Reklamy
Kariera

Jak robić więcej, pracując krócej – corporate wellness w praktyce

Otyłość, problemy z kręgosłupem, choroba wieńcowa, nowotwory – wszyscy wiemy, że te choroby są obecnie jednym z największych niebezpieczeństw, które wpływa zarówno na długość naszego życia, jak i jego jakość. Świadomość w tej dziedzinie jest równie ważna, co przerażająca, ale to dobrze – dzięki temu jesteśmy w stanie przeciwdziałać najgorszemu. Regularne treningi, zdrowa żywność, ograniczenie palenia czy alkoholu to elementy, które wiele osób już wprowadziło do swojego życia. Co jednak, jeśli praca zajmuje większość naszego czasu, a w jej trakcie możliwości realizowania zdrowych założeń spadają do minimum? Z pomocą przychodzi corporate wellness.

SŁOWO KLUCZ – „PRODUKTYWNOŚĆ”

Zgodnie z ankietą w serwisie lifehacker.com, którą wypełniło blisko 16000 użytkowników, ponad 72% osób spędza w pracy więcej niż 40 godzin tygodniowo. Co istotne, badania OECD prezentowane przez The Economist pokazały, że wraz ze wzrostem przepracowanych godzin, spada produktywność. Przykładowo, średni czas pracy w Grecji w latach 1990-2012 był o ponad 40% większy niż w Niemczech, podczas gdy średnia produktywność była o ok. 70% wyższa w tym drugim kraju. Jak można przeczytać w tekście Cheryl Conner opublikowanym przez Forbes, aż 89% pracowników przyznaje się do marnowania czasu w pracy. Blisko 30% z nich marnotrawi codziennie więcej niż 2 godziny. Szkoda – jak pokazują przykłady z zagranicy, pracodawcy zaczynają zwracać uwagę na to, że to zrealizowane zadania, a nie „przesiedziane” w pracy godziny decydują o sukcesie. Dodatkowo, po to, by zadbać o lepszą kondycję i zdrowie zatrudnionych, coraz częściej budują specjalne programy pracownicze.

CORPORATE WELLNESS – ZDROWSZY PRACOWNIK W 12 TYGODNI

Jedną z najważniejszych firm, które silnie propagują corporate wellness jest włoski producent sprzętu fitness – Technogym. Najlepszym przykładem zaangażowania firmy w komfort i zdrowie pracownika jest jej siedziba – Technogym Wellness Village w Cesenie. Wraz z wielkim otwarciem siedziby w 2012 roku, został uruchomiony program Corporate Wellness dedykowany pracownikom, skupiający się na trzech najważniejszych filarach: aktywności fizycznej, zdrowej diecie i pozytywnym podejściu mentalnym. Uczestnicy programu mogą korzystać ze specjalnie przygotowanych planów treningowych (grupowych i indywidualnych), dedykowanego menu w firmowej kantynie, brać udział w corocznych badaniach zdrowotnych i różnorodnych projektach edukacyjnych.

Z podobnych rozwiązań chętnie korzystają inne firmy, np. jeden z największych światowych banków, który w swojej siedzibie w RPA zainwestował w corporate wellness za pomocą platformy MyWellness Cloud. Dzięki tejtechnologii, możliwe było skuteczne wprowadzenie programu interwencyjnego trwającego 12 tygodni. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy ryzyka: niską, średnią oraz wysoką. Użycie innowacyjnej platformy pozwoliło pracownikom pozostać w stałym kontakcie z tzw. „Wellness Service”, czyli trenerami i instruktorami czuwającymi nad realizacją programu. Do każdego z pracowników został dopasowany profil z charakterystyką, która definiowała rodzaj jego aktywności podczas projektu. Rezultaty były doskonałe: obniżenie ryzykazdrowotnego zanotowano u odpowiednio 45% osób z grupy wysokiego ryzyka i 53% osób z grupy średniego ryzyka. Wszystkie osoby z grupy niskiego ryzyka pozostały zdrowe, a otyłość wśród pracowników ogółem zmalała o 5%.

DUŻO DO ZROBIENIA – CORPORATE WELLNESS W POLSCE

Jak wygląda kwestia wdrażania corporate wellness w Polsce? Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że znacznie lepiej niż kilka lat temu, jednak jeszcze bardzo dużo pozostaje do zrobienia. Zgodnie z globalnym raportem „Working Well” przygotowanym przez Buck Consultants, pełne wdrożenie programu promocji zdrowia i wellness deklaruje zaledwie 3% polskich firm przy średniej światowej na poziomie 29%. W przypadku działań jednorazowych sytuacja ma się lepiej – gotowość do działania deklaruje 43% firm. Niestety, 34% polskich firm nie planuje wdrażania programów promocji zdrowia wcale, podczas gdy średnia światowa to 9%.

OPIEKA NAD PRACOWNIKIEM KLUCZEM DO SUKCESU

Warto jednak skupić się na firmach, które biorą dobry przykład z zachodnich przedsiębiorstw, a dla wielu z nich mogą nawet być wzorem do naśladowania. Jedną z nich jest sopocka firma ERGO Hestia, która od lat inwestuje w corporate wellness i ma się czym pochwalić w tej dziedzinie.

Arkadiusz Bruliński, rzecznik prasowy Grupy ERGO Hestia: Możemy się pochwalić, że jako jedni z pierwszych w ogóle i jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce postawiliśmy na rozwój Corporate Wellness w takim wymiarze. Prowadzimy autorski program „Zdrowy Pracownik”, który umożliwia naszym pracownikom korzystanie z kompleksowej opieki profilaktycznej w firmowym Centrum Zdrowego Pracownika. W ramach dostępnychpakietów pracownicy mogą wykonywać w Centrum szereg badań i konsultacji z zakresu profilaktyki, prowadzonych przez lekarzy różnych specjalizacji, m.in. internistę, dietetyka, radiologa, dermatologa, endokrynologa. Pracownicy mogą również korzystać z nowoczesnej sali ćwiczeń, wyposażonej w sprzęt Technogym, gdzie nad poprawnością i efektywnością wykonywanych ćwiczeń czuwa trener personalny. Pracownicy mogą korzystać z jego pomocy zarówno podczas indywidulnych treningów, jak i warsztatów grupowych.

JAK ZACHĘCIĆ PRACOWNIKA DO KORZYSTANIA Z CORPORATE WELLNESS?

Kolejną bardzo ważną kwestią, z którą borykają się pracodawcy świadomi znaczenia corporate wellness, są chęci pracowników do korzystania z oferowanych im rozwiązań. Częstym rozwiązaniem jest stosowanie nagród motywacyjnych dla najbardziej aktywnych. Pracownicy mogą rywalizować o nagrody rzeczowe, pieniężne, a nawet o dodatkowe dni wolne. Najważniejsza jest jednak odpowiednia komunikacja wewnętrzna, która ma ogromny wpływ na poziom świadomości zatrudnionych, co przekłada się na efektywne wykorzystanie możliwości oferowanych przez ich pracodawcę.

– Aby zachęcić pracowników do korzystania z oferty programu „Zdrowy Pracownik” regularnie prowadzimy kampanie informacyjne nt. zdrowego stylu życia, które angażują ich poprzez różne akcje (m.in. konkursy) do aktywności fizycznej, zdrowego odżywiania się oraz eliminacji nałogów – mówi Arkadiusz Bruliński. – W tym celu stworzyliśmy także dedykowany serwis internetowy www.zdrowie.ergohestia.pl. Pracownicy i wszyscy odwiedzający portal mogą tam znaleźć wiele praktycznych informacji min. plany treningowe, zalecenia ekspertów czy przepisy na zdrowe smakołyki itp.

ITP S.A.

Reklamy