Know How

5 porad: Jak znaleźć dobrego inwestora

Ruszyłeś z własnym biznesem. Radzisz sobie stosunkowo dobrze, ale żeby zrobić kolejny krok i rozwinąć swoją działalność oraz mieć większe zyski, potrzebujesz dodatkowego zastrzyku kapitału? A może dopiero chcesz wejść na rynek? Z pomocą może przyjść inwestor, ale – nie oszukujmy się, nie pojawi się on od tak, i nie zaproponuje świetnych warunków współpracy. Jak znaleźć dobrego inwestora? Oto 5 zasad, które pomogą ci w poszukiwaniach.

 

 Przełam opór

 Strach przed tym, że inwestor przejmie nasz biznes jest największą przeszkodą przed jego znalezieniem. Często obawy wiążą się z tym, że skoro dana firma lub prywatna osoba wyłoży na naszą działalność swoje pieniądze, to zyskają prawo do zarządzania nią i kierowania dalszym rozwojem. Niepokój o utratę kontroli nad przedsiębiorstwem jest tym większy, im wyższą sumą (jak również innego rodzaju wkładem, np. know-how) wspomoże nas inwestor. Niechęć widoczna jest głównie w poczynaniach osób, dla których działalność jest podstawowym źródłem dochodów czy stanowi ich życiowy dorobek. Warto jednak pamiętać, że zanim dojdzie do ostatecznego porozumienia, czekają nas rozmowy odnośnie kształtu ewentualnej współpracy. Na tym etapie jest miejsce na negocjacje, wypracowanie założeń odpowiednich dla obu stron oraz określenie roli inwestora. Może ona być aktywna, czyli inwestor będzie miał wpływ na bieżącą działalność operacyjną firmy, bo np. wszedł do zarządu spółką czy wniósł swoje know-how. Druga opcja to rola pasywna inwestora, co oznacza, że wniósł on tylko kapitał, czeka na zyski i nic więcej go nie interesuje. Dopóki zatem nie zostaną podjęte konkretne ustalenia, nie dojdzie do podpisania umowy, nie ma się czego obawiać. Zmiana nastawienia jest więc pierwszym krokiem do pozyskania dawcy kapitału.

 

Opracuj biznesplan

 Niestety, poszukując inwestora nie unikniesz papierologii. Biznesplan to klucz do sukcesu w poszukiwaniu inwestora. Plan strategiczny pokazuje twój biznes od środka – co chcesz zrobić, jakie cele krótko i długoterminowe przed sobą stawiasz, jakie masz priorytety, co oferujesz lub zamierzasz oferować (jakie usługi czy produkty). Pokaż, jak prezentujesz się na tle konkurencji i jaki masz potencjał w tym zakresie. Nie zapomnij o kosztorysie działalności (zyski i straty) – to bardzo ważny obszar dla inwestora. On chce się dowiedzieć: kto, co i jak chce zrobić, ile będzie to kosztować i jakie z tego będą płynąć korzyści. Informacje o tym, jak dokładnie powinien wyglądać dobry biznesplan znajdziesz tutaj (https://proseedmag.pl/know-how/jak-stworzyc-dobry-biznesplan). Niektórzy inwestorzy spodziewają się teasera inwestycyjnego, czyli takiego streszczenia biznesplanu, z prognozami finansowymi, informacjami o firmie, tworzącym go zespole, celach, miejscu na rynku oraz głównej konkurencji.

 

Przygotuj się do rozmowy z inwestorem

Gra toczy się o wysoką stawkę – start lub rozwój twojej firmy, dlatego gdy znajdzie się już potencjalny kandydat na inwestora, musisz na spotkanie z nim przynieść nie tylko biznesplan, ale i „siebie-przedsiębiorcę”. Musisz zamienić się w dobrego mówcę, który precyzyjnie i z zapałem zaprezentuje swoją firmę, jej historię, produkty, pozycję na rynku, konkurencję, strategię rozwoju, wyniki i prognozy oraz potrzeby kapitałowe. Ważne jest zaprezentowanie również siebie jako właściciela – opowiedz o swoim doświadczeniu zawodowym itp. Odpowiadaj na pytania rzetelnie i konkretnie. Pamiętaj, że to spotkanie-prezentacja, od którego zależy, czy dojdzie do kolejnego spotkania, tym razem przy stole negocjacyjnym. Istotną sprawą jest poznanie inwestora oraz jego priorytetów i celów, które przyświecają mu w byciu dawcą kapitału.

 

Shoping around

 Siedzenie z założonymi rękami i czekanie na inwestora może być niekończącą się opowieścią. Twoim nowym zajęciem będzie tzw. shopping around, czyli chodzenie po rynku. To trochę jak robienie zakupów konkretnego produktu lub usługi – zanim zdecydujesz się na konkretną firmę, robisz rozeznanie, gdzie jest dostępna interesująca Cię rzecz, jak wygląda oferta ją promująca, kim jest sprzedający, czy zakup wiąże się z dodatkowymi korzyściami itp. Podobnie zadziałaj szukając inwestora – rozejrzyj się po branży, w której chcesz działać i zorientuj, czy działają na nim potencjalni dawcy biznesu. Zdobywaj kontakty, pytaj, sprawdzaj i gdy trzeba poszerzaj krąg poszukiwań do sektorów pokrewnych.

 

Wypróbuj platformy ogłoszeniowe

W sieci pojawia się coraz więcej serwisów, które umożliwiają firmom i przedsiębiorcom w prosty sposób wypromować swoją działalność wśród szerokiego grona potencjalnych inwestorów, a inwestorom planującym zaangażować się finansowo czy merytorycznie w przedsięwzięcie, pomóc w znalezieniu podatnego gruntu. Zwykle można na nich za darmo zamieszczać ogłoszenia, a także uzyskiwać cenne informacje pomagające budować świadomość własnej marki, porady prawne, urzędowe, księgowe itp. Tego typu platformy inicjują też kontakty biznesowe.

 

Anioły Biznesu, fundusze VC, crowdfunding udziałowy

Potencjalnych źródeł kapitału, organizacji lub osób, które mogłyby zainwestować w twój projekt jest sporo. Anioł Biznesu to prywatna osoba, najczęściej zamożna, która nadwyżki kapitału chce ulokować w nowych, dobrze rokujących projektach, które szybko rozwiną skrzydła i przyniosą wysoki zysk. Anioł Biznesu dzieli się też doświadczeniem, wspiera przedsiębiorstwo w jego poczynaniach, pomaga nawiązać cenne kontakty itp. Fundusze Venture capital to inwestorzy, którzy zasilają kapitałem (udziałowym) nową lub istniejącą już spółkę, emitując akcje lub udziały, dzięki którym można sfinansować start i rozwój projektu. Kolejnym sposobem poszukiwania inwestora są platformy crowdfundingowe o charakterze udziałowym, czyli finansowanie społecznościowe. Polega ono na tym, że prezentujesz swój projekt na platformie, a pojedynczy, prywatni inwestorzy wpłacają na ten cel wybraną kwotę w zamian za udziały w nim.

Komentarze

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com