywy czekają przedsiębiorczość akademicką. 

6 marca 2014 roku odbyła się konferencja „Kierunek Innowacja”. Jej celem było z jednej strony podsumowanie trzyletniej działalności Studenckiego Centrum Innowacji i Transferu Technologii, a z drugiej – przedstawienie szans dla dalszej współpracy na linii nauka – biznes.

Studenci potrafią SCITT niejednokrotnie udowodnił, że studenci i doktoranci mają naprawdę ciekawe pomysły i potrafią wdrażać je z sukcesem na rynek. Świetnym przykładem są Maurycy Chomicz i Miłosz Cisowski, którzy dzięki Studenckiemu Centrum innowacji i Transferu Technologii mogli rozwijać swój projekt związany z rozszerzoną rzeczywistością. - Główną barierą były dla nas finanse – mówi Maurycy Chomicz– Na sam zakup sprzętu do prototypu potrzebowalibyśmy wtedy ok. 8,5 tysiąca złotych. Dzięki Voucherowi Innowacji nie tylko wypróbowaliśmy nasz pomysł w praktyce, ale także mieliśmy okazję go rozwijać i wzbogacać o lepsze rozwiązania techniczne. Inną formą współpracy nauki i biznesu są zamawiane prace dyplomowe. W swoim wystąpieniu opowiadał o nich dr Rafał Witkowski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Mówił on o pracach dyplomowych z perspektywy firm, uczelni, studentów i instytucji otoczenia biznesu. – Tak naprawdę wszyscy dostrzegają korzyści wynikające z zamawianych prac dyplomowych, jednak nikt nie ma w nich interesu – mówił dr Rafał Witkowski. Twierdził, że aby ułatwić studentom pisanie prac dla konkretnych przedsiębiorstw, należy uregulować kwestie praw autorskich. – Aktualnie majątkowe prawa autorskie do tych publikacji roszczą sobie uczelnie, promotorzy, studenci, jak i same firmy – dodał. Uważa też, że należy tworzyć punkty styku dla wszystkich zainteresowanych, a przede wszystkim przekonywać do tego rozwiązania. Nowe horyzonty Organizatorzy konferencji starali się także pokazać, jakie szanse dla nauki i biznesu otwierają się w najbliższej przyszłości. Radca prawny Paweł Łączkowski przybliżył zaproszonym gościom zmiany związane z nowelizowaną ustawą „Prawo o szkolnictwie wyższym”. – Nowelizacja daje szanse inkubatorom przedsiębiorczości, które mogą pośredniczyć w kontaktach pomiędzy studentem a biznesem na lepszych warunkach niż uczelnie – informował Paweł Łączkowski. – Stanowią one alternatywę dla uczelnianych centrów transferu, których pomoc jest związana ze  sporym succes fee na rzecz uczelni – dodaje. Szanse dla dalszej współpracy na linii nauka – biznes daje także Horyzont 2020 - największy w historii program finansowania badań naukowych i innowacji w Unii Europejskiej. – Program ten ma wzmocnić pozycję UE na świecie w zakresie badań naukowych,  technologii i innowacji – mówił podczas konferencji Paweł Kaczmarek, konsultant projektów europejskich – Horyzont 2020 dąży do połączenia badań naukowych z innowacjami – począwszy od koncepcji, aż do pojawienia się na rynku. Wszystko przed nami SCITT od 2011 roku do wszystkich tych działań motywuje poznańskie uczelnie. Dzięki aktywności Menadżerów Innowacji studenci, przedsiębiorcy oraz ośrodki naukowe przekonały się, że ich współpraca przynosi korzyści. Aktualnie Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii zachęca szkoły wyższe do kontynuacji projektu i wprowadzenia Menadżerów Innowacji na stałe w swoje mury. - Rolę Menadżera Innowacji można porównać do lekarza pierwszego kontaktu, który posiada kompleksową wiedzę o tym, kto może nam pomóc w danej sytuacji – twierdził Mariusz Lesiecki, pełniący tę funkcję na Uniwersytecie Przyrodniczym. Każda uczelnia, która chciałaby stworzyć u siebie stanowisko Menadżera Innowacji, powinna zajrzeć na stronę www.scitt.paip.pl, by lepiej poznać zakres jego prac i bazować na doświadczeniach zebranych podczas trzyletniej działalności Studenckiego Centrum Innowacji i Transferu Technologii.  

scitt logotypy unijne


Zobacz również