Know How

8 porad, które pomogą Ci rozwinąć skrzydła w pracy

Jest spora grupa szczęśliwców, którzy po podjęciu radykalnej decyzji o zmianie miejsca zatrudnienia, odnoszą sukces w nowej pracy. Jednak nie brakuje osób, które mimo poczucia, że dotychczasowe zajęcie je wypala, próbują jeszcze złapać wiatr w żagle i na nowo poczuć satysfakcję z wykonywanej pracy.  Jeśli należysz do grupy osób, które są otwarte na nowe doświadczenia i zdobywanie nowych kompetencji, oto 8 porad, dzięki który rozwiniesz skrzydła w pracy.

 

Przyjrzyj się własnym kompetencjom

Analiza własnych umiejętności i doświadczenia to pierwszy krok do rozwoju na polu zawodowym, zwłaszcza jeśli na rynku pracy jesteś już od kilku czy kilkunastu lat. Od momentu, w którym przechodziłeś rekrutację wiele się zmieniło, także w oczekiwaniach pracodawców, jak i pracowników. Nie wspominając o nowych narzędziach, technologiach czy rozwiązaniach, które powoli wypierają staromodne podejście. Możesz to łatwo zauważyć, jeśli w firmie masz przekrój pracowników w różnym wieku. Weź pod uwagę to, że rynek pracy przechodzi z modelu, na którym dominują pracodawcy w kierunku, w którym to pracownik dyktuje warunki. Wypisz więc na jednej połowie kartki swoje zalety, umiejętności, itp., a po drugiej wady, braki itd. Przemyśl, co mógłbyś udoskonalić, czego nowego nauczyć, jaką wiedzę czy umiejętności chciałeś zdobyć, ale brakuje ci czasu, pieniędzy, wytrwałości itp.

 

Ustal cele

Aby poczuć, że praca w danym miejscu ma sens, powinieneś określić cel, który chcesz osiągnąć. Jeśli dotychczas wychodziłeś z założenia, że praca ma ci przynosić jedynie środki na życie i doświadczenie, a nie być również sposobem na rozwój kompetencji i ścieżki kariery, to nie powinna cię dziwić niechęć i poczucie bezsilności. Postaw przed sobą krótko- i długoterminowe cele. Dzięki temu będzie ci łatwiej zmotywować się do działania.

 

Idź na szkolenia i kursy

Rozwój zawodowy nie obędzie się bez szkoleń czy kursów. Pierwsze mogą być otwarte (dostępne dla przedstawicieli różnych branż), zamknięte (organizowane przez główny oddział twojej firmy lub jedynie dla określonej grupy odbiorców) lub e-learningowe (wykorzystujące techniki multimedialne i Internet do ulepszenia jakości nauczania).  Z kolei kursy mogą mieć charakter doszkalający (poszerzanie kompetencji) lub kwalifikacyjny (prowadzi go konkretna placówka doszkalająca, zgodnie z określonymi przepisami). Dzięki kursom i szkoleniom podniesiesz kwalifikacje zawodowe, rozwiniesz umiejętności interpersonalne, zdobędziesz praktyczne umiejętności, podniesienie jakość, potencjał i profesjonalizm wykonywanej pracy, a także przełamiesz ewentualny lęk i niechęć do zmian.

 

Rozwijaj umiejętności miękkie

Nieumiejętność współpracy z grupą, brak wychodzenia z własną inicjatywą, brak umiejętności podjęcia decyzji za kilka osób, zamknięcie na nowe rozwiązania, brak kreatywności… Jeśli masz problemy w tych tematach, warto pomyśleć o specjalnych warsztatach, które pomogą ci zmienić ten stan rzeczy. Rynek pracy wymaga posiadania umiejętności miękkich. Bez nich będzie ci trudno wzbić się na wyższe stopnie kariery.

 

Przekuj zdobytą wiedzę w praktykę

Często po zakończonym szkoleniu cieszymy się z nowej wiedzy i umiejętności. Entuzjazm jest duży, ale nie robimy nic dodatkowego, aby wypróbować te kompetencje w codziennej pracy. Tymczasem szkolenie jest jednym z pierwszych kroków na ścieżce rozwoju. Aby rzeczywiście przyniosło efekty, trzeba pozyskane kompetencje wykorzystać w praktyce. Im szybciej to zrobimy, tym lepiej.

 

Postaw na aktywizację

Aby rozwijać się w pracy, potrzeba wyjść poza obszar swojej firmy i zacząć działać w branży, czyli np. zapisać się do organizacji społecznej czy stowarzyszenia, a może branżowego medium (radio, tv, gazeta, serwis WWW). Takie miejsca są idealne do nawiązania nowych relacji (także biznesowych), spojrzenia na swoją pracę i branże z nowej perspektywy oraz zdobycia nowych informacji i umiejętności.

 

Myśl, a nie tylko wykonuj polecenia

Podejście do pracy w stylu: „zrobię to, o co mnie proszą i ani grama więcej” niestety nie jest rozwojowe. Nie przyniesie też uznania w oczach pracodawcy. Jeśli dostajesz zadanie i widzisz, że można je rozwiązać w bardziej kreatywny sposób lub masz swoje uwagi i spostrzeżenia odnośnie tematu, podziel się tym. Wyjście z inicjatywą może zostać uznane za zaangażowanie i chęć wprowadzenia w firmie ulepszeń. Może okazać się też wstępem do nowego projektu, który ty będziesz nadzorował, a który stanie się przepustką na wyższy stopień kariery.

 

Zadbaj o work – life balance

Jeśli należysz do grona pracoholików, którzy mimo poświęcania swojego czasu, również prywatnego, są wiecznie pomijani przy awansach czy rzadko słyszą podziękowania, to czas zwolnić tempo. Długotrwała praca w szybkim tempie, nadgodziny, ciągłe życie sprawami firmowymi… to prosta droga do przepracowania, a nie rozwinięcia skrzydeł. Aby nabrać na nowo ochoty do pracy, zacznij zachowywać zdrową równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.

 

Mówi się, że dla chcącego nic trudnego. Szkoleń, warsztatów czy możliwości podjęcia się nowych zadań nie brakuje. Jeśli zatem chcesz zrobić krok do przodu i poczuć, jak twoja kariera zawodowa wchodzi na inny, wyższy poziom, zasygnalizuj to swojemu szefowi, managerowi czy działowi HR. Możesz też sam wykazać się inicjatywą i zakomunikować odpowiedniej osobie, co mogłoby tobie pomóc w rozwoju zawodowym. Firma nie ma pieniędzy na szkolenia? Na rynku znajdziesz bezpłatne opcje lub wersje z dotacją unijną. Podnosząc poczucie własnej wartości i wytrwale dążąc do celu, zwiększysz szansę na odniesienie sukcesu, umocnisz swoją pozycję i rozwiniesz skrzydła, jeśli nie w obecnej firmie, to może w kolejnej lub zdecydujesz się na własny biznes.

Komentarze

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com