Jak wynika ze wskazań raportu „Polacy o Firmach Rodzinnych 2015”, więcej niż 1/3 Polaków deklaruje, że zapłaciłaby za produkty firm rodzinnych więcej niż za porównywalne towary innych producentów. Przedsiębiorcy powinni wziąć to pod uwagę i brać przykład z największych firm rodzinnych. Wzorem do naśladowania może być Mokate. Kawowo-herbaciany potentat od stycznia posługuje sięnowym logo, w którym zaznacza swój rodzinny charakter. Chętnie kupimy, ale nie wiadomo od kogo Wprawdzie Polacy są nastawieni bardzo przychylnie do firm rodzinnych i ich produktów, to jednak trudno jest im rozeznać się, kto należy do tego grona. O ile 35% naszych rodaków wprost mówi, że chętnie zapłaci więcej za produkty z firm rodzinnych, to niestety przeważającej części z nich – bo aż 64 procentom - nie udało się nigdy spotkać z oznaczeniem produktu, które informuje, że został on wytworzony przez firmę rodzinną. – Już czas najwyższy, żeby właściciele przedsiębiorstw rodzinnych zdali sobie sprawę, że ich szczególny charakter, który ma wpływ na wszystkie aspekty zarządzania jest na rynku przewagą, godną podkreślenia – mówi Katarzyna Gierczak Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne, która zleciła opracowanie raportu „Polacy o firmach rodzinnych 2015”. – Polacy mają do nich duże zaufanie i nie powinni obawiać się pokazywania swojej rodzinności – dodaje. Mokate pionierem rodzinnej identyfikacji Nie tylko wyniki badań opinii pokazują kierunek działań dla rodzinnych przedsiębiorców. Trend podkreślania rodzinnego charakteru zaczynają  wykorzystywać powoli najwięksi gracze w swoich branżach. Od stycznia nowego logo używa firma Mokate – producent kawy i herbaty. Firma wywodząca się z beskidzkiego Ustronia umieściła w nim sformułowanie „A Family Business” (pol. firma rodzinna), które nie pozostawia wątpliwości co do charakteru własności w firmie. – To absolutny precedens na naszym rynku – podkreśla Katarzyna Gierczak Grupińska. – Jako organizacja pozarządowa, której misją jest świadczenie bezinteresownej pomocy firmom rodzinnym, stale monitorujemy rynek w poszukiwaniu najlepszych praktyk związanych z rodzinną identyfikacją oraz tożsamością i mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że to pierwszy przypadek tak dobitnego podkreślenia rodzinnego charakteru firmy, z czego niezwykle się cieszymy – dodaje szefowa Fundacji Firmy Rodzinne. Rodzinność i zalety takiego charakteru firmy są podkreślane w firmie Mokate od lat. Nie pozostawia co do tego wątpliwości komentarz, którego na łamach raportu  „Polacy o firmach rodzinnych 2015” udzieliła Sylwia Mokrysz z zarządu Mokate SA. – Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że podkreślanie faktu rodzinności Mokate, wychodzi nam na dobre. Tam, gdzie możemy i są ku temu sprzyjające okoliczności, zawsze nawiązujemy do tego, że od pokoleń jesteśmy firmą rodzinną. I zawsze spotyka się to z pozytywnym odzewem – czytamy w komentarzu Sylwii Mokrysz do wyników jesiennego raportu Fundacji Firmy Rodzinne. – Idealnie by było, gdyby pojęcie firmy rodzinnej na stałe zostało utożsamione z logo czy nazwą firmy. Tak, by klient patrząc na dany znak wiedział, że ma do czynienia z biznesem rodzinnym. Inaczej mówiąc – należy w taki sposób budować wizerunek firmy, aby charakter rodzinny stał się nieodłącznym elementem tożsamości naszego biznesu – wyjaśniała członkini zarządu Mokate SA. Od sklepu kolonialnego do herbacianego giganta Firma Mokate ma prawo do rodzinnego miana, jak mało kto w kraju. Tradycja biznesowa rodziny sięga końcówki XIX w. W tamtym czasie Josef Mokryš założył sklep kolonialny w miejscowości Dobra, która leży w granicach dzisiejszych Czech. Już wtedy w ofercie znalazła się kawa i herbata. Obecnie Grupa Mokate składa się z dziewięciu przedsiębiorstw, działających w Polsce i krajach Europy Środkowej. Grupa eksportuje swoje produkty do wielu krajów na wszystkich kontynentach. Na świecie to nie nowość Najbardziej znanym przykładem umiejscowienia w identyfikacji marki rodzinnego charakteru jest firma S.C. Johnson, która już od dziesięcioleci konsekwentnie promuje w sloganie pod logo swoją rodzinność. To jednak nie jedyny taki przykład. Choć nie są one liczne, to istnieją również inne firmy, które w taki sposób pokazują swoją wyjątkową tożsamość. Możliwe, że większa powszechność rodzinnej identyfikacji wynika z faktu, iż udział firm rodzinnych wśród wszystkich firm jest na zachodzie większy niż u nas. Średnio na świecie 6 na 10 przedsiębiorstw jest własnościąrodzin. W Polsce tylko 4 na 10. Jak oceniają komentatorzy raportu „Polacy o firmach rodzinnych” może to wynikać z niedojrzałości naszej gospodarki, jak również niedoskonałości prawa. Szczególnie niekorzystne dal firm rodzinnych są regulacje polskiego prawa związane z zachowaniem ciągłości biznesu prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej po śmierci przedsiębiorcy. Uczynić z rodzinności wspólną markę Fundacja Firmy Rodzinne w ramach swojej działalności stara się promować wartości związane z rodzinną przedsiębiorczością. W szczególności tradycję, uczciwość i odpowiedzialność na pokolenia – będące podstawą myślenia większości rodzinnych firm.  Można – tak jak Mokate – pokazać rodzinny charakter w logo, lecz nie wszyscy rodzinni czują się już gotowi na taki ruch. Aby ułatwić nabywcom rozpoznanie wśród dostawców firm rodzinnych, Fundacja sugeruje przedsiębiorcomskorzystać ze znaku „Firma rodzinna” w postaci charakterystycznego drzewka. Można go umieścić w identyfikacji wizualnej firmy, oznaczyć nim firmowe dokumenty, samochody czy nawet siedzibę firmy. Celem Fundacji Firmy Rodzinne jest uczynić z tego znaku markę, która stanie się dla konsumentów synonimem tych trzech najważniejszych dla rodzinnego biznesu wartości. Aby móc korzystać ze znaku, należy zgłosić się do Fundacji, która udziela licencji na jego użytkowanie. Znak jest zastrzeżony na terenie Polski i Unii Europejskiej. Obecnie oznacza się w ten sposób już prawie 400 firm w całej Polsce. Mapę „firm z drzewkiem” można znaleźć na stronie internetowej Fundacji Firmy Rodzinne, pod adresem: https://firmyrodzinne.org/drzewko/ Fundacja Firmy Rodzinne

Zobacz również